IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как ще работят черните кутии на автомобилите?

Устройствата стават задължителни при новите коли от 6 юли

За така наречените "черни кутии" със сигурност сте чували от сферата на авиацията. Устройствата се намират в пилотските кабини на самолетите от доста години и тяхната цел е да записват много информация, която да послужи, в случай на проблем или инцидент, да се разбере какво е породило неочакваното събитие.


Черна кутия


Черните кутии скоро ще навлязат и в автомобилите. Директива, гласувана от Европейския парламент в края на 2019 години ги прави задължителни от 6 юли тази година за новите хомологирани модели. С други думи, това няма да засегне всички автомобили сега, но от лятото на 2024 година ще стане факт за всички нови коли на цялата територия на Европейския съюз.

Буферният период, посочен от ЕС е за да може производителите да адаптират и прецизират новата технология. Устройствата, наричани също EDR (event data recorders), обаче, пораждат някои опасения от страна на асоциации и определени потребители, по-специално относно обработката на данни и прекомерното им използване за сметка на шофьорите.

Черните кутии няма да бъдат задължителни за всички автомобили. Както посочихме това ще е само за всички нови коли след 6 юли 2024 година и няма да бъдат поставяни на по-стари и употребявани машини. Уверенията са, че записването на данни ще е ограничено и анонимно и нито застрахователните компании, нито полицейските власти ще могат да използват информацията срещу вас.


катастрофа


За горепосоченото ни уверява текстът на директивата, където е посочено: "Записаните данни ще се използват само в случай на инцидент. Само разследващи, съдебни органи или изследователски институти трябва да имат достъп до данните от черната кутия".

Какво точно записват черните кутии? Компактните устройства с електронен чип записват данните от автомобила като скорост на движение, фаза на ускоряване или спиране, индикатор за поставяне на предпазен колан, използване на мигач, сила на сблъсък, обороти на двигателя и наклона на дадено превозно средство 30 секунди преди и 10 след инцидент.

Както може би знаете, черните кутии в самолетите записват също и разговорите между пилотите, отчасти за да помогне това да се анализират причините за инцидент. Но при автомобилите такова нещо няма да се случва: "Черната кутия не записва никакви лични данни на водача и пасажерите като звуци и разговори в салона", се отбелязва в евродирективата.



Ако сте изключили някой от автомобилните асистенти като например този за поддържане на пътната лента или аварийната спирачка, това ще бъде записано. Данните ще се ползват също така за да се правят статистики, за да може да се анализират данните за пътната безопасност и да се подобрява ефективността на специфичните мерки.

Накратко казано, може да мислим, че черните кутии няма да са "врагове на свободата", особено като се има предвид, че те ще се използват само в случай на инцидент и от компетентни органи. Трябва да отбележим също, че от 6 юли тази година задължителни при наскоро хомологираните автомобили автомобили ще станат и други нови технологии, като се започне с интелигентни ограничители на скоростта, система за автоматично аварийно спиране, откриване на риск от сблъсък при шофиране отзад или наблюдение на бдителността на водача.

0 от 500
  • #12
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Абе почнаха да си ни отглеждат като мишлета
  • #11
    6 rate up comment 1 rate down comment
    до №10 ( преди 1 година )
    Не се изказвай неподготвен.Асистентът за лента се включва автоматично при запалване на всеки автомобил, произведен след 2020-а. Това е законово задължително, много марки го направиха така и преди това.Да, преди това имаше автомобили, на които можеше да си го включваш и изключваш.Иначе моята 26 годишна кола няма такова работи. И не ми липсват.
  • #10
    2 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    7-ми, имам книжка вероятно от когато ти не си бил заплануван. 27 години професионален шофьор момченце. Така, че комплесарските изказвания си ги запази за хомо-дружинката в която членуваш! Асистентът за лента не се включва автоматично дечко, а трябва сам да го включиш, за да работи. Единствено старт-стоп системата работи при всяко стартиране на автомобила, но с един клик и тя спира да действа. Ти ***-ло-умен ли си, че ти е толкова трудно да цъкнеш едно копче или пак комплексите ти са приоритетни?
  • #9
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "...Данните ще се ползват също така за да се правят статистики, за да може да се анализират данните за пътната безопасност и да се подобрява ефективността на специфичните мерки...." - е нали само в случай на инцидент ще могат да се четат?
  • #8
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Мистър Уейн ( преди 1 година )
    Не само изключването всеки път, генерално некомфортно е усещането на постоянно придърпване на волана без твоя намеса. Да не говорим, че ми се е налагало да избягвам предмет на магистрала, при което асистентът учтиво ми помогна да мина през него, за щастие без последствия.
  • #7
    16 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    3-ти, или си малд шофьор или грам не можеш да караш за да задаваш такъв въпрос. Системата дразни зашото, ако си взел нормално книжка и не си блееш в телефона не е трудно да караш в лентата.Ако искам да погледа мога ли да изпреваря или да заобиколя нещо, се налага да се изнеса малко и да настъпя маркировката (без мигач), тя се опитва да ме върне обранто и аз трябва дас е боря с "волана". Факт, проектирана е да ме държи в лентата, но това са тези случаи, когато тя пречи а не помага.
  • #6
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    затова само класически автомобили без бавачки асистентки секретарки и всякакви досадни клюкарки от типа "hey mercedes" които да те докладват къде си ходил и как си карал
  • #5
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Е да де, това дразни най-много, че трябва да ги изключвам след всяко стартиране на двигателя.
  • #4
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Асистентът за лента, заедно със старт-стоп системата могат да се изключват
  • #3
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Би ли споделил какво точно те дразни в асистента за лента? Старт-стоп системата я изключи, като те дразни! Едно натискане на кпчето и край. Какъв точно е проблема? А ако има проблем си вземи хибрид. Там няма такава система, защото така или иначе, като отпуснеш газта и двигателя спира да работи и започва да се регенерира енергия в батерията, която да ти служи при потегляне или когато ти трябва повече мощност.