IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Двигатели в джантата премахват нуждата от трансмисия

Разработката на финландска компания може да промени индустрията при електромобилите

Финландският стартъп Donut Lab набра 25 милиона евро в начален кръг на финансиране, за да увеличи производството на своите иновационни двигатели, предназначени за електрически сухопътни, морски и въздушни превозни средства. Според ръководството на компанията новата им разработка може да промени автомобилната индустрия.


donut lab


Благодарение на това финансиране, Donut Lab открива и изследователски център в Чипънам, Великобритания. В борда на директорите на компанията вече е включен и Ристо Сийласмаа - известен технологичен инвеститор и бивш президент на Nokia. А както отбеляза главният изпълнителен директор и съосновател на Donut Lab - Марко Лехтимаки, получените инвестиции потвърждават постоянния интерес към продуктите на компанията.

Основното предложение на Donut е мотор с куха главина, наричан още Donut. Този двигател е монтиран директно в джантата на колелото, което елиминира нуждата от компоненти като оси, трансмисии и диференциали, което прави превозното средство по-лесно и по-евтино за производство от традиционните електрически превозни средства.

Уникалната конструкция на двигателя с куха главина е разработен от Verge Motorcycles и е използван за мотоциклети. През 2024 Verge Motorcycles отдели Donut Lab в отделна компания, за да адаптира технологията към всички видове електрически превозни средства, включително електрически скутери, дронове, електрически автомобили и полуремаркета.

21-инчовата версия на мотора за автомобили има мощност от 630 kW и въртящ момент от 4300 Нм, което е сравнимо с производителността на хиперколи, като същевременно тежи само 40 кг. Donut Lab твърди, че техният двигател има най-високата плътност на мощността и въртящия момент от всички съществуващи електрически мотори.

Компанията отбелязва, че е успяла да реши проблема с нееластичната маса, който е бил типичен за двигателите на колелата – това е теглото на елементи, които не се поддържат от окачването и могат да влошат управлението и комфорта. Предишни опити за интегриране на двигатели в колела често са водили до компрометиране на тези характеристики, но Donut казва, че техните конструкции са достатъчно леки, за да сведат до минимум подобни ефекти.

В допълнение към разработването на двигатели, Donut Lab работи и върху батерии, софтуер и компютърни комуникации, като се стреми да се превърне в универсален доставчик на компоненти за производителите на електрически превозни средства. Компанията е насочена към широк спектър от приложения извън автомобилната индустрия, включително аерокосмическа индустрия, отбранителни технологии и роботика.


0 от 500
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Аз само да попитам ( преди 4 месеца )
    Щом са толкова загрижени за околната среда, защо не разработят комплект за вграждане в наличен употребяван автомобил? Защо трябва да купуваме нови коли с огромен въглероден отпечатък, а да не преустроим вече произведените автомобили?Това ли е зелен преход? Или е лобизъм за производителите на автомобили?
  • #6
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Леля Гошо ( преди 4 месеца )
    Въий, кат пукна гумата кран ли ще викам
  • #5
    4 rate up comment 7 rate down comment
    До Оффффф ( преди 4 месеца )
    Абе льольо, това ако е вярно по 40кг.на висчина 30- 40см на колело е нещо което никой преди 20г. даже не е и сънувал. Сега какво имама? ДВГ100-200кила, и в 99% от случаите е пред предната ос което значи зверако недозавиване
  • #4
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    При електрическите коли трансмисията и механичните диференциали по принцип не са нужни ако се сложи по един ел мотор на всяко колело но да е свързан директно чрез полуоска. Ползва се виртуален диференциал който разпределя въртящия момент ляво-дясно по електронен път в зависимост ъгъла на завиване на предните колела и скоростта на движение.
  • #3
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Оффф ( преди 4 месеца )
    40 кг двигател в колелото на лек автомобил е пълен абсурд, но да предположим, че за 630kw това е мярката. Реално за да се движи адекватно един автомобил 63 kw на колело са предостатъчни и ако теглото спадне 10 пъти, тоест до 4 кг, като изчезне нуждата от полуоска, главина, лагер и каре, товара върху окачването ще си е същия, като при класически автомобил. Друг е въпроса, как ще се справи с дупка или бордюр и дали ще направят кола за обикновените хора или поредния хиперкар за баровци.
  • #2
    17 rate up comment 8 rate down comment
    До 1 ( преди 4 месеца )
    Е какво очакваш от бившия шеф на nokia? Предния път имаше доста голям успех като гледаме къде са nokia сега защото искаше да продава на хората телефони с копчета. Сега обяснява че 40 килограма от подресорно тегло Е нищо работа и окачването ще се справи все едно го няма. Как да не му вярваш на човека.
  • #1
    17 rate up comment 8 rate down comment
    Гост ( преди 4 месеца )
    Поредния пропаганден абсурд, който се оказа напълно неосъществим още преди 10-на години. Но не пречи пак да налеят едни милиарди и после да обявят фалит. Балъци колкото щеш.