Годината е 2025 пред прозореца, събрали сте солидна сума пари и отивате да си купите нов и модерен премиум електромобил. Качвате се на колата, за да направите тест-драйв, и забелязвате, че на задната му ос е поставена технология, с която съвременните автомобили, особено тези от висок клас, би трябвало отдавна да са приключили. Оказва се, че отзад са поставени барабанни спирачки.
Всеки знае, че електрическият автомобил е острието на съвременните технологии, бъдещето на прогресивния свят и квинтесенцията на най-новите постижения. Но изведнъж конструкторите на тези електрически превозни средства се обръщат към техническо решение, патентовано от Луи Рено през 1902 година. И те не просто го прилагат, а последователно го ползват първо в масови, а след това в премиум модели. И най-интересното е, че това не е мотивирано от пестене на пари.
Пример за използване на старата технология е Audi Q4 Sportback E-Tron, което струва над 65 000 евро. Защо обаче премиум производител използва задни барабанни спирачки? Отговорът е прост - Q4 E-Tron представлява преработен Volkswagen ID.4. Той използва същата платформа MEB, същите електродвигатели, същите батерии и има същото междуосие. Дори общата дължина се различава само с 4 милиметра. И е напълно логично Audi да получи барабанните спирачки, с които Volkswagen беше оборудван още при появата си през 2020. Именно това са направили и германците.
Първото обяснение за подобно решение е спестяване на разходите. Електрическите превозни средства са скъпи не само за разработване, но и за производство, а търсенето им остава далеч от желаното. Трудно е да се обясни на купувача защо му трябва електрически автомобил за 40 000 евро, ако бензиновият му аналог струва 25. Следователно логиката подсказва, че това е опит да се намали продажната цена, като е напълно логично Volkswagen може да прибегне до такава мярка.
Второто, малко по-дълбоко предположение се отнася до възстановяването. Електрическите двигатели на ID.4 са монтирани на задната ос, а режимът на рекуперация осигурява на електромобила забележимо забавяне, което често ви позволява да шофирате в режим "един педал", като използвате спирачката само за да спрете напълно на светофара. Затова е логично да се предположи, че във VW смятат рекуперацията за достатъчно мощна, за да компенсира по-малката спирачна ефективност. И двете обяснения са логични, но от VW разкриват нещо различно.
На въпроса от изданието The Drive "как се появяват барабанните спирачки в ID.4?", Volkswagen дава още по-интересен отговор. Основната причина за използването им е намаляване на съпротивлението при търкаляне, за да се увеличи пробегът. Казват, че дисковите спирачки, дори при освободен педал на спирачката, поддържат контакта на накладките с диска, а барабанните спирачки, поради своята конструкция, са лишени от такъв недостатък. Германците също така добавят, че благодарение на барабаните се постигат ненадмината производителност и отзивчивост след дълго прекъсване на използването на колата, осигурени от същото регенеративно спиране.