IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как електромобилите върнаха барабанните спирачки в премиум сегмента

Остарялата технология се използва дори за най-нови модели от висок клас

Годината е 2025 пред прозореца, събрали сте солидна сума пари и отивате да си купите нов и модерен премиум електромобил. Качвате се на колата, за да направите тест-драйв, и забелязвате, че на задната му ос е поставена технология, с която съвременните автомобили, особено тези от висок клас, би трябвало отдавна да са приключили. Оказва се, че отзад са поставени барабанни спирачки.


спирачки


Всеки знае, че електрическият автомобил е острието на съвременните технологии, бъдещето на прогресивния свят и квинтесенцията на най-новите постижения. Но изведнъж конструкторите на тези електрически превозни средства се обръщат към техническо решение, патентовано от Луи Рено през 1902 година. И те не просто го прилагат, а последователно го ползват първо в масови, а след това в премиум модели. И най-интересното е, че това не е мотивирано от пестене на пари.

Пример за използване на старата технология е Audi Q4 Sportback E-Tron, което струва над 65 000 евро. Защо обаче премиум производител използва задни барабанни спирачки? Отговорът е прост - Q4 E-Tron представлява преработен Volkswagen ID.4. Той използва същата платформа MEB, същите електродвигатели, същите батерии и има същото междуосие. Дори общата дължина се различава само с 4 милиметра. И е напълно логично Audi да получи барабанните спирачки, с които Volkswagen беше оборудван още при появата си през 2020. Именно това са направили и германците.


Audi Q4 Sportback E-Tron


Първото обяснение за подобно решение е спестяване на разходите. Електрическите превозни средства са скъпи не само за разработване, но и за производство, а търсенето им остава далеч от желаното. Трудно е да се обясни на купувача защо му трябва електрически автомобил за 40 000 евро, ако бензиновият му аналог струва 25. Следователно логиката подсказва, че това е опит да се намали продажната цена, като е напълно логично Volkswagen може да прибегне до такава мярка.

Второто, малко по-дълбоко предположение се отнася до възстановяването. Електрическите двигатели на ID.4 са монтирани на задната ос, а режимът на рекуперация осигурява на електромобила забележимо забавяне, което често ви позволява да шофирате в режим "един педал", като използвате спирачката само за да спрете напълно на светофара. Затова е логично да се предположи, че във VW смятат рекуперацията за достатъчно мощна, за да компенсира по-малката спирачна ефективност. И двете обяснения са логични, но от VW разкриват нещо различно.


Volkswagen ID.4


На въпроса от изданието The Drive "как се появяват барабанните спирачки в ID.4?", Volkswagen дава още по-интересен отговор. Основната причина за използването им е намаляване на съпротивлението при търкаляне, за да се увеличи пробегът. Казват, че дисковите спирачки, дори при освободен педал на спирачката, поддържат контакта на накладките с диска, а барабанните спирачки, поради своята конструкция, са лишени от такъв недостатък. Германците също така добавят, че благодарение на барабаните се постигат ненадмината производителност и отзивчивост след дълго прекъсване на използването на колата, осигурени от същото регенеративно спиране.

0 от 500
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    abc ( преди 1 седмица )
    Днес се загледах в няколко електрички с какви спирачки са. БМВ и3, Полстар 2 и една Тесла видях. И трите са с дискови задни спирачки. Така, че много поздрави на VW за измислиците си за да прикрият поевтиняването.
  • #13
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 12 ( преди 1 седмица )
    Знаеш ли колко интензивно трябва да спираш и колко дълго, за да прегрееш барабанни спирачки?! На задната ос??В дългосрочен план, освен че са по-евтини, имат и повече живот спрямо дисковите (за задната ос)Никой не оспорва качествата на дисковете и именно затова от над 50г всички са с такива на предната ос
  • #12
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 2 седмици )
    #11 е абсолютно прав. Проблемът при барабанните е, че много бързо загряват при интензивна употреба и стават неефективни.
  • #11
    2 rate up comment 2 rate down comment
    abc ( преди 2 седмици )
    А пък за сметка на това, барабанните не могат да се охлаждат добре. Праха от износените накладки остава вътре и задръства всичко. Освен това и не се виждат наладките и механизма и е трудно да се види кога са се износили, нещо нередно да се види, примерно теч.... А на електричките гумите им са голям диаметър, с тясна гума и най-малко им е проблем размера на спирачния механизъм.Та целта с тези барабани е само една - да се пести от цената.
  • #10
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Барабанните спирачки сравнени с дисковите за един и същ диаметър могат да се направят да имат в пъти по голяма спирачна сила. Контактната площ при барана може да бъде увеличена странично и накладките могат да покриват почти цялата вътрешна повърхнина на цилиндъра. При барабана може да използваш по малки джанти и пак да имаш супер мощни спирачки. С дискове това няма как да стане. Затова и барабанните спирачки все още се ползват при камионите и др тежки машини.
  • #9
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Електрокари!
  • #8
    6 rate up comment 3 rate down comment
    abc ( преди 2 седмици )
    Каквото и да ви обясняват, причината е само една - заради цената.На много модели автомобили от ниския клас, малки градски автомобили задните спирачки са барабанни. Нищо, че автомобилите са си обикновени бензинови или дизелови. А ако иска някой, може да си вдигне задно колело с крик и с пусната ръчна спирачка, разбира се, и да види дали нещо му пречи да се върти леко, въпреки, че са дискови. : )То ако се треиха така, нали щяха да се износят бързо и щяха да прегряват.
  • #7
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Гост=идиот ( преди 2 седмици )
    Не е вярно електромобилите са по-евтини вече!
  • #6
    8 rate up comment 15 rate down comment
    Тесльо=идиот ( преди 2 седмици )
    Цените на електромобилите и цените на автомобилите с ДВГ се изравниха. Статистически е доказано.
  • #5
    12 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Причината, защо върнаха барабаните е съвсем друга Но за целта се изисква не просто преписване на статии, а поне малко интерес към автомобилния свят. И като допълнение - ФВ НЕ Е премиум е-мобил, това че те правят нещо, далеч не означава, че всички в този сегмет са така, на какжда знаете, като няма интерес...