Превозните средства, оборудвани с автоматични системи за аварийно спиране, които могат да разпознават пешеходци, предотвратяват злополуки и наранявания, но това става само при благоприятни условия на пътя. Изследване на Застрахователния институт за пътна безопасност (IIHS) показва, че системата не функционира както трябва на места с малко светлина и при висока скорост.
Според проучването, чийто е автор Джесика Чикино - вицепрезидент на IIHS, системите за предупреждение за пешеходци намаляват вероятността от катастрофа с 27% като цяло и с 30% вероятността за инцидент с нараняване. Подобни показатели се отличат като успех, но това не важи във всички случаи.
Ако бъдат разгледа само реални сблъсъци на пешеходци, които се станали през нощта на пътища без улично осветление, се оказва, че технологията за избягване на катастрофи не функционира. Същото се отнася за места, на които ограничение на скоростта е над 80 км/ч или когато превозно средство се завива.
„Това е първото проучване в реалния свят на системата за автоматично аварийно спиране, което обхваща широк кръг от производители, и доказва, че като цяло технологията елиминира катастрофите. За съжаление, това също показва, че тези системи са много по-малко ефективни в тъмното, където се случват 3/4 от фаталните катастрофи с пешеходци“, обяснява Чикино.
В изследването си тя посочва, че технологията сега е необходима повече от всякога. Смъртните случаи с пешеходци са се увеличили с 51% от 2009 г. насам. Само през 2019 г. в САЩ са загинали 6205 пешеходци, а 76 000 са били ранени.
„Тестовете на дневна светлина помагат за въвеждането на тази технология. За нас обаче е по-важно как са намалим смъртните случаи в реални условия и затова системата трябва да бъде пробвана през нощта. Хубавото е, че броят на превозните средства с такива система се увеличава.“, коментира Дейвид Ейлър, ръководител на тестовете за активна безопасност в IIHS.