IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо вече нямаме нужда от ръчна скоростна кутия

Това е съмнително удоволствие особено в сериозни задръствания

Скоростните кутии са необходими за промяна на скоростта и въртящия момент, предавани от двигателя към колелата на автомобила. За да направите това, трансмисията използва зъбни колела с различен брой шеврони. В зависимост от коя двойка предавки се предава силата от двигателя на колелата, въртящият момент  също варира. 


механични скорости


Има обаче така наречените вариатори, в които няма предавки, а предавателното отношение се променя по различен начин, но за тях ще говорим друг път. Сега обръщаме внимание са класическата механична скоростна кутия, която лека-полека излиза от употреба, но у нас все още е масова.

Механичната (известна още като "ръчна") скоростна кутия се управлява директно от водача. В точния момент самият човек превключва предавките. За това се използва лост, свързан към кутията със специални щанги. За да смените предавката, трябва да натиснете педала на съединителя. В същото време две части в самия съединител се разединяват, в резултат на което "връзката" между двигателя и кутията се прекъсва. За да потеглите с  "ръчка", педалът на съединителя трябва да се освободи много плавно, в противен случай колата просто ще изгасне.


механични скорости


На практика шофирането с механична скоростна кутия, което предполага постоянна работа със скоростния лост и педала на съединителя, е съмнително удоволствие, особено в задръствания. Но мнозина не смятат така и все още супер скъпи автомобили се поръчват с "ръчка". Иначе единствените предимства на ръчната скоростна кутия са нейната по-ниска цена и простота на устройството, тоест теоретично и по-висока надеждност.

Вярно е, че в съединителя е необходимо периодично да се сменят частите, които се трият една в друга (няма такъв проблем в преобразувателите на въртящия момент), но на фона на ремонт са автоматична трансмисия, това е доста по-лесна и евтина процедура, особено при трансмисиите без маховик. В момента ръчните скоростни кутии са силно препоръчителни само за ралита  - основно заради наличието на третия педал, който е много полезен за водача по време на контролиран дрифт. Но за обикновените собственици на автомобили ръчната скоростна кутия в действителност няма предимства. 

0 от 500
  • #32
    32 rate up comment 9 rate down comment
    Aсен ( преди 1 година )
    Кокич (23-ти), аз точно това правя, но колата е Е21. Карбуратор, смукач, ръчка... БЕЗ помощ за завиване, БЕЗ ABS, БЕЗ ESP и там сек'ви самоебачки. Истинска кола, направена за хора, които искат кеф и удобство. Когато събереш пари за такъв автомобил, реставриран до заводско ниво, тогава може да говориш, ясно? А до тогава си карай електрокара и си мери приказките.
  • #31
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Вие добре ли сте бе ( преди 1 година )
    Пълна тъпотия , поредната *** статия , ама така е нали трябва да ти платят за нещо и вече се чудите от къде да извадите нещо , пък то нищо
  • #30
    24 rate up comment 4 rate down comment
    ВиК 68 ( преди 1 година )
    Прибирал съм се със повредена ръчна кутия по точно без 2 и задна с автомата счупи ли се дотам си
  • #29
    13 rate up comment 9 rate down comment
    амбряжа ( преди 1 година )
    На асфалт само автомат на черно САМО ръчка. Всичко друго е ала бала. И, а някой ми е казал, че на черно автоматът е по-добре го заклах с ръжив нож.
  • #28
    23 rate up comment 8 rate down comment
    асдсдф ( преди 1 година )
    Пълна простотия, като ти се прецака автомата и бам 2 бона, съединител и той 2 бона за автомат, аре бегай те от тука
  • #27
    13 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 25 И какво ти пречи да имаш автоматик и да го контролираш ръчно? Като искаш си превключваш на ръчен режим и караш все едно си с ръчна трансмисия но с по бързо и прецизно превключване на скоростите. При автомата не ти падат оборотите, за да превключиш и си винаги в лежим, който изключва да сбъркаш скорос и при неправилна предавка да попилееш мотора, съединителя и кутията. Автомата никога няма да ти позволи да си на неправилната скорост, ако решиш да попилееш колата.
  • #26
    25 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 22 Колата ми е с АТ купена нова преди 13 г. В момента е на 258 000 км. Кога да очаквам да ми се развали автоматика, че до сега не ще да се разваля? Кажи, за да мога да почна да събирам пари, като те слушам, че щяло нещо да му стане. Ами то по същата логика започни да караш магарешка каруца и зарежи колите с ДВГ, защото и те някога ще се развалят. Купи си и телефон с шайба и изхвърли смартфона, защото и той може да се развали! Ти изобщо вкарваш ли мисъл в това, което плещиш?
  • #25
    28 rate up comment 25 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Това,че ръчната скоростна кутия е отживелица и няма предимства пред автоматичната са пълни глупости! Автомобила може да бъде много по-добре контролиран,когато е с ръчна кутия от колкото с автоматична. Автоматични кутий купуват некадърните и мързеливи шофьори.
  • #24
    9 rate up comment 16 rate down comment
    Xa ( преди 1 година )
    Никога не е имало нужда от ръчна скоростна кутия. В зората на автомобилите е нямало друг начин да подкараш колата. След това като са измислили автоматика , е бил по-скъп. Все едно на кон или самолет да сложиш ръчка.
  • #23
    20 rate up comment 38 rate down comment
    Коко ( преди 1 година )
    Всички, които плюят по автоматика са комплексари и бедни мишки. Що не карате коли със смукач и ръчни чистачки като много искате да барате?