Много шофьори са наясно защо автоматичната скоростна кутия се нуждае от режим N (неутрален). По правило, на него се поставя автомобила, когато е аварирал и трябва да бъде изтеглен. Има случаи, когато режим N може и трябва да бъде включван дори по време на нормална работа, докато при други ситуации това е строго забранено.
За да разберете как да използвате режим N в колата си, трябва да знаете какви видове автоматични трансмисии съществуват и кой от тях е в автомобила. По правило, мъжката половина от шофьорите е наясно, но сред дамите понякога има объркване. То се появява и при водачи с малък опит.
Скоростните кутии с два педала са три – класически автомат с преобразувател на въртящия момент, вариатор и роботизирана. Всички те имат режим N, който в зависимост от вида на трансмисията трябва да бъде използван по различен начин. Например, при конвенционална автоматична трансмисия режимът N е необходим изключително за теглене. Когато колата е на неутрална предавка, налягането в маслената помпа намалява и машината е готова за теглене при скорост до 40 км/ч.
Някои „разбирачи“ обаче са на мнение, че за да работи добре кутия, трябва често да се превключва между режими D и N. Напротив, честата смяна (пресметнете колко светофара преминавате по време на пътуване до работата и колко време стоите в задръстванията) води до бързо износване на работните механизми на кутията.
Самото устройство на обикновена автоматична скоростна кутия ви позволява да стоите без проблеми дълго време с натиснат педал на спирачката. С други думи, ако имате конвенционална автоматична скоростна кутия, тогава само два режима ще ви бъдат полезни през целия й жизнен път - това са P (Паркинг) и D (Движение). Понякога, за да постигнете по-динамично представяне, можете да включите режима "Спорт", обозначен с буквата S.
Същото е при вариатора – въпреки, че конструкцията на кутията е малко по-различен, не трябва да включвате режим N на празен ход. Кутията е доста капризна и чувствителна към прегряване и стрес, който се причинява включително от ненужни манипулации със селектора.
Друго нещо е роботизираната скоростна кутия. Тя е удобна за използване както автоматика и CVT, а също така има два педала за управление. При нея режим N e жизненоважен. Работата е там, че преселективната трансмисия лишена от всички тези сложни планетарни предавки и системи за превключване като стандартния автомат. Но, също както при механичната скоростна кутия, и тук има съединител, който се управлява от електрониката, когато натиснете педала на спирачката.
Това е и причината, поради която при конвенционална ръчна скоростна кутия не се препоръчва да държите натиснат педала на съединителя дълго време - това увеличава натоварването и съответно износва основните елементи. Затова и при продължителни спирания е необходимо да прехвърлите селектора в режим N – така кутията ще оцелее по-дълго.