След смяна на масло в скоростната кутия, някои шофьори забелязват влошаване на нейната работа - няма предишна плавност на превключването, появяват се удари при смяна на предавките. Разказваме ви какво най-често причинява това странно явление.
Маслото в автоматичната скоростна кутия трябва да се сменя. Просто се замърсява. Причината за това е прах от триенето и износване на метални трансмисионни елементи, тефлонови пръстени, зъбни колела и други детайли от агрегата. Да, тук е предвиден филтър за почистване на маслото и дори магнити, които събират стоманените стърготини. Но много малки отломки остават в маслото и продължават да циркулират в системата.
В резултат на всичко се стига до влошаване на смазочните, почистващи и охлаждащи свойства на маслото. Като добавим и прегряване и стареене на маслото не можем да очакваме безпроблемна работа на автоматична кутия без смяна на масло. С други думи, необходимо е да смените маслото. Но защо след смяна на маслото някои шофьори забелязват влошаване на работата на автоматична скоростна кутия?
Новото масло има редица добавки, сред които има и такива, които отговарят за измиването и почистването на кутията. Натрупаните с години и километри отлагания започват да падат и отиват направо към клапана - мръсотията просто запушва част от каналите. В резултат на това работата на регулаторите на налягането може да бъде нарушена.
Също така мръсотията може да запуши защитната мрежа на електрическия клапан. И тук не трябва да очаквате нищо добро. Просто е невъзможно да се предвиди как ще се развие ситуацията след смяна на маслото. Ето защо мнозина специалисти препоръчват частична смяна на маслото - тоест източва се малко и се добавя същото количество ново масло. В резултат кутията се почиства, но не толкова интензивно. След време процедурата се повтаря.
Кутия със старо масло може да работи безпроблемно, но износването на елементите ѝ се развива бързо. В същото време налягането вътре в системата може да е достатъчно, защото мръсното масло е доста гъсто, но ако налеете ново масло в автоматичната скоростна кутия, тогава проблемите с налягането ще се появят веднага. И следователно ще видим отказ на устройството да работи. С други думи, ако никога не сте сменяли маслото в „автоматика“, тогава преди да направите това, обърнете внимание на състоянието, консистенцията и цвета на старото масло.
Изводът идва от само себе си: ако искате автоматичната скоростна кутия да ви служи дълго време, тогава, първо, не бива да издевателствате над нея - нямате нужда от резки стартове, продължително стоене в задръствания и т.н., защото тогава се получават гореописаните натрупвания и прегрявания. Второ, практикувайте по-честа, но частична смяна на маслото. Интервал от 40 000 километра е напълно достатъчен.