IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо вече нямаме нужда от ръчна скоростна кутия

Това е съмнително удоволствие особено в сериозни задръствания

Скоростните кутии са необходими за промяна на скоростта и въртящия момент, предавани от двигателя към колелата на автомобила. За да направите това, трансмисията използва зъбни колела с различен брой шеврони. В зависимост от коя двойка предавки се предава силата от двигателя на колелата, въртящият момент  също варира. 


механични скорости


Има обаче така наречените вариатори, в които няма предавки, а предавателното отношение се променя по различен начин, но за тях ще говорим друг път. Сега обръщаме внимание са класическата механична скоростна кутия, която лека-полека излиза от употреба, но у нас все още е масова.

Механичната (известна още като "ръчна") скоростна кутия се управлява директно от водача. В точния момент самият човек превключва предавките. За това се използва лост, свързан към кутията със специални щанги. За да смените предавката, трябва да натиснете педала на съединителя. В същото време две части в самия съединител се разединяват, в резултат на което "връзката" между двигателя и кутията се прекъсва. За да потеглите с  "ръчка", педалът на съединителя трябва да се освободи много плавно, в противен случай колата просто ще изгасне.


механични скорости


На практика шофирането с механична скоростна кутия, което предполага постоянна работа със скоростния лост и педала на съединителя, е съмнително удоволствие, особено в задръствания. Но мнозина не смятат така и все още супер скъпи автомобили се поръчват с "ръчка". Иначе единствените предимства на ръчната скоростна кутия са нейната по-ниска цена и простота на устройството, тоест теоретично и по-висока надеждност.

Вярно е, че в съединителя е необходимо периодично да се сменят частите, които се трият една в друга (няма такъв проблем в преобразувателите на въртящия момент), но на фона на ремонт са автоматична трансмисия, това е доста по-лесна и евтина процедура, особено при трансмисиите без маховик. В момента ръчните скоростни кутии са силно препоръчителни само за ралита  - основно заради наличието на третия педал, който е много полезен за водача по време на контролиран дрифт. Но за обикновените собственици на автомобили ръчната скоростна кутия в действителност няма предимства. 

0 от 500
  • #72
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До #23 ( преди 1 година )
    И кво не може да си позволят?Има автоматици в добро състояние за 2,3 бона.Да не се припознаваш, че си от тия с автоматиците, които не могат да карат кола с ръчни скорости?
  • #71
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Щккк ( преди 1 година )
    Тия с автоматиците са в двете крайности - или хора с милиони км и 30-40 години шофьорски стаж, които са се нагледали на ръчки или *** или сравнително млади шофьори, които са гола вода и не могат да управляват друго - освен автоматичен автомобил.
  • #70
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Largo ( преди 1 година )
    Българина разбирач пак плюва , сега не му харесвало автомата
  • #69
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Щирлиц ( преди 1 година )
    Защо.......Ами защото се увеличава броя на затъпе.лите.
  • #68
    18 rate up comment 2 rate down comment
    ( преди 1 година )
    Изключително претенциозно и некомпетентнонаписана статийка. Особено впечатляватшевроните. Просто стряскат. А в задръстванията точно ръчното превключванее с предимство.
  • #67
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Вангелия ( преди 1 година )
    сите ке ви кажуват че с автомат е по-добре и вие ке повервате, оти така ке ви набутат по-скъпа и трошлива "убавиня"...
  • #66
    8 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Аз съм фен на автомата, карал съм глоксовете на Жигула през 95-96 г. Дори и тогава 3-степенния автомат на Ауди 80 доставяше по-голям кеф отколкото да ръчкаш жигулката. Сега карам 6 степенно DSG преди това карах 6 степенен планетарен автомат на ZF. През годините съм карал и поне 3-4 ръчки. Да решиш да обиколиш Европа с кола и да превключиш няколко хиляди пъти за 2 седмици ;) не благодаря.
  • #65
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До 64 ( преди 1 година )
    Ще купуваме коли втора употреба, нали няма да се свършат до 10г?
  • #64
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Как, бе ( преди 1 година )
    Аз съм стар карач на овце и магарета.. ***, незнам свикнах да ръчкам скоростите и да ги изцежда като паста за зъби.. жената с автоматик,ба само маниаци ще останат и ще плащат 3 за ръчни скорости.. Всичко ще е от автомати. Дори млякото от кравите пак го пуска, автомат ве..едно време какво беше... Цветно киноя нямаше!! Модерен свят
  • #63
    16 rate up comment 12 rate down comment
    Илиев ( преди 1 година )
    Интересно ми е след 10 години вече като не поставят ръчки на новите автомобили, кво ше правите? Пеша ли ще вървите? Ше си свикнете и с автоматика, както свиквате със всичко дето ви го наложат