IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Механична скоростна кутия - няколко съвета за начинаещи

В България, основно заради по-стария автопарк, ръчните скорости все още са на почит

Делът на автоматични скоростни кутии се увеличава непрекъснато и в много държави по света той е значително по-голям от този на механичните трансмисии. У нас обаче, предвид по-стария автопарк, ръчните скорости все още са на почит и именно поради тази причина сега ви разказваме за някои от особеностите на механичната трансмисия и по-конкретно на боравенето с нея.


механични скорости


Повечето ръчни трансмисии се предлагат с 5 или 6 скорости, плюс заден ход, разбира се. При превключване на предавките се използва и педала на съединителя. При повечето леки автомобили се използва сух еднодисков съединител: това са два взаимно съседни диска и т.нар. освобождаващ лагер.

Входящият вал на скоростната кутия влиза в шлицовия съединител в центъра на задвижвания диск, докато повърхностите на маховика на двигателя, задвижващия диск и притискащата плоча прилягат плътно една към друга. Това гарантира прехвърлянето на въртящия момент от двигателя към скоростната кутия.

Когато натиснем педала на съединителя, освобождаващият лагер действа върху листовите пружини и повърхностите на двата диска се разединяват, тоест входящият вал се изключва от маховика - нищо не свързва двигателя и скоростната кутия, което означава, че можете да превключите на предавка или да превключите на "неутрална". Когато пуснем педала на съединителя, освобождаващият лагер спира да натиска пружините и дисковете се затварят отново. Ако лостът на ръчната скоростна кутия е в неутрално положение, автомобилът не може да се движи от моторната тяга. 

Струва ли си да натискате съединителя при стартиране на двигател, съчетан с ръчна скоростна кутия?

Мненията по този въпрос са различни, но е по-добре да играете на сигурно - тоест да, струва си. Това ще помогне за улесняване на стартирането на захранващия блок. Ще попитате защо? Поради простата причина, че двигателното масло се сгъстява след дълъг период на бездействие, което прави по-трудно въртенето на коляновия вал. За да облекчите тези терзания, все пак трябва да стиснете съединителя. По такъв банален начин ще изключим скоростната кутия, а с нея и задвижващия вал.


механични скорости


След като потеглите, работейки едновременно със съединител и скорости, трябва да сте наясно с някои от т.нар. средни стойности.

Например, 1-ва предавка е предназначена за стартиране, тоест не се използва за активно шофиране: скоростта е от 0 до 20 км / ч.

2-ра предавка - ускоряваща, служи за придвижване с ниска скорост от 20 до 40 км/ч.

Преходът към 3-та предавка се извършва, когато е необходимо да се ускори от 40 до 60 км/ч.

4-та предавка е подходяща за скорости между 60 и 80 км/ч.

А 5-та и 6-та предавка като правило са за шофиране над 80 км/ч. Отново, повтаряме, това не е аксиома, а „средни“ показатели.

Задна предавка е, да кажем, особено чувствителна, така че трябва да внимавате, когато я използвате. За да преминете на заден ход, е силно препоръчително автомобилът да е в покой.

Конструкцията на ръчната скоростна кутия е такава, че по време на движение първичният и вторичният вал се въртят в определена посока. За да включите задна предавка, е необходимо валовете да започнат да се въртят в обратна посока, а това е трудно, почти невъзможно в движение.

Активирането на задна предавка на автомобил с "механика" е възможно само при пълно спиране, но не и по време на движение. Трябва да имате предвид, че задна предавка на ръчната скоростна кутия няма синхронизатор, така че когато е включена, се чува странен звук, който не трябва да ви притеснява.

Паркинг

За разлика от автоматичната скоростна кутия, „механиката“ няма, да кажем, отделна „паркираща“ предавка. Следователно шофьорите използват комбинирана схема - включена предавка и механична ръчна спирачка или една от двете. Те сякаш се допълват взаимно. 


механични скорости


В случай на повреда на "ръчната спирачка", захранващият агрегат ще предотврати въртенето на колелата. По-добре е да не оставяте колата в неутрално положение и без ръчна спирачка, особено там, където има наклон. За да стои колата ви неподвижно на скорост, най-добре е да използвате първа предавка.

Друг момент е, че използването на ръчната спирачка за дългосрочно паркиране не винаги е ефективно. Например, през периода на студовете, тя може да замръзне. Така че, остава да се доверим на изпитания метод - включената предавка.

0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 2 години )
    Като видя учебна кола, която е с автоматични скорости... моля се този който се учи в нея да не го срещам по пътя, докато кара.Шофьор се става с ръчка, като натрупа поне 10-15 хиляди км, тогава да има претенции за ръчни скорости.Иначе...опазил господ, ако му се налага да кара джип.
  • #10
    8 rate up comment 3 rate down comment
    1313 ( преди 2 години )
    ПРОДЪЛЖЕНИЕ: Или изпреварвам тях и камиона пред тях на път с двупосочно движение, докато те се чудят дали изобщо да започнат изпреварване...Относно поддръжката : колата ми е с механичен километраж, който най - вероятно са превъртели с отвертката. Взех я, навъртял съм 300к. километра над показанията и дори не съм проверил нивото на маслото в скоростите. Миналата година смених цялостно съединителя - към 500 лева за части и 150 лева труд. А колко струва смяната на маслото на автомата за 300к к ...
  • #9
    5 rate up comment 5 rate down comment
    1313 ( преди 2 години )
    Вярно е, че при ръчката задната предавка не е синхронизирана (какно и 1 - ва), обаче трябва да си много голям ЗВЕЗДИЧКИ за да направиш стържещият звук при включването им.И на мен не ми пречи предвижването по 15 метра на светофар - това е майсторлъка на шофьорлъка. Освен това, смяната на режимите икономик/рейс става само с бутането на 2 предавки надолу. Кефя се на тъжните лица на собствениците на автоматици, които издухвам с моята малолитражка между светофарите, или пък изпреварвам тях и
  • #8
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Chicho_Ficho ( преди 2 години )
    До #7 FuryАми на мен не ми пречи, по принцип карам автомат, и въпреки това като се кача на колата на жената ми е страшен кеф, независимо дали е в града в задръстването.
  • #7
    16 rate up comment 23 rate down comment
    Fury ( преди 2 години )
    До #4: Голям кеф, няма що! Докато изчакаш няколко светофара и мърдаш по 15 м. в колоната натискаш съединител, вкл. скорост, отпускаш съединител, мърдаш малко, натискаш съединител, спирачка, изключваш скорост, отпускаш съединител! И така 100 пъти! При автомата леко натискаш спирачка, след това отпускаш спирачка и мърдаш 15 м. и си пиеш кафето и пушиш пурата :)
  • #6
    23 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    От поне 10-на години , на много коли при опит за стартиране на двигателя изписва на дисплея , че трябва да се натисне съединителя! Без него стартиране на двигателя е невъзможно!
  • #5
    27 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    2-ри , питай някой с автоматик DSG , колко е евтино:)))
  • #4
    46 rate up comment 5 rate down comment
    Chicho_Ficho ( преди 2 години )
    Не е споменто най-голямото предимство на ръчната кутия, кефа от шофирането.
  • #3
    23 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Доста полезни съвети този път което учудващо за сайта но мога да допълня някои неща за хората които се интересуват от ръчни трансмисии а именно че не е хубаво да се оставя на скорост колата преди да бъде дръпната ръчна. Тоест първо дърпате ръчната спирачка и чак тогава слагате наскорост а не обратното защото В противен случай натоварвате скоростната кутия или иначе казано зъбните предавки са под напрежение. Другото е да се оставя на първа на баир, а на задна по нанадолнище.
  • #2
    5 rate up comment 48 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Кое точно те кара да смяташ, че поддръжката на ръчката е по-евтина? На моя автомат маслото се сменя на 90 000 км и това му е цялата поддръжка. На ръчката е хубаво също да се сменя маслото на всеки 100 000 км, но при ръчката имаш за смяна съединител, а там цифрата при някои коли е доста сериозна. Особено дизел с маховик е цифромания голяма. Така, че лъжата колко било евтино с ръчка е за бедни мишоци, които не могат да си позволят друго и лъжат, както и че тези с автомат не можели да карат.