IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо не трябва да изключвате двигателя при включен климатик

Мнозина подценяват това правило и така увреждат системата

Климатикът улеснява живота на шофьорите. Благодарение него климатът в салоните на нашите автомобили стана много по-приятен. И дори в най-горещия ден в колата цари комфорт, а водачът и пътниците не трябва да отварят прозорци, дишайки изгорели газове и прахоляк. Климатиците обаче понякога се повреждат. И вместо свеж охладен въздух, в кабината започва да  влиза топъл въздух с мухлясал мирис на влага. И малко хора осъзнават, че виновникът за това са самите те, които неправилно управляват климатичната система, изключвайки двигателя, докато  климатикът работи.


климатик


Работата е там, че студеният въздух, преминаващ през изпарителя и през въздуховодите, охлажда не само купето, но и повърхностите, съседни на елементите на системата. Ако го погледнете от другата страна, то там под капака има горещ двигател, тоест има температурна разлика, защото каналите на климатика и изпарителя са студени, докато като цяло температурата в двигателния отсек е доста висока. Въздухът, преминаващ през изпарителя, вече съдържа влага, чийто излишък се изхвърля навън под автомобила под формата на конденз.

Към това се добавя и т.нар. точка на оросяване при изключване на климатика заедно с двигателя. Следователно това са благоприятни условия за образуване на конденз в системата, а оттам и за нарастване на броя на бактериите, което в резултат ще даде тази неприятна миризма в купето. Как може да се избегне това?

Логично е да предположим, че за да изравните температурната разлика и да избегнете точката на оросяване, трябва да изравните температурите. С други думи, климатикът трябва да се изключи малко преди да се изключи двигателя на автомобила. Не е необходимо да стоите без климатик половин час. За това са достатъчни две до три минути, през които студените повърхности се нагряват, а излишната влага (конденз) се изпарява и част от нея излиза през дренажната тръба.

Още по-добре е предварително да изключите климатика, като изчислите приблизително горепосоченото време преди планираното място за паркиране. През тези минути интериорът няма да има време да се затопли до некомфортна температура, но климатичната система ще изсъхне и ще се проветри.


климатик


Ако четете това след като миризмите все пак са успели да се появят в купето на вашата кола, тогава климатичната система трябва да се почисти, за да се отървете от бактериите, които са се настанили там. Това не само ще ви лиши от неприятна миризма, но и ще подобри работата на климатика като цяло. Тъй като мръсотията, събрана върху изпарителя, е добър топлоизолатор и не позволява на въздуха, преминаващ през изпарителя , да се охлади правилно.

Можете да почистите системата в специални сервизни центрове. А можете да го направите и сами с помощта на аерозолни дезинфектанти. От импровизираните средства професионалистите препоръчват използването на аптечен хлорхексидин или други дезинфектанти, като Лизоформин 300 и Хлорамин В.

Всеки собственик на автомобил трябва да знае, че превенцията е по-добра от всеки ремонт. Поради това е необходимо да се следи климатикът през целия период на притежание на автомобила и е задължително да се дезинфекцира поне веднъж годишно.

Трябва също да следите състоянието на дренажната тръба. Ако последната се запуши, тогава бактериите ще се зарадват на това и кондензът в крайна сметка може да се излее в кабината. И, разбира се, не забравяйте да изсушите системата, преди да изключите двигателя. А това става, като изключите климатика две - три минути преди да спрете автомобила.


0 от 500
  • #17
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Мда, със старт-стоп кво правим? Отделно компресори тип VDC, каквито са масово в съвременния автомобил, са постоянно зацепени и изключване на практика няма. Има една джаджа т.н. изсушител, ако е наред миризми няма
  • #16
    10 rate up comment 1 rate down comment
    М ( преди 1 месец )
    Не са бактерии, а плесенни гъби! Правете разлика, учи се в 8-ми клас.
  • #15
    9 rate up comment 6 rate down comment
    Сега разбрах защо... ( преди 1 месец )
    Руснаците я карат на лосион за вана, а екипа на Лизоформин 300 и Хлорамин В, затова и нивото им е такова, особено кога Захарчо предозира, тогава покорява нови висоти.
  • #14
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Озониране ( преди 1 месец )
    Като вземе да мирише, прави се един глокс озониране на купето с вкл климатик на вътрешна циркулация за 10 мин и всичките миризми изчезват. В някои от ОМВ-тата сложиха такива озонатори- 1 глокс - 4 лв. Тествах и вече втора седмица не мирише от климатика
  • #13
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Механика ( преди 1 месец )
    8-ми, би ли обясНил как климатика преебва демпферната шайба, че ми е много, ама наистина много интересно?
  • #12
    19 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Съгласен съм мнението на 10# ;). И какво правим със старт стопа а? Изключваме климатика на всяко кръстовище ли ?Статията може и да вярна за коли произведени през 90-те с обикновен климатик. В кола с климатроник на под 10 г със сигурност не мирише нищо. На жена ми Хюндая е на 5 години и с обикновен климатик и там не мирише нищо.
  • #11
    9 rate up comment 11 rate down comment
    Тити ( преди 1 месец )
    Или просто си купете Волво. След като мине определено време от загасяне на двигателя, колата е програмирана да включва парното на топло и така конденза се изпарява.
  • #10
    24 rate up comment 2 rate down comment
    Теодор ( преди 1 месец )
    Значи тези със старт стоп са тотално прецакани защото система пали и гаси десетки пъти и хич и не е пука за климатика
  • #9
    1 rate up comment 11 rate down comment
    Д-р Исня ( преди 1 месец )
    Който има солар на люка, дремем у на шушона. Като е светло и посттоянно обдухва.
  • #8
    12 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Климатика се гаси преди двигателя, защото се преебва демпферната шайба, иначе