Петролното ембарго срещу Русия вероятно ще окаже огромно влияние върху цените на горивата в Германия, като основните проблеми ще възникнат в Източна Германия, каза министърът на икономиката Роберт Хабек.
„В случай на незабавно спиране на вноса на суров петрол от Русия, не можем да гарантираме, че доставката на гориво към бензиностанциите ще бъде непрекъсната. Възможно е и рязко покачване на цените. Но това не означава, че ние като държава, като нация ще изпаднем в петролна криза“, каза още министърът.
Ще припомним, че председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, представи нов план за икономически санкции срещу Русия. Основното в него е пълна забрана за внос на руски петрол. Доставката на руски суров петрол трябва да бъде спряна до шест месеца, а вносът на петролни продукти - до края на годината.
През 2021 г. 35% от вноса на суров петрол в Германия идваше от Русия: една трета бе изпратена по море до Западна Германия, две трети по тръбопровод до рафинериите в Бранденбург и в Саксония-Анхалт.
Западна Германия не е толкова застрашена, тъй като френската петролна група Total, която управлява рафинерията в западната част, заяви, че може да се справи без руски петрол до края на 2022 г. Заводът произвежда 3 милиона тона бензин годишно за около 1300 бензиностанции в Саксония-Анхалт и Тюрингия.
Проблеми обаче ще има в Източна Германия. Според Хабек основният проблем ще е в рафинерията в Швед. Факт е, че тази рафинерия покрива около 25% от нуждите на Германия от суров петрол и е 91.67% собственост на руската компания Роснефт.
Заводът преработва 12 милиона тона суров петрол годишно, или 220 000 барела на ден (бензин, дизелово гориво, мазут). Той снабдява с гориво близо 90% от бензиностанциите в Берлин и Бранденбург.
Именно тази рафинерия ще има нужда от други доставчици на суров петрол, а суровината ще се доставя от други части на Германия с влак или с камиони, което ще доведе до допълнителни разходи. От техническа гледна точка е възможна алтернативна доставка до рафинерията в Швед с танкери през пристанищата Рощок и Гданск.
„Големият въпрос е дали Роснефт, като собственик на руска рафинерия, е готова да преработва „чужд“ петрол. Ако не, тогава единствената възможност е да се национализира рафинерията“, казва Йоахим Рагниц, заместник-ръководител на филиала в Дрезден на института IFO, цитиран от немското издание Auto Motor und Sport .
Освен скъпите доставки с танкери, петролът от други страни е много по-скъп. Така например северноморският Brent или американският WTI струват 30 долара за барел (159 литра) повече от руския Урал. Всичко това ще предизвиква бързо покачване на цените на горивата в страната и цената на бензина скоро може да надхвърли 3 евро за литър.