IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Къде в България е най-опасно да се кара кола?

Напук на "експертите", жертвите по пътищата са най-малко от 60 години насам

Рядко минава и ден, без самопровъзгласилите се експерти по пътна безопасност да ни огреят от телевизорите и да ни заговорят с апокалиптичен тон за ескалиращата "война по пътищата". Ако ги слушате, излиза, че движението в България става все по-опасно и спешно са нужни мерки - които, кой знае защо, неизменно се свеждат до намаляване на позволената скорост и поредно увеличаване на глобите.
    
    
катастрофа, македонски автобус, Струма
Ако не смятаме белязаната от локдауни 2020, 2021 е годината с най-малко жертви по пътищата от точно шест десетилетия насам. При това близо една десета от тях се падат на трагедията с македонския автобус на магистрала "Струма" миналия ноември. Снимка: ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ
  
   
Разбира се, "експертите" са принудени да говорят така, за да намерят и те място под слънцето на еврофондовете. Но апокалиптичните им прогнози нямат нищо общо с реалността, както веднага ще видим, ако погледнем сухата статистика. Броят на жертвите по българските пътища отчетливо намаля през последните петнайсетина години. През 2020, покрай локдауните и намалелия международен трафик, спадна до 463 души. През 2021 нарасна малко до 561 - но и това е на практика второто най-ниско постижение за последните 60 години. Въпреки топящото се население, намалява и съотношението жертви на 100,000 души.
   
   
графика, жертви на ПТП, България, статистика, загинали в катастрофи

Всичко това не е повод за ентусиазъм, разбира се. На фона на средното за ЕС съотношение от 5.2 загинали на 100,000 души, българското 8.6 на 100,000 е твърде високо. Но сме готови да поспорим дали повишаването на глобите и намаляването на максималната скорост по магистралите е най-ефективният път за целта. Или той преминава през промяна в ролята на пътната полиция (повече превантивна и показна, по-малко криене в храстите с радара), през активна намеса на полицията срещу лошите републикански и общински пътища (функция, от която МВР повече или по-малко е абдикирало), през затягане на контрола върху техническата годност на автомобилите, вместо към печатането на доходни за някои, но иначе напълно безсмислени екологични стикери.
    
   
графика, жертви на ПТП, Европейски съюз, 2019 статистика, загинали в катастрофи
Най-опасните и най-безопасните региони в Европа по данни на Eurostat, но за 2019 година. През 2021 жертвите в България са 8.6 на 100,000 души (и то след като отчетохме данните от новото преброяване, иначе щяха да са 8.3). Това е доста по-добре от Турция (12.3), САЩ (12.4), Китай (18.8)
  
  
След това кратко отклонение, нека видим кои места в България са били най-опасни за шофиране през 2021 година, и къде рискът да загинете в катастрофа е бил най-нисък. Данните на МВР показват, че най-много тежки произшествия (тоест с пострадали хора) са се случили в Пловдивска област (731), пред София-град, Варна и Бургас. Най-малко са в Търговище (eдва 44), Ямбол, Перник и Видин.
   
    
катастрофа, самосвал, магистрала Струма
Само 9% от тежките катастрофи през 2021 са се случили на автомагистрали, и по-голямата част от тях са с камиони и автобуси, без връзка с максималната скорост от 140 км/ч, срещу която толкова драпат самозваните експерти
   
   
Традиционно най-рисковите месеци - юли и август - този път са изместени от ноември, но това се дължи на една-единствена тежка катастрофа, тази с македонския автобус на "Струма". Около 30% от жертвите са дадени по първокласната пътна мрежка, други 40% - по второкласната и третокласната, и едва 18% са дадени на магистрали.
   
    
Най-опасните области за шофиране в България (ГАЛЕРИЯ):


  
 

0 от 500
  • #6
    11 rate up comment 0 rate down comment
    До 6 ( преди 1 година )
    Абе мозък, 9 от 10 загинали са, щото някой селски бек е тръгнал да изпреварва без видимост, какво комплексно има. А па тоя, според когото по завоите не можеш да се убиеш, искам директно да го насоча към терапия с ледени душове :D
  • #5
    7 rate up comment 4 rate down comment
    carpe_diem ( преди 1 година )
    Много тенденциозна статия, крайно пристрастна, ама това няма да върне тези над 500 човека, които загиват по пътищата ни всяка година. Проблемът е много комплексен - не са само 1 или 2 неща. Но като цяло - засичане на средна скорост между всеки две отбивки, хиляди цивилни патрули, които да отбиват от движение джигитите. Маркировка, порпрени мантилени и подрязани храсти, адекватна сигнализация (изключваща знак 40 за щяло и нещяло) - само това ще намали жертвите поне наполовина.
  • #4
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Само 2 убити,само 9 убити,ама ако са ваши близки това"само" е много болезнено.Защо се сравняваме с държави с много убити???Сравнявайте ни с Швеция...140 за нашите калпави пътища наистина е много!
  • #3
    8 rate up comment 10 rate down comment
    Георги Георгиев ( преди 1 година )
    Рядко некомпетентна статия. От всичко написано разбрахме само, че автора има проблем с глобите и му се кара бързо (явно над ограничениета, тъй като има проблем с глобите). И да нормално е по магистралата процента загинали да е по - малък, при все, че са малък процент от пътната мрежа и няма насрещно движение.А сега малко по - сериозно. Жертвите намаляват просото защото автопарка се подновява, а по - новите коли са по - сигурни. И да, по завоите на Смолян не можеш да вдигнеш скорост да се убиеш ...
  • #2
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хаха, кога в Перник е било опасно да се кара кола бе? :D виж да изпиеш едно кафе си е рисковано :D
  • #1
    9 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    на тия експерти само като им видя муцуните, на жената-мъж или на кубето богдан, и ме засърбеват ръчичките