Ако един закон не се прилага достатъчно добре, логичният подход е да затегнеш контрола по прилагането му. В България вместо това се пише нов закон.
Ако една държавна структура не се справя със задачите си, логичният подход е да се потърсят начини да започне да се справя. В България вместо това се създава нова структура.
Този изпитан от десетилетия подход получи ново потвърждение днес с новородената Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", чието създаване бе гласувано от Министерски съвет.
Според някои коментатори функциите на новата агенция в момента се изпълняват от Пътна полиция към МВР. Как преместването на същите хора в нови кабинети ще подобри изпълнението, е почти реторичен въпрос
ТОВА ЩЕ Е НОВА АДМИНИСТРАТИВНА СТРУКТУРА, която ще изземе различни функции от МВР, Агенция Пътна инфраструктура, Института за пътища и мостове и други съществуващи вече структури, отговорни за безопасността на движението. Още не е съвсем ясно какви ще са тези функции. Мотивите за създаването на новата агенция са "подобряване на координацията" при формулирането на политиката за пътна безопасност и обезпечаване на тази политика с "обективни, безпристрастни и всеобхватни данни и анализ". Тепърва ще видим как създаването на още една структура към вече съществуващите 11, които имат отношение към безопасността, ще "подобри координацията". Не е съвсем ясно и за какви "обективни и всеобхватни" данни става дума, защото новата агенция ще получава информация от "Агенция Пътна инфраструктура", МВР и здравното министерство - тоест няма никакви собствени и нови източници на информация.
АГЕНЦИЯТА ЩЕ Е ВТОРОСТЕПЕНЕН разпоредител с бюджетни средства към Министерски съвет и ще се управлява от председател (според някои информации това ще Малина Крумова, съветник в кабинета на Бойко Борисов. През миналата година се спрягаше и името на бившия шеф на столичния КАТ Богдан Милчев). Председателят ще си има собствен политически кабинет, служба за връзки с обществеността, инспекторат, финансов контрольор и администрация - общо 39 души щат. Част от тях очевидно ще бъдат прехвърлени от други ведомства, примерно от сегашната дирекция "Пътна безопасност" в АПИ.
КОНЦЕПЦИЯТА ОБАЧЕ ПОЛУЧИ ДОСТА КРИТИКИ по време на общественото обсъждане. От Асоциацията на българските застрахователи обявиха, че "принципно подкрепят" всякакви инициативи за подобряване на пътната безопасност, но че се съмняват дали при толкова много институции една подобна структура "без самостоятелно финансиране, без технически и административен капацитет" ще успее да се справи с координацията на усилията. Според АБЗ заложените правомощия не позволяват да се изпълняват заложените цели. Планът първо да се създаде административната единица, а после да се изясняват правомощията й, създава "предпоставки за ниска оперативност по отношение на заложените цели", се казва в становището на браншовата организация. Между другото една от спорните точки е кой да се разпорежда с онези около 60 милиона лева, внасяни от застрахователите във фонда за пътна безопасност като отчисления от "Гражданска отговорност".
Дирекцията за пътна безопасност в АПИ просто ще се премести в новата структура
"ПОРЕДНАТА БЕЗСМИСЛЕНА СТРУКТУРА. Всички изброени функции... се покриват на 80% от структури на Пътна полиция, а останалите 20% - от Институт по пътищата, административни звена в АПИ, министерства и т.н.", коментира Борис Кумпиков от сдружението "Граждани за пътен контрол". "Новата администрация по-скоро е проектирана като тихо пристанище за компрометирани държавни служители и ще поглъща голям ресурс без никаква полза. Целият мониторинг и сега се осъществява от Пътна полиция, но нейните доклади се игнорират. На ПП се пречи да упражнява законовите си правомощия, като например да затваря негодни за движение пътища". Според Кумпиков създаването на нова агенция е "безсмислица, която ще отшуми след 2-3 години след похарчени колосални суми. Вместо това следва да се даде ресурс и подкрепа на Пътна полиция да упражнява анлитични и контролни функции и всички други органи и лица да изпълняват техните разпореждания".