IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кои модели замърсяват най-много

Ново изследване на Green NCAP постави под съмнение екологичността на електромобилите

Ново изследване, сравняващо вредните емисии на автомобилите през целия им живот, показва малка разлика между повечето електрически автомобили и тези с двигател с вътрешно горене. Негов автор е Green NCAP – подразделение на независимия орган за изследване на безопасността на автомобилите Euro NCAP, който стартира нова програма за оценка на жизнения цикъл (LCA) на превозните средства, за за помогне на потребителите да изберат най-екологичните автомобили.


Green NCAP


Общо 61 модела тествани в първата фаза на LCA , като електрическият Fiat 500 се оказва автомобил с най-малкия CO2 отпечатък за цял живот. Въпреки това, за разлика от резултатите от краш-тестовете, Green NCAP не предлага на потребителите лесна за сравнение система за оценка със звезди. Вместо това той предоставя най-добрия и най-лошия резултат за всеки модел, което показва неговата екологична ефективност.

Как се оценяват автомобилите?

При оценяването има два ключови елемента. Една оценка е за емисиите от парникови газове през целия живот, което показва колко CO2 ще произведе нов автомобил от производството си, през целия живот на употреба, базиран на прбоег от 240 000 км (около 150 000 мили) шофиране в продължение на 16 години, до рециклиране в края на живота му.

Вторият показател е първично енергийно търсене (PED), което изчислява общото количество енергия, необходимо за подобен цикъл на производство, използване и рециклиране. В случая няма значение как е получена тази енергия - било тя възобновяема, от изкопаеми горива или ядрена. Интересното е, че по отношение на общото PED най-нисък процент от всички модели има дизеловата Skoda Octavia Estate


Green NCAP


Според експертите от Green NCAP, потребителите трябва да отдават същото значение на PED, както и на емисиите на парникови газове. „PED представлява сумата от цялата първична енергия, извлечена от природата за осигуряване на транспорта, включително въглища, нефт, природен газ, хидроенергия, вятър, отпадъци, слънчева и ядрена енергия. Тъй като енергийните доставки са оскъдни и ценни, те трябва да се използват разумно и ефективността на всички процеси в жизнения цикъл на превозното средство да се увеличи максимално“, посочват от Green NCAP.

Кое е по-екологично – автомобил с ДВГ или електромобил?

Напълно очаквано, резултатите на NCAP показват, че голямото електрическо превозно средство се нуждае от много повече енергия от малкото и че електрическото превозно средство като цяло може да има подобно или дори по-високо търсене на първична енергия от сравним конвенционален автомобил. При всички видове задвижващи агрегати най-високото търсене на PED е по време на фазата на използване, така че е важно да се намали консумацията на гориво - независимо дали е електричество или бензин/дизел, посочват експертите от организацията.


Green NCAP


„Най-добрият и най-лошият сценарии, предвидени за всеки автомобил, отразяват различни стилове на шофиране, условия на околната среда, както и енергийния микс, преобладаващ в различните страни. Например, едно и също електрическо превозно средство (BEV) може да осигури ниски резултати за парникови газове в Швеция, където е вероятно да се зарежда изключително от възобновяема енергия. Същият автомобил обаче може да генерира повече парникови газове, отколкото бензинов еквивалент в Полша, където повечето електричеството се произвежда от въглища. По същия начин батерията електромобил може да загуби половината от ефективността си, ако температурите достигнат -7 градуса“, посочват от Green NCAP.

Изводът на изследването е, че компактните и средноразмерните електромобили имат по-ниски емисии на парникови газове през жизнения си цикъл в сравнение с автомобили с ДВГ. В същото време обаче големите и мощни коли на ток попадат в същия диапазон като повечето дизелови или бензинови превозни средства. Това се дължи до голяма степен на по-тежкото шаси, по-големи батерии и производството на повече електрически компоненти, като кабели и силови вериги.

Колите с най-малък въглероден отпечатък:

Fiat 500 Electric – CO2 за целия жизнен цикъл – 31 тона, коефициент на PED - 171

Lexus UX300 e - CO2 за целия жизнен цикъл – 38 тона, коефициент на PED - 207

Nissan LEAF e+ - CO2 за целия жизнен цикъл – 38, коефициент на PED - 207

Toyota Prius Plug-in Hybrid – CO2 за целия жизнен цикъл – 40, коефициент на PED - 167

Skoda Octavia Estate 2.0 TDI - CO2 за целия жизнен цикъл – 42, коефициент на PED – 164

Peugeot 208 1.5 HDI - CO2 за целия жизнен цикъл – 43, коефициент на PED – 169

Toyota Yaris 1.5 Hybrid - CO2 за целия жизнен цикъл – 44, коефициент на PED – 175

Mazda2 1.5 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 45, коефициент на PED – 182

Ford Mustang Mach-E - CO2 за целия жизнен цикъл – 46, коефициент на PED – 246

Honda Jazz 1.5 Hybrid - CO2 за целия жизнен цикъл – 47, коефициент на PED – 195

Seat Leon 2.0 TDI - CO2 за целия жизнен цикъл – 48, коефициент на PED – 190

VW Golf 1.5 TSI - CO2 за целия жизнен цикъл – 48, коефициент на PED – 190

Ford Puma 1.5 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 49, коефициент на PED – 192

Skoda Fabia 1.0 TSI - CO2 за целия жизнен цикъл – 49, коефициент на PED – 195

DS3 Crossback 1.5 Diesel - CO2 за целия жизнен цикъл – 50, коефициент на PED – 197

Renault Captur Plug-in Hybrdid - CO2 за целия жизнен цикъл – 50, коефициент на PED – 211

Dacia Sandero SCE75 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 51, коефициент на PED – 203

Колите с най-голям въглероден отпечатък:

Land Rover Discovery Sport 2.0D - CO2 за целия жизнен цикъл – 71, коефициент на PED – 281

Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid - CO2 за целия жизнен цикъл – 70, коефициент на PED – 295

Volvo XC60 B4 (дизел) - CO2 за целия жизнен цикъл – 69, коефициент на PED – 270

Hyundai Tucson 1.6 GDI (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 68, коефициент на PED – 271

Mazda CX-30 2.0 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 60, коефициент на PED – 240

Hyndai Nexo (водород) - CO2 за целия жизнен цикъл – 58, коефициент на PED – 268

BMW X1 180d - CO2 за целия жизнен цикъл – 57, коефициент на PED – 224

Honda Civic 1.0 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 56, коефициент на PED – 223

Mini Cooper 1.5 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 56, коефициент на PED – 226

Audi A3 1.5 TSI - CO2 за целия жизнен цикъл – 55, коефициент на PED – 218

BMW 118i - CO2 за целия жизнен цикъл – 53, коефициент на PED – 213

Citreon C3 1.2 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 53, коефициент на PED – 213

Ford Kuga 2.0 (дизел) - CO2 за целия жизнен цикъл – 53, коефициент на PED – 208

VW Golf GTE (plug-in hybrid) - CO2 за целия жизнен цикъл – 52, коефициент на PED – 220

Fiat Panda 1.2 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 51, коефициент на PED – 205

Opel Corsa 1.2 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл – 51, коефициент на PED – 211

0 от 500
  • #8
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Дрън-дрън ( преди 5 месеца )
    Вече има толкова много фабрики за преработка на литиево-йонни батерии по толкова много технологии, че е загуба на време да ти отговарям. Ще ти отнеме 30 секунди да ги намериш сам.А за съхранение на енергия трябват много повече батерии, отколкото за автомобили.Tesla планира да произвежда батерии за 40 милиона автомобила, допълнително да купува всички излишни батерии от останалите производители, като ще произвежда само 20 милиона автомобила. Останалото за съхранение на енергия.
  • #7
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До долния ( преди 5 месеца )
    Само че още никой не е видял, да се преработва батерия.Както искат да се ползват само електрически превозни средства, можеш ли да си представиш примерно от 5 милиарда такива, колко ще сдават багажа ежедневно (да не говорим за тежки камиони, автобуси и други такива) и дали ще трябват толкова батерии за съхранение на ток. Никой не мисли за напред, а за сегашно време.В момента се чудят какво да правят сегашните батерии, да не говорим за рециклаж от милиони коли годишно.Просто ще доскапят планетата
  • #6
    4 rate up comment 4 rate down comment
    До долния ( преди 5 месеца )
    А ти осъзнаваш ли, че изкупуват стъклото на 4 ст. за кг? Тоест ако закараш 1000 кг бутилки и буркани ще вземеш 40 лв. Е колко да е стимулиращо това рециклиране? От друга страна, рециклирането на батериите е на 2 стъпки. Първо се сваля от автомобила и се ползва още десетина години за съхранение на енергия - още 1000 цикъла, ако ще и с половин капацитет, а после отива в преработващите предприятия, които извличат 90% от материалите. 1т никел или кобалт достигнаха 100 хил долара, а не 40лв.
  • #5
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Жалко, но факт ( преди 5 месеца )
    Прави бяха децата от Зеления петък, човечеството унищожава планетата с невиждана скорост. В момента не сме способни да се справим с преработката на стъкло и пластмаса - дето са почти базови материали, а някой фантазира че ще се отработят и обезвредят стотици хиляди тоновете сложни и почти неразградими батерии... Вервайте ми, истина ви казвам.
  • #4
    6 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Dacia Sandero SCE75 (бензин) - CO2 за целия жизнен цикъл 51, коефициент на PED 203И за сравнение Hyndai Nexo (водород) - CO2 за целия жизнен цикъл 58, коефициент на PED 268. Кой обясняваше, че водородът бил бъдещето и най-чистия транспорт?
  • #3
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Най-важното ( преди 5 месеца )
    С въздействието върху глобалното затопляне и общото търсене на първична енергия, LCA на Green NCAP отчита най-важните екологични аспекти. Въпреки това, други въздействия върху околната среда от емисии на замърсители като NO x , SO 2 , прахови частици и техните последващи въздействия като подкиселяване, образуване на озон и токсичност за хората, не се разглеждат. Въздействието на жизнения цикъл на транспортната система върху търсенето на вода, замърсяването на водата или почвата също не са включе
  • #2
    23 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Има грешка. След края на жизнения цикъл от 16 г., не се рециклира колата, а утива на Горубляне.
  • #1
    6 rate up comment 7 rate down comment
    С две думи ( преди 5 месеца )
    Колите с най-малък отпечатък: 1-во, 2-ро и 3-то място електромобили. Колите с най-голям отпечатък: само бензини и дизели И един на водород :D