Добре известно е, че младите шофьори са склонни да поемат рискове по време на шофиране. Проучване на германската служба за автомобилен транспорт (KBA) показва на какво се дължи това, както и какви са начините за намаляването на броя на инцидентите с млади водачи.
Най-честата причина за катастрофи сред шофьорите на възраст от 18 до 24 години е превишената скорост. Следват неспазване на дистанцията и грешки при завой или заден ход. Отчита се също, че младите хора са по-склонни да управляват кола, докато са под въздействието на алкохол или наркотици.
Изследователите доказват още, че рисковото поведение на младите хора зад зависи от мнението на техните връстници. Резултатите потвърждават предположението, че социалният кръг на шофьора оказва значително влияние върху поведението му. Това се отнася вече за образа на „шосеен състезател“ или „уличен хулиган“, който е широко разпространен.
В случая младите шофьори често имат малък опит зад волана, надценяват се и невинаги са наясно с рисковете. Статистиката сочи, че 1/3 от катастрофите със смъртоносен изход са именно с водачи на възраст от 18 до 24 години. В същото време тази група е едва 10% от общия брой на шофьорите, което показва, че процентът на произшествия при младите хора е много висок.
Изследователите установяват също, че младите хора са податливи на влиянието на връстници, които ги „подиграват“, принуждавайки ги да правят необмислени и рискови маневри. Проучването се фокусира върху три различни форми на рисково поведение, които са особено често срещани сред младите шофьори - превишена скорост, шофиране под въздействието на алкохол и използване на мобилни телефони по време на шофиране.
Оказа се, че 1/3 от съответното рисково поведение на субектите може да се обясни с натиск от връстници. Така се стига до заключението, че обучението на начинаещи шофьори по пътна безопасност трябва да включва препоръки от психолози как правилно и адекватно да реагират на желанията и реакциите на връстниците, за да не бъдат повлияни и да не допускат грешки под натиска. на чуждо мнение.
В проучването са участвали 1200 младежи, 1/3 от които са шофьори на автомобили на възраст от 18 до 24 години, а останалите са техни добри приятели, които също са се съгласили да участват в анкетата.