Сътресенията, причинени от търговската политика на Доналд Тръмп, вкараха в капан цялата световна автомобилна индустрия. С едно изключение: френската Renault, пише в анализ по темата The Financial Times.
Лука де Мео успя да изведе Renault от ерата на загуби и на почти пълна зависимост от Nissan, до днешните условия, в които компанията има 7.5% марж на печалбата
В петата година от плана за преобразяване на компанията, въведен от новия шеф Лука де Мео, Renault не се вълнува от 25-те процента мито, наложени от Тръмп на всички вносни автомобили, по една много проста причина: французите не продават почти нищо отвъд океана. "През последните четири години имах толкова неблагополучия като главен изпълнителен директор на Renault, но в този случай не съм първият, който трябва да се разтревожи", коментира Де Мео пред изданието. На същото мнение е и Стивън Райтман, анализатор в Bernstein: според него Renault е сред най-добре защитените от несигурността около митата, макар че, разбира се, компанията няма да е неуязвима, ако настъпи "общ пазарен срив".
Под ръководството на Де Мео, Renault преструктурира разходите си, сложи точка на зависимостта си от паричните потоци, идващи от Nissan, и обнови технологично гамата си благодарение на привлечения от PSA технологичен директор Жил Льо Борн, отбелязва FT. Към това бихме прибавили и още една много полезна "кражба" от Peugeot - на главния дизайнер Жил Видал. Благодарение на двамата Жил, планът на Де Мео да продава по-малко, но по-скъпи автомобили постепенно започва да се сбъдва. Сега основните цели на италианския шеф са две: да увеличи дела на електромобилите от общите продажби до 20% (сега са 12%), и да догони Toyota на европейския пазар за хибриди. В този сектор японците имат 48% дял, докато Renault въпреки внушителния ръст в последните години още е само с 20%.
Новото електрическо Renault 4 e-tech
Освен това Renault преработи 25-годишния си съюз с Nissan през 2023 и е на път да намали дела си в проблемния си японски партньор. Доскоро Renault държеше 43% от Nissan, сега делът е 36%, но целта е да падне до 10%. Един банкер от сектора коментира пред FT, че не очаква Renault да прибърза с продажбата на дела си, особено след като преговорите за сливане между Nissan и Honda се провалиха. Цената на акциите на Nissan се срина с 35% тази година под заплахата от мита, правейки продажбата непривлекателна.
Макар обаче текущата криза по-слабо да засяга Renault, на хоризонта пред Де Мео има и тъмни облаци. Търсенето на нови автомобили в Европа намалява - а на този регион все още се падат две трети от продажбите на френската група, въпреки продължаващите още от Карлос Гон опити за диверсификация. Това, което Де Мео постигна, бе страхотен обрат, коментира Филип Ушоа, анализатор в Jeffеries - от години на загуба до печалба, и то със 7.5-процентов марж. Но този ефект вече се изчерпа и Renault трябва да работи върху нова стратегия, смята Ушоа. Jeffеries понижи перспективата си за акциите за Renault и вече не съветва да се купуват, а да се задържат.
Компанията ще търси и партньорства, за да компенсира липсата на мащаб. За да се справи с нарастващата конкуренция в Китай, Renault си партнира с Geely в бизнеса с двигатели с вътрешно горене. Двете компании работят заедно и на пазарите в Южна Корея и Бразилия.
Но ключът към бъдещия растеж ще бъде подобряването на продажбите на EV гамата. Стабилните резултати на Renault се дължат на силните продажби и добрите маржове на евтината дъщерна марка Dacia с двигатели с вътрешно горене; продажбите на хибриди също се повишиха с 45 процента миналата година, за да съставляват една четвърт от общите. Електромобилите обаче, които уж са в основата на стратегията на Де Мео, са на другия полюс с 20% спад през 2024. Разбира се, имаше и обективни причини за това: забавянето на европейския електрически пазар като цяло, подсилено от спрените субсидии в Германия, а също и изтеглянето на по-старите електрически модели на Renault в очакване на новите Renault R5 и R4. Въпросът е дали техните обновени технологии и чаровният им ретро дизайн ще привлекат купувачите. Самият Де Мео го потвърди при посещението си в завода на Renault за електромобили в Дуе, Северна Франция: съдбата на новите електрически модели е „сърцето на битката“ за бъдещето компанията, заяви главният изпълнителен директор.