Надеждността на съвременните автомобили често се оценява повърхностно. Един от аргументите за нея е, че преди време шофьорът носеше със себе си инструменти и комплект резервни части - ремък за алтернатора, запалителни свещи, гарнитури, гумени съединения и др., които да използва при нужда. Сега в багажника има само въже и компресор (в най-добрия случай). А това би трябвало да означава, че надеждността на двигателите се е подобрила.
Добре, но къде тогава отидоха всички тези двигатели, които изкарваха над милион километра? В момента повече производители предлагат гаранция от 100 000 км, след което ремонтът на задвижващия агрегат вече изцяло се прехвърля на гърба на собственика. Какво се случи с двигателите през годините, за да се стигне до това положение?
Какво не е наред със съвременните двигатели? (ГАЛЕРИЯ):
Чугунените блокове обаче са издръжливи, устойчиви са на прегряване и почти не се деформират, като имат и добри амортизационни свойства и висока якост. Всичко това прави възможно производството на цилиндрите директно в чугуна.
Модерните алуминиеви блокове имат тънки стени и свободно стоящи цилиндри. Това е така наречената схема Open Desk, когато цилиндрите не са изработени директно от стените на блока. В резултат на това цилиндрите могат да се деформират по-лесно. Не без причина в четирицилиндров блок геометрията на втория и третия цилиндър обикновено страда повече от двата крайни.
Повърхността на цилиндъра в алуминиевия блок е оформена или от тънкостенна чугунена втулка (риза), която няма голяма твърдост, или от още по-неиздръжливо никелово покритие или покритие от силициеви смеси.
Като цяло, „златният век“ на надеждността на двигателите приключи през 90-те години на миналия век, когато производителите започнаха да преминават към стандарти за свръхниска токсичност.
Това решение доведе на намаляване на издръжливостта и съответно влошаване на надеждността на моторите. Блоковете на цилиндрите почти навсякъде започнаха да се правят от алуминиева сплав. Една от причините е, че производството на желязо е много вреден за околната среда процес.