Нещо немислимо доскоро може да се случи през 2022 година: в България да се въведе държавна субсидия за покупка на електромобили. В момента такива съществуват в 17 от 27-те държави в Европейския съюз.
Ако планираната от правителството субсидия все пак се осъществи, Dacia Spring, най-достъпният електромобил на нашия пазар, ще струва едва около 22 000 лева. Но субсидията далеч няма да е достъпна за всички желаещи
Въодушевени информации, че българите ще получават по 12 000 лева от държавата, за да си купят електрическа кола, се появиха в медиите още през ноември миналата година, когато проектът за дейността на Оперативна програма "Околна среда" бе публикуван за обществено обсъждане.
През февруари 2022 министърът на околната среда Борислав Сандов спука балона: Европейската комисия категорично е отхвърлила възможността потребителски стимули в страна-членка да се финансират от общия бюджет. Чиновниците в МОСВ, подготвили програмата, би трябвало болезнено добре да го знаят, но това е отделна тема. Въпросът е, че правителството все още заявява воля да осъществи подобна субсидия - с бюджетни средства или по някакъв друг начин, примерно с косвено подпомагане по линия на оперативна програма "Транспортна свързаност".
Всъщност в България и досега имаше субсидия при покупка на електромобил - само че тя бе достъпна само за държавната и местната администрация, чрез Националния доверителен екофонд. Финансирането от него е 20 000 лева за изцяло електрически автомобили, 10 000 лева за зареждащи се хибриди, и 40 000 лева за електрически превозни средства категория М2 и N2
Иначе ентусиазмът на медиите е разбираем: 12 000 лева субсидия означават, че бюджетен електромобил като Dacia Spring би излязъл на купувача си под 22 000 лева - на практика по-евтино от почти всичките му бензинови аналози. Само че, както нерядко се случва напоследък, медиите са пропуснали да се вгледат в детайлите. Които променят доста картината.
Субсидията в България: какво трябва да знаете (ГАЛЕРИЯ):
В същото време Зелената сделка на фон дер Лайен предвижда огромни публични средства да се инвестират в инфраструктура. Включително и в България, където това ще се финансира от Оперативна програма "Транспортна свързаност". Отново от средства на данъкоплатците, което означава, че хората, които не ползват автомобил или не са в състояние да си позволят електрически, ще платят още веднъж.
Трябва ли при това положение изобщо да съществува пряка субсидия за покупка на електромобил? Повечето водещи фигури в индустрията смятат, че тя вече изживява дните си. "Субсидиите трябва да останат поне до 2025", каза наскоро Карлос Тавареш, главният изпълнителен директор на гиганта Stellantis, пред Corriere della Sera. "Но не мисля, че правителствата ще са в състояние да продължат да субсидират електромобилите при текущите нива. Това не е възможно от бюджетна гледна точка". Според Тавареш наложеният на политическо равнище бърз преход към електромобилност носи огромен социален риск, породен от "бруталността на промяната". "Ако правителствата могат да съпроводят прехода с още пет години субсидии, може и да се справим. Иначе социалните рискове ще нараснат значително", смята португалският мениджър.