Нещо немислимо доскоро може да се случи през 2022 година: в България да се въведе държавна субсидия за покупка на електромобили. В момента такива съществуват в 17 от 27-те държави в Европейския съюз.
Ако планираната от правителството субсидия все пак се осъществи, Dacia Spring, най-достъпният електромобил на нашия пазар, ще струва едва около 22 000 лева. Но субсидията далеч няма да е достъпна за всички желаещи
Въодушевени информации, че българите ще получават по 12 000 лева от държавата, за да си купят електрическа кола, се появиха в медиите още през ноември миналата година, когато проектът за дейността на Оперативна програма "Околна среда" бе публикуван за обществено обсъждане.
През февруари 2022 министърът на околната среда Борислав Сандов спука балона: Европейската комисия категорично е отхвърлила възможността потребителски стимули в страна-членка да се финансират от общия бюджет. Чиновниците в МОСВ, подготвили програмата, би трябвало болезнено добре да го знаят, но това е отделна тема. Въпросът е, че правителството все още заявява воля да осъществи подобна субсидия - с бюджетни средства или по някакъв друг начин, примерно с косвено подпомагане по линия на оперативна програма "Транспортна свързаност".
Всъщност в България и досега имаше субсидия при покупка на електромобил - само че тя бе достъпна само за държавната и местната администрация, чрез Националния доверителен екофонд. Финансирането от него е 20 000 лева за изцяло електрически автомобили, 10 000 лева за зареждащи се хибриди, и 40 000 лева за електрически превозни средства категория М2 и N2
Иначе ентусиазмът на медиите е разбираем: 12 000 лева субсидия означават, че бюджетен електромобил като Dacia Spring би излязъл на купувача си под 22 000 лева - на практика по-евтино от почти всичките му бензинови аналози. Само че, както нерядко се случва напоследък, медиите са пропуснали да се вгледат в детайлите. Които променят доста картината.
Субсидията в България: какво трябва да знаете (ГАЛЕРИЯ):
Има, разбира се, солидни аргументи и в подкрепа на субсидията. Без подобно първоначално стимулиране би било трудно по пътищата да тръгнат достатъчен брой електромобили, че да подтикнат бизнеса да инвестира в зарядна инфраструктура. Освен това субсидиите увеличават производството на електромобили и по този начин помагат да се понижи цената им заради икономиите от мащаба.
Тези аргументи са напълно валидни - или, по-точно, бяха. Производителите така или иначе увеличават производството на електромобили и инвестициите в развитието им, защото политиците са на път да забранят конвенционалните типове задвижване. Еврокомисията за пореден път отложи оповестяването на параметрите за бъдещия стандарт Евро 7 - вероятно за юли 2022. Но е ясно, че той или ще зачеркне изцяло двигателя с вътрешно горене, или драстично ще ограничи приложението му.