От години сме свикнали оплакваме от окаяното състояние на българския автомобилен пазар. Да не говорим за навика на западните медии винаги да добавят "най-бедната страна в ЕС", когато говорят за България, абсолютно независимо от темата. Но едно сравнение между най-продаваните коли втора ръка у нас и във Великобритания показва, че картината не е толкова черно-бяла.
Разбира се, има съществена разлика между вторичния пазар на Острова и предлаганото в Горубляне и Дупница. Средната възраст на колите тук е осезаемо по-висока и пазарът в България е по-скоро трета и четвърта, отколкото втора ръка. Но ако се абстрахираме от датата на производство, българите карат по-мощни, по-големи и по-луксозни автомобили от британците.
В Топ 10 на най-продаваните употребявани коли на Острова има три скромни суперминита, включително на първите две места, три обикновени семейни хечбек модела, три малки премиум модела и един премиум в D-сегмента. В България нещата изглеждат точно наопаки: три премиум модела от D-сегмента, два от от Е-сегмента и един от С-сегмента, един обикновен D-седан, един миниван и само два масови хечбек модела.
Естествено, обяснението на този парадокс няма нищо общо с покупателната способност на населението. Факторите, които позволяват вторичният пазар в България да се доминира от стари Mercedes и Audi, са основно два. От една страна, обърнатото данъчно законодателство у нас поощрява старите коли с големи двигатели, вместо да ги наказва. От друга, все още ниската цена на труда и недотам регулираният сервизен сектор позволяват подобни автомобили да се поддържат много по-евтино, отколкото на Запад. Ако не бяха тези фактори, пазарът в Горубляне вероятно щеше да е точно като английския. Но ако си представим обратното, дали и англичаните не биха предпочели по-стар Mercedes пред по-нова, но по-скромна Fiesta? Кажете ни какво мислите в коментарите.
Топ 10 втора ръка - България срещу Великобритания (ГАЛЕРИЯ):
Макар да се прави в Германия и Турция, Focus винаги е бил смятан на Острова за местен автомобил, може би защото европейските операции на Ford тръгнаха именно от Англия. При новите коли Focus се срина далеч назад, но при употребяваните си остава сериозна сила.