Водородът е най-разумният път към свободно от парникови емисии общество, и единственият начин нарастващото с рекордни темпове човечество да избегне тежка енергийна криза. Водородът е празно обещание, наивна мечта, която не може да се осъществи заради безброй технологични и икономически пречки. Несъмнено сте попадали и на двете тези в последните години. При това и двете са подкрепени с видимо солидни аргументи. Къде е тогава истината?
Задвижването на бъдещото водородно BMW iX5. Баварците се готвят да пуснат на пазара ограничена серия от автомобила с алтернативно задвижване след три години
Всъщност, както най-често се случва в живота, истината е по средата. Текущото ниво на технологиите и колосалната цена на прехода действително карат "водородното общество" да изглежда като утопия. Но постигането на целите за климатична неутралност е невъзможно без поне частичното му въвеждане. А и техническият прогрес почти винаги преодолява пречките, стига да има достатъчна мотивация. Нека видим кои са основните проблеми и най-големите предимства на водорода като енергийно решение.
Водородът - 4 плюса и 4 минуса (ГАЛЕРИЯ):
За да задвижват един голям камион за преходи от по 1000 километра, тези батерии трябва да са гигантски - което означава висока цена, голямо собствено тегло на камиона и епично дълги периоди за зареждане. Влекачът на Tesla ще тежи средно с 2 тона повече от дизелов аналог - а това са два тона, които трябва да бъдат компенсирани от полезния товар. Освен това батериите имат ограничен живот, който при тежката експлоатация в товарните превози ще е дори по-кратък, отколкото в пътническите електромобили.
Водородните горивни клетки са далеч по-добра алтернатива от гледна точка на тегло, себестойност и надеждност. А има и още по-прост начин: наскоро белгийската Punch Group, доставчик на компоненти за фирми като BMW и ZF, представи готова схема за адаптирането на съществуващи дизелови двигатели да работят с водород. Трансформацията е относително проста и далеч по-евтина, отколкото цялата товарна флотилия в ЕС да се подмени.
НА СНИМКАТА: Адаптиран за водород дизелов двигател от Punch