IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Водородът: 4 плюса и 4 фатални засега минуса

Някои смятат тази технология за единственото ни спасение от енергиен глад. Други - за налудничава мечта. В момента тя е по малко и от двете

Водородът е най-разумният път към свободно от парникови емисии общество, и единственият начин нарастващото с рекордни темпове човечество да избегне тежка енергийна криза. Водородът е празно обещание, наивна мечта, която не може да се осъществи заради безброй технологични и икономически пречки. Несъмнено сте попадали и на двете тези в последните години. При това и двете са подкрепени с видимо солидни аргументи. Къде е тогава истината?
 
 
водород, горивна клетка, BMW iX5, FHEV
Задвижването на бъдещото водородно BMW iX5. Баварците се готвят да пуснат на пазара ограничена серия от автомобила с алтернативно задвижване след три години
  

     
Всъщност, както най-често се случва в живота, истината е по средата. Текущото ниво на технологиите и колосалната цена на прехода действително карат "водородното общество" да изглежда като утопия. Но постигането на целите за климатична неутралност е невъзможно без поне частичното му въвеждане. А и техническият прогрес почти винаги преодолява пречките, стига да има достатъчна мотивация. Нека видим кои са основните проблеми и най-големите предимства на водорода като енергийно решение.


Водородът - 4 плюса и 4 минуса (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #55
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Според скорошно проучване, публикувано в уважавано издание (Nature), което не публикува непроверени изследвания, от 100 KWh, произведени от солар, до колелата на водородна кола стигат 19. При електрическа - 69. Почти четворна разлика! Проучването взима предвид всички загуби по веригата, като дори приема КПД на електролизата 75%, което в момента не съществува освен в лаборатории. При компресиране, вместо втечняване на водорода получават 23 KWh, което пак е смешно, да не говорим неприлижимо в коли
  • #54
    14 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Според Евростат европейският съюз плаща над 700 млрд евро годишно за изкопаеми горива на разни тapamбykи годишно , ама прехода към друга енергия бил скъп .... СмЕх
  • #53
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Големи глупости пише. Мирай тежи повече от Модел 3, има по-малко място за хора и багаж, несравнимо по-бавна е и ПАК има батерии. И има същия пробег. Така че горивните клетки НЕ СА по-леки. Животът на горивните клетки НЕ Е по-дълъг. При лека кола батериите издържат по 900 хил., горивните - 250 хил. Камион с горивни клетки ще излиза МНОГО по-скъпо, защото при 16 ч. каране на ден клетките ще трябва да се сменят на ~10 месеца, което е 40% от цената на камиона. Клетките имат живот на час, не на км.
  • #52
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Гений си, #52. Kак ли да пренасяме електроенергия на големи разстояния? Само да имаше нещо дълго и тънко, медно или алуминиево най-добре, което може да се окачва по стълбове и по него да тече ток с 90% ефективност...бихме могли да го наречем ДАЛЕКОпровод! Не, знаеш ли, по-добре от ел. енергията първо да правим най-взривоопасния газ на света с 40% КПД, после да го пренасяме с дизелови камиони с 25% КПД, а накрая да го врътнем обратно на ел. енергия с 60% КПД и така да губим ~90% от енергията.
  • #51
    4 rate up comment 6 rate down comment
    На майка ви П-та ( преди 2 години )
    Пренасянето на енергията от ВЕИ на големи разстояния може да стане във формата на водород. Това означава, че до всеки ВЕИ парк трябва да има завод за водород и чиста вода.
  • #50
    12 rate up comment 9 rate down comment
    А.В.Торът ( преди 2 години )
    Тия набиха трилиони в безполезни батерии с колела, ама няколко десетки милиарда им било скъпо за инвестиции. Лицемерие на квадрат. Ако човечеството иска да продължи да бъде мобилно, алтернативата е водород... или кон.
  • #49
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Жалко на факт ( преди 2 години )
    Какво ги засяга нищо правците от ?-парламента, ако ще света да свърши те ще си вземат една бала пари всеки месец, пък който има транспортна фирма да се оправя както може - демокрация е все пак, има пълна свобода...
  • #48
    5 rate up comment 9 rate down comment
    до 45 ( преди 2 години )
    Проблема за електролизата на солена вода го решиха група китайчета миналата година, публикацията е в Nature от юли 2021
  • #47
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    не е чувал
  • #46
    3 rate up comment 5 rate down comment
    до 45 ( преди 2 години )
    За обратна осмоза не си ли чувял бе пъдпъдък