IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Върви ли Европа по пътя на САЩ при колите втора ръка?

Два от основните пазари на Стария континент показват пълна противоположност

Автомобилният свят в САЩ преживява истински феномен, като някои употребяваните коли вече струват повече от нови модели Причините са инфлацията от +7%, която е най-високо от 40 години насам, както и недостигът на нови коли. И това позволява на хората там да си купят нов автомобил, да го карат известно време и след това да го препродадат на печалба.


употребявани автомобили


Агенция Франс Прес съобщи, че японският журналисти Масаки Кондо е препродал своя Chevrolet за 62 000 долара на същия дилър в Гетисбърг (Мериленд), откъдето го е купил преди година и е спечелил 2000 долара. Подобни случаи не са рядкост, потвърждават и от Arlington Auto Group (AAG) във Вирджиния. Нейният административен директор Еди Маликов разкрива, че компанията му изкупува коли за 20 000 долара, след като преди година ги е продала за 16 000 долара. А сега спокойно може да ги продаде отново за 24 000 долара.

„Само преди дни наш клиент, който си купи автомобил през 2019 г. за 21 000 долара, ни го върна срещу същата сума, като за този период му е навъртял 16 000 км. „Гладът“ за автомобили е огромен и тъй като няма нови коли, клиентите се насочват към употребявани“, обяснява Маликов.

Какво обаче се случва в Европа? Трудно е да се даде категоричен отговор на този въпрос, тъй като пазарите на Стария континент са много различни от този в САЩ. Два от тях – Германия и Италия, са много важни за потребителите, тъй като именно от тях се изнасят за други държави (в това число и България) много от употребяваните автомобили.


употребявани автомобили


В Германия се отчита поскъпване с между 5 и 15% на колите на старо, като според местни експерти ситуацията до голяма степен повтаря тази САЩ – има повече клиенти отколкото коли. Съответно, някои от употребяваните автомобили дори струват повече от нови модели.

„Пазарът се е побъркал напълно. В момента коли от висок клас на малко километри струват повече от нови автомобили, тъй като за тях се чака много дълго. И това кара клиентите да бъркат по-дълбоко в джоба си“, категоричен е вицепрезидентът на браншовия съюз ZDK - Томас Пекрун. И допълва, че не очаква ситуацията да се нормализира през 2022 г.

Основните причини за взривяването на цените на пазара на коли втора употреба са пандемията и продължаващият дефицит на чипове. Заради коронакризата през 2020 г. бяха произведени по-малко нови коли. Освен това, все по-малко компании и фирми за автомобили под наем инвестират в нови служебни превозни средства, които иначе след известно време биват продавани и попадат на пазара на употребявани автомобили. Намалял е също и броят на новите коли, които се регистрират само за кратко време, например за излагане в автосалон или пък служат за пробно шофиране.

Проучванията сочат, че през миналата година германците да давали средно по 14 730 евро за употребяван автомобил, което с 18% повече от 2019 г. За сравнение, през 2001 г. една кола втора употреба в Германия е струвала средно 8 310 евро.

Поскъпването обаче не засяга всички сегменти на колите втора употреба. В Германия не се отчита увеличение на цените на електромобилите, като това се дължи, от една страна, на държавната субсидия за покупка, а от друга – на факта, че срещу парите си клиентите получават остарели технологии. Не се отчита сериозно поскъпване и на plug-in хибридите.


употребявани автомобили


Какво става в Италия, откъдето също се изнасят много употребявани автомобили? Там ситуацията е по-спокойна, като инфлацията е на половина от тази в САЩ – 3,9%. И ако в Щатите през 2021 г. ръстът на цените на нови коли е 11,8%, то на Апенините той е 2,4%. При употребяваните автомобили зад океана увеличението е с 37,8%, но в Италия е едва 0,9%, което показва, че там все още е изгодно да се купи кола на старо.

По-интересно обаче е как ще се развият нещата оттук-нататък. Според анализ на агенция KPMG, този бум в САЩ ще бъде последват от срив, но това ще стане едва след нормализиране на доставките на микрочипове. Не е ясно обаче дали това ще стане бързо или постепенно.

0 от 500
  • #8
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Хавана ( преди 2 години )
    САЩ, както и ЕС вървят по пътя на Хавана. Ще се карат, кърпят и поддържат стари таратайки дълги години. Щото еко нормите забраняват ДВГ, пък доста хора ще продължават да търсят такива коли.
  • #7
    15 rate up comment 13 rate down comment
    До 7 ( преди 2 години )
    Пълни глупости са това! Няма как моята стара кола която е 100 коня да мърси повече от новите дето са по 200-300 коня и тежат по 2 тона. Просто няма как да стане това нещо. Това за безопасността също е тъпотия. Всички коли след 1995г. имат въздушни възглавници, колани, ABS и са сравнително безопасни стига не караш като изпуснат от лудницата. Спазвай ограниченията на скоростта и няма да имаш проблеми. Тия дето се трепят по пътищата се трепят и с най новите коли щото карат като ненормални.
  • #6
    8 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Закарва те ама отделя повечемвредни газове и също така няма съврвменни системи за безопасност което повишава риска от птп и намалява вероятността яко удяришмпешеходец да оцелее
  • #5
    29 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    От какъв зор да давам 50 000лв за нещо което мога да го купя за 5000 втора ръка и да ми върши абсолютно същата работа? Голям праз че била по стар модел и малко и били отъркани седалките примерно. Закарва ли ме от точка А до точка Б? Закарва ме. Има ли всичко необходимо за да ми е комфортно през цялата година? Има. Е какво повече ми трябва? Нищо. А нямам зор да се правя на голямата работа и да се фукам с нова лъскава кола. За мен колата е консуматив. Тя да ми служи на мен а не аз на нея.
  • #4
    11 rate up comment 5 rate down comment
    asd ( преди 2 години )
    Електромобилите не вървят втора ръка, защото батерията издържа 200к километра или 4 г. след което намалява на половина капацитета. При реален пробег с включен климатик 300км се получава на четвъртата година 100-150км, което е недостатъчно дори за градски автомобил.ИЗВОДА:Цената на батерията и краткия и живот спъват вторичните продажби.
  • #3
    12 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    И кой ще им ги купува тия нови коли на тия космически цени? За какво ти е нова кола само да се набутваш и да хвърляш пари на вятъра? Това е най тъпата инвестиция която можеш да направиш. Колата освен че иска постоянно да наливаш пари в нея докато е нова се обезценява много бързо. Още в момента в който я купиш и вече си загубил 5% от стойността и. След 5 години като и изтече гаранцията и вече си загубил 60% от стойността.Има идеални употребявани коли за 5-10хил. купуваш, караш и сменяш през 2- ...
  • #2
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    За мен това са някакви легенди, гледам колите втора ръка и те са си по-евтини от новите. Български ютубър го гледах, реши даси купи Тесла модел 3, търси втора ръка защото уж се чакало 2г, може да гледате клипа му. Все пак влезе в сайта на Тесла и си кофигурира лонг рейндж и я получи след 2 месеца на 23 декември 2021г.. Тука само някакви фалшиви лукуми се разтягат
  • #1
    5 rate up comment 26 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Пазара на коли втора ръка върви заради неадекватните действиея на политиците които допускат коли над 5-10 години да се продават вместо да отиват на сметището и да се рециклират така и недостига на чипове ще спадне.Те обаче са задължавани от немьите да препродават вехти коли по много защото продажбите на нови не вървят.