Автомобилният свят в САЩ преживява истински феномен, като някои употребяваните коли вече струват повече от нови модели Причините са инфлацията от +7%, която е най-високо от 40 години насам, както и недостигът на нови коли. И това позволява на хората там да си купят нов автомобил, да го карат известно време и след това да го препродадат на печалба.
Агенция Франс Прес съобщи, че японският журналисти Масаки Кондо е препродал своя Chevrolet за 62 000 долара на същия дилър в Гетисбърг (Мериленд), откъдето го е купил преди година и е спечелил 2000 долара. Подобни случаи не са рядкост, потвърждават и от Arlington Auto Group (AAG) във Вирджиния. Нейният административен директор Еди Маликов разкрива, че компанията му изкупува коли за 20 000 долара, след като преди година ги е продала за 16 000 долара. А сега спокойно може да ги продаде отново за 24 000 долара.
„Само преди дни наш клиент, който си купи автомобил през 2019 г. за 21 000 долара, ни го върна срещу същата сума, като за този период му е навъртял 16 000 км. „Гладът“ за автомобили е огромен и тъй като няма нови коли, клиентите се насочват към употребявани“, обяснява Маликов.
Какво обаче се случва в Европа? Трудно е да се даде категоричен отговор на този въпрос, тъй като пазарите на Стария континент са много различни от този в САЩ. Два от тях – Германия и Италия, са много важни за потребителите, тъй като именно от тях се изнасят за други държави (в това число и България) много от употребяваните автомобили.
В Германия се отчита поскъпване с между 5 и 15% на колите на старо, като според местни експерти ситуацията до голяма степен повтаря тази САЩ – има повече клиенти отколкото коли. Съответно, някои от употребяваните автомобили дори струват повече от нови модели.
„Пазарът се е побъркал напълно. В момента коли от висок клас на малко километри струват повече от нови автомобили, тъй като за тях се чака много дълго. И това кара клиентите да бъркат по-дълбоко в джоба си“, категоричен е вицепрезидентът на браншовия съюз ZDK - Томас Пекрун. И допълва, че не очаква ситуацията да се нормализира през 2022 г.
Основните причини за взривяването на цените на пазара на коли втора употреба са пандемията и продължаващият дефицит на чипове. Заради коронакризата през 2020 г. бяха произведени по-малко нови коли. Освен това, все по-малко компании и фирми за автомобили под наем инвестират в нови служебни превозни средства, които иначе след известно време биват продавани и попадат на пазара на употребявани автомобили. Намалял е също и броят на новите коли, които се регистрират само за кратко време, например за излагане в автосалон или пък служат за пробно шофиране.
Проучванията сочат, че през миналата година германците да давали средно по 14 730 евро за употребяван автомобил, което с 18% повече от 2019 г. За сравнение, през 2001 г. една кола втора употреба в Германия е струвала средно 8 310 евро.
Поскъпването обаче не засяга всички сегменти на колите втора употреба. В Германия не се отчита увеличение на цените на електромобилите, като това се дължи, от една страна, на държавната субсидия за покупка, а от друга – на факта, че срещу парите си клиентите получават остарели технологии. Не се отчита сериозно поскъпване и на plug-in хибридите.
Какво става в Италия, откъдето също се изнасят много употребявани автомобили? Там ситуацията е по-спокойна, като инфлацията е на половина от тази в САЩ – 3,9%. И ако в Щатите през 2021 г. ръстът на цените на нови коли е 11,8%, то на Апенините той е 2,4%. При употребяваните автомобили зад океана увеличението е с 37,8%, но в Италия е едва 0,9%, което показва, че там все още е изгодно да се купи кола на старо.
По-интересно обаче е как ще се развият нещата оттук-нататък. Според анализ на агенция KPMG, този бум в САЩ ще бъде последват от срив, но това ще стане едва след нормализиране на доставките на микрочипове. Не е ясно обаче дали това ще стане бързо или постепенно.