IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Върви ли Европа по пътя на САЩ при колите втора ръка?

Два от основните пазари на Стария континент показват пълна противоположност

Автомобилният свят в САЩ преживява истински феномен, като някои употребяваните коли вече струват повече от нови модели Причините са инфлацията от +7%, която е най-високо от 40 години насам, както и недостигът на нови коли. И това позволява на хората там да си купят нов автомобил, да го карат известно време и след това да го препродадат на печалба.


употребявани автомобили


Агенция Франс Прес съобщи, че японският журналисти Масаки Кондо е препродал своя Chevrolet за 62 000 долара на същия дилър в Гетисбърг (Мериленд), откъдето го е купил преди година и е спечелил 2000 долара. Подобни случаи не са рядкост, потвърждават и от Arlington Auto Group (AAG) във Вирджиния. Нейният административен директор Еди Маликов разкрива, че компанията му изкупува коли за 20 000 долара, след като преди година ги е продала за 16 000 долара. А сега спокойно може да ги продаде отново за 24 000 долара.

„Само преди дни наш клиент, който си купи автомобил през 2019 г. за 21 000 долара, ни го върна срещу същата сума, като за този период му е навъртял 16 000 км. „Гладът“ за автомобили е огромен и тъй като няма нови коли, клиентите се насочват към употребявани“, обяснява Маликов.

Какво обаче се случва в Европа? Трудно е да се даде категоричен отговор на този въпрос, тъй като пазарите на Стария континент са много различни от този в САЩ. Два от тях – Германия и Италия, са много важни за потребителите, тъй като именно от тях се изнасят за други държави (в това число и България) много от употребяваните автомобили.


употребявани автомобили


В Германия се отчита поскъпване с между 5 и 15% на колите на старо, като според местни експерти ситуацията до голяма степен повтаря тази САЩ – има повече клиенти отколкото коли. Съответно, някои от употребяваните автомобили дори струват повече от нови модели.

„Пазарът се е побъркал напълно. В момента коли от висок клас на малко километри струват повече от нови автомобили, тъй като за тях се чака много дълго. И това кара клиентите да бъркат по-дълбоко в джоба си“, категоричен е вицепрезидентът на браншовия съюз ZDK - Томас Пекрун. И допълва, че не очаква ситуацията да се нормализира през 2022 г.

Основните причини за взривяването на цените на пазара на коли втора употреба са пандемията и продължаващият дефицит на чипове. Заради коронакризата през 2020 г. бяха произведени по-малко нови коли. Освен това, все по-малко компании и фирми за автомобили под наем инвестират в нови служебни превозни средства, които иначе след известно време биват продавани и попадат на пазара на употребявани автомобили. Намалял е също и броят на новите коли, които се регистрират само за кратко време, например за излагане в автосалон или пък служат за пробно шофиране.

Проучванията сочат, че през миналата година германците да давали средно по 14 730 евро за употребяван автомобил, което с 18% повече от 2019 г. За сравнение, през 2001 г. една кола втора употреба в Германия е струвала средно 8 310 евро.

Поскъпването обаче не засяга всички сегменти на колите втора употреба. В Германия не се отчита увеличение на цените на електромобилите, като това се дължи, от една страна, на държавната субсидия за покупка, а от друга – на факта, че срещу парите си клиентите получават остарели технологии. Не се отчита сериозно поскъпване и на plug-in хибридите.


употребявани автомобили


Какво става в Италия, откъдето също се изнасят много употребявани автомобили? Там ситуацията е по-спокойна, като инфлацията е на половина от тази в САЩ – 3,9%. И ако в Щатите през 2021 г. ръстът на цените на нови коли е 11,8%, то на Апенините той е 2,4%. При употребяваните автомобили зад океана увеличението е с 37,8%, но в Италия е едва 0,9%, което показва, че там все още е изгодно да се купи кола на старо.

По-интересно обаче е как ще се развият нещата оттук-нататък. Според анализ на агенция KPMG, този бум в САЩ ще бъде последват от срив, но това ще стане едва след нормализиране на доставките на микрочипове. Не е ясно обаче дали това ще стане бързо или постепенно.

0 от 500
  • #18
    0 rate up comment 1 rate down comment
    резидент Радев ( преди 2 години )
    Обяснявам, защо цените са такива. Никой не купува нови двг, защото не знае кой ден ще му съобщят, че не може да си кара колата. Може да е утре, може след 5 години, но се знае че ще се случи. И тъй като тогава цената ще падне рязко, никой не желаe да изгуби рязко 100 бона. От друга страна електричките се подобряват с уникална скорост и догодина за същите пари ще вземеш +20% рейндж.Така всеки търси кола на 1-3 години на половин цена, за да изчака електрификацията.
  • #17
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Петко ( преди 2 години )
    Не всеки желае да си купи нова кола за 35-40 хил. лв, да я остави на пътя и всякакви *** да почнат да му я блъскат, да му правят забележки по вратите, да я подпират понеже паркингът е пренаселен. Къде къде по-важни работи има от една кола. Стига с това, искаш да си купиш или нямаш пари. Сега автомобил може да притежаваш и 8-10 годишен и що годе в добро състояние, а ако е кола на ел. - ще трябва да й смениш батериите, нерентабилна е. Докато се дърляте, ще ви отнемат възможността да имате кола.
  • #16
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Газко Уазков ( преди 2 години )
    Старата кола се оскъпява, когато е над 30годишна и е рядък, лимитиран модел. Абсолютни шитни са това, че ще купя масовка и след година ще й взема 10% отгоре!
  • #15
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Връщане във времето ( преди 2 години )
    Хаха ами то при Бай Тошо тъй беше. Купуваш Лада ,и след време я продаваш по-скъпо.
  • #14
    9 rate up comment 10 rate down comment
    До #16 ( преди 2 години )
    Почти. Максимума при твърдите частици при бензин Euro 5a 0.005 и дизел Евро 6d 0,0045 са почти еднакви. Дори дизела е с по ниски. За СО2 си 100% отгоре. Така че мани го дъртия бензин
  • #13
    14 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Евро 6 смешници сте. Чисто нов дизел произведен 2021 има по талон в пъти повече твърди частици и с 30 процента повече NOx от моя атмосферен бензин 2010 без директно впръскване. Единствено при мен СО2 е повече. Големи сте разбирачи. Дори не искам да споменавам че слагането на АГУ би свалило твърдите частици още.
  • #12
    15 rate up comment 8 rate down comment
    Нанекомудедова ( преди 2 години )
    Истината че заради факта че повечето хора не могат да си позволят нови автомобили, заради ниският стандарт на живот в България. Но пък отварят усти, колкото 100 човека, които са сменяли няколко нови автомобили! Истината е че българина е консерва, било с пари или без, той си иска трошливо Ауди БМВ и Мерцедес. Трудно приема нови технологии, все още доста смятат че автоматичните скоростни кутии са ***, камо ли пък да приема батерии итнт
  • #11
    17 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    На въпроса на Номер 6 какво повече му трябва, ще му отговоря кратко -трябват ти повече парички. Удоволствието от покупката на нов автомобил е несравнима и ти пожелавам да я изпиташ.
  • #10
    12 rate up comment 0 rate down comment
    до 4 ( преди 2 години )
    Дори и да си прав за себе си, ако всички мислят като теб, няма да има автомобили 2ра употреба изобщо бе! Хахахаххаха така че, трябва да си благодарен, че някой купува нови автомобили, за да има и за теб!
  • #9
    13 rate up comment 4 rate down comment
    До #8 ( преди 2 години )
    Пълни са твоите глупости! Покрива ли даден Евро стандарт, в момента 6, то със сигурност е по екологична. Няма значение от конете, стандарта за леките автомобили е еднакъв. Самото постигане на стандарта за емисии пълни колата с едно кило филтри и я оскъпява. Моя дизел е стандарт Евро 6+ приравнен по емисии с хибридите и елекричките.