Турбо-двигателите са по-сложни агрегати от атмосферните двигатели и затова винаги е имало повече въпроси към начина им на работа и на поддръжка. Това отчасти се дължи на големия брой стереотипи, повечето от които вече са останали в миналото. За повечето от тях вече сме писали, но е добре основните от тях да бъдат припомняни, защото все още има неща, в които мнозина вярват. И съответно бъркат сериозни.
Някои неща просто не се променят, защото са структурна даденост. Затова и винаги, когато сте се насочили към закупуването на кола с турбо-мотор, трябва знаете какво ви очаква. Така можете да се спестите разочарования и съответно пари от ремонти, които при моделите с турбо-двигател са по-скъпи.
Как се гаси турбо-двигателя?
Все още в сила е правилото да не се гаси турбо-двигател веднага след спиране на автомобила. Никой производител не говори директно за това, но след сериозни натоварвания - шофиране с високи скорости и/или със сериозни ускорения, турбината наистина трябва да се охлади. Така не се стига до коксуване на маслото във втулките и уплътненията на вала.
След като спрете автомобила, оставете двигателя да работи на празен ход. Можете също така да карате няколко минути в „спокоен“ режим, ако преди това сте подложили машината си на сериозни натоварвания.
Защо турбо-двигателите не работят с CVT?
Отчасти е вярно, че турбо-двигателите все още не са „приятелски“ настроени към всички видове трансмисии. Производителите обичат да говорят за надеждността на вариаторите, но пропуска да кажат, че тези скоростни кутии не се спогаждат с турбодизеловите двигатели, които развиват висок въртящ момент. При бензиновите турбо-мотори ситуацията не е такава, но е факт, че най-често вариаторите все пак са сдвоени с атмосферни двигатели, при които пиковият въртящ момент е при високи обороти.
Ресурсът на турбо-мотора по-малък ли е от този на атмосферния двигател?
Стереотипът за малък ресурс от турбо-двигатели в сравнение с атмосферните мотори е доста стар. Той се разпространява заедно с друга твърдение за тези агрегати, а именно – за тяхната турбо-яма. В едни по-стари времена и двете неща бяха факт, но нещата постепенно се промениха и в момента ресурсът на турбо-моторите е еднакъв с този на атмосферните двигатели. Основната причина е, че турбото вече е по-надеждно, но има и друга – новите атмосферни мотори вече не са толкова надеждни.