IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как работи един от скритите режими на скоростна кутия DSG

Функцията Winter Mode е вградена в софтуер на трансмисията

Въпреки че съвременните автомобили са наситени с технологии, понякога най-полезните функции остават скрити или не толкова очевидни за широката публика. Докато много водачи знаят за основните режими на шофиране като "Еко" или "Спорт", съществуват и по-специфични програми, които осигуряват допълнително удобство и сигурност. Един такъв пример, често срещан при популярни европейски автомобили като Volkswagen Golf (но и при много други модели от VAG групата като Skoda Octavia или Audi A3), е специфичната логика за "Зимен режим" (Winter Mode) на автоматичната скоростна кутия.


Winter Mode


За разлика от изрично обозначен бутон "Зима", тази функция често е интегрирана интелигентно в софтуера на трансмисията и се активира автоматично или чрез специфично действие на водача. Целта ѝ е да осигури по-плавно и безопасно потегляне и управление на автомобила при хлъзгави условия, като сняг, лед или мокри настилки. При обичайните автоматични скоростни кутии потеглянето започва от първа предавка, което може да доведе до превъртане на гумите и загуба на сцепление върху заледени или заснежени пътища.

В режим "Зима" (често наричан "Winter Program" или "Snow Mode" в документацията), автоматичната скоростна кутия променя своята стратегия. Вместо да потегли от първа предавка, автомобилът стартира от втора. Това намалява въртящия момент, който се подава към колелата, и предотвратява рязкото ускорение, което би причинило буксуване. Резултатът е много по-плавно и контролирано потегляне, което значително подобрява сцеплението и безопасността в лоши метеорологични условия.

Освен потеглянето от втора предавка, "Зимният режим" може да включва и други промени в поведението на трансмисията. Например, превключванията между предавките стават по-ранни и по-плавни, като се избягват високи обороти на двигателя, които също биха могли да доведат до загуба на сцепление. Автомобилът също така може да остава на по-висока предавка за по-дълго време, за да поддържа по-нисък въртящ момент и по-стабилно движение.

При някои модели, особено тези със стари автоматични трансмисии или DSG (Direct Shift Gearbox), активирането на този режим може да става автоматично при избиране на определени режими за шофиране (например "Сняг" или "Комфорт"), или чрез задържане на бутона "Еко" или "Нормал". При други, водачът може да трябва да избере ръчно втора предавка при потегляне. Въпреки че функцията не е толкова "скрита" колкото преди десетилетия, когато имаше отделен бутон "W" (Winter) на конзолата, нейното автоматично или интегрирано действие често остава незабелязано от много собственици.

Разбирането и използването на тази функция е от съществено значение за безопасното шофиране през студените месеци в Европа и у нас, където снегът и ледът са често срещано явление. Тя е отличен пример за това как интелигентният дизайн на системите в автомобила може да предложи значителни ползи за безопасността, дори и без да е изрично рекламирана като "уникална" характеристика.


0 от 500