IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Може ли да се смесват различни двигателни масла?

Експерти посочват за какво трябва да се внимава в подобна ситуация

Понякога шофьорите се сблъскват със ситуация, когато на таблото пред тях светва лампата на маслото, а те нямат за доливане. Опитните водачи са се запасили предварително, докато а останалите са изправени пред избор да продължат да шофират или все пак да намерят масло. То обаче може да бъде различно и тогава се стига до смесване на два различни вида. Опасно ли е това?


масло двигател


Да оставим настрана теорията на конспирацията и твърденията, че забраната за смесване на масла е просто маркетингов трик на производителите на смазочни материали, продиктуван от желанието за печалба. Всяко моторни масла се състои от основа и комплекс от добавки, които му придават определени свойства. По-просто казано - смесването на различни масла представлява конфликт на тези компоненти един с друг, което може да повреди двигателя. А това ще се отрази на джоба на собственика, който е налял неправилното масло.

Въпреки това, някои производителите посочват, че все още е разрешено смесването на различни двигателни масла. Това обаче трябва да става само в екстремни случаи, когато съществува риск от повреда или дори изхвърляне на двигателя поради липса на смазка. При това трябва да спазвате редица прости правила.

„Има начини за намаляване на риска от увреждане на двигателя от смесване на моторни масла, но нито един от тях на 100% сигурен“, категорични са експертите, като обясняват какви да причините за това. Основният проблем, който може да възникне при добавяне на друга марка масло, е химическа реакция между добавките. А причината е, че при смесването се нарушава баланса на веществата, дори маслата да са на един и същи производител.


масло двигател


Първата опасност е от замърсяване на двигателя. Полученият състав от смесване на масла може да причини коксуване на пръстените и отлагания от шлака. Втората е, че някои от компонентите на лубриканта могат да се утаят, което ще намали неговата ефективност. А третата - вискозитетът може да се увеличи и маслото ще се свива, запушвайки каналите, през които трябва да циркулира.

Всичко това най-вероятно ще се случи, ако собственикът на автомобила смесва различни видове масла. Например минерални и синтетични. Дори добавяне на масло от същия вид, но на друг производител, вероятно също ще завърши с неуспех. И което е още по-важно – веднага след подобен експеримент трябва да се смени маслото на двигателя.

Трябва да се знае още нещо - при пълна смяна на маслото около 10% от напълнения обем винаги остава в двигателя. Това количество - в зависимост от размера на двигателя е между 0,35 и 0,8 литра, не би трябва да повлияе върху свойствата на смазката.


масло двигател


Основното, което трябва да се знае, че качеството на моторното масло не бива да се намалява при доливане. Не можете да излеете полусинтетика в синтетика, а минерално – в полусинтетика. И още повече – минерално масло в синтетично. Същото се отнася и за лубриканти за различни видове превозни средства – например, да сипете в колата си масло за камион.

Също така - не смесвайте масла в големи пропорции. Долейте с не повече от 15% друго двигателно масло. Най-добрият избор за доливане може да бъде масло от същия производител и подобен вискозитет. Например, можете да добавите синтетика 5W40 към синтетика 5W30. Изберете продукт, който да е по клас и характеристики. Всъщност, съгласно изискванията на API и ACEA, сертифицираните масла от един и същи клас трябва да са сходни по състав и свойства. Ако все пак трябва да добавите моторно масло, избягвайте високи натоварвания на двигателя и високи скорости по време на шофиране.

0 от 500
  • #4
    19 rate up comment 9 rate down comment
    Дърта Мутра ( преди 2 години )
    По голяма глупост не бях чел.
  • #3
    39 rate up comment 1 rate down comment
    @_@ ( преди 2 години )
    Хайде да не се заблуждаваме...Базовите масла са само няколко вида, а добавките към тях са още по-малко (само 4 производителя).Следователно огромната част от маслата на пазара се пускат от фирми, които само опаковат произведен другаде продукт.
  • #2
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Киро ( преди 2 години )
    Въпросът е Какво се случва при смесване, а не Може ли, то е ясно, че може.
  • #1
    11 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Полезно четиво. Хипотезите са обхванати сравнително изчерпателно. Една ми липсва - при ползване на различно масло с идентични характеристики по API и ACEA, различният набор присадки освен теор. рискове (напоително обяснени) могат да носят теор. допълващи ползи. По тех. хар-ки съм с 5,3 л. Максимално съм успял да източа 4,7, макс. съм успял да долея до горна черта 4,8. Ерго 10 % смесване. Последици няма, проверявано.