Фразата "моторът започна на гори масло" рисува стандартна картина в главата на повечето шофьори. На нея по време на движение зад автомобила излиза син пушек с характерен мирис на горящо масло, а на водача му се налага да долива смазка на всеки 1000 км. Ясно е, че без ремонт на двигателя няма да се мине, но понякога той може да бъде отложен, като се сипе различно масло, което донякъде да компенсира повишения разхода.
Основната причина за увеличения разход на масло в двигателя е естественото износване на цилиндрите и буталата заради големия пробег на машините или нейното експлоатиране в тежки условия. Но преди човек да се хване за главата и да започне да пресмята бъдещите немалки разходи по основния ремонт на двигателя, трябва да се убеди, че проблемът не е причинен от нещо друго.
Понякога увеличеният разход на гориво се дължи на банален теч или на увреждане на уплътненията на цилиндрите. Ако обаче подобни причини за увеличения разход на масло не бъдат установени, е време за избор на нов лубрикант. Какъвто и да е той, няма да отстрани напълно повишения разход, но поне ще го намали и така ремонтът ще бъде отложен. Някои хора го правят, за да могат да продадат автомобила си по-лесно, например.
Започвайки с избора на смазка, която ще се справи с тази задача, трябва да се изучи инструкцията за експлоатация на автомобила, предоставена от производителя. В нея би трябвало да е указан диапазона на характеристиките на маслото, подходящи за съответното превозно средство. А основното правило в случая е да се премине към масло в по-висок вискозитет.
Ясно е, че ако се търси по-голяма плътност, то тогава в двигателя може веднага да се сипе минерално масло. Работата е там, че то "работи" не само в цилиндрите, но в други триещи се части на мотора. Затова и минералното масло може да не помогне на много от силовите агрегати, произведени през последното десетилетие. А в случая се търси не само създаване на максимално дебел слой смазка между пръстените на буталата и стените на цилиндрите, с който да се компенсират поне частично празнините, причинени от износването.
Трябва също така този слой масло да бъде достатъчно дебел, за да не се допускане триене на металните части в двигателя. А за тази цел най-подходящи са синтетичните моторни масла, като в случая трябва да се избере такова с по-висок вискозитет. Например, ако досега е използвано масло 5W30, може да се мине на 5W40 или, например, на полусинтетично 10W40, което е особено полезно за по-тежките случаи.
Тук на помощ отново идва автомобилният производител, който препоръчва съответните масло за автомобили с по-голям пробег и съответно с по-голямо износване на двигателя. А в неговите характеристики са включени и добавките, които би трябвало да осигурят по-дълъг живот на мотора дори при износване.