IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо някои шофьори сипват „дизелово“ масло в бензинов двигател?

Подобен подход е от полза за силовия агрегат, но и крие някои опасности

Много хора не знаят за нестандартните начини за използване на определени моторни масла в различните видови двигатели, но има и такива, които не се притесняват правят да го правят. Пример за това е поставяне на масло за дизелов двигател в бензинов, което беше честа практика в миналото, особено при по-старите автомобили. Експерти разкриват ползите и опасностите от тези действия.


масло двигател


Известно е, че двигателните масла за дизелови и бензинови агрегати се различават по своя състав, което е логично. Като цяло, дизеловото гориво се отличава от бензина по повишеното съдържание на сяра.От една страна, тя подобрява смазочните свойства на дизеловото гориво, което е полезно за работата на цялата система. От друга обаче, сярата, изгаряйки в двигателя заедно с дизеловото гориво, се окислява и при контакт с водната пара, която също е един от продуктите на горенето на въглеводороди, се превръща в киселина.

Последното, в крайна сметка, попада в моторното масло. Няма нужда да се обяснява до какви проблеми за частите на двигателя ще доведе попадане на киселина в смазката и затова трябва да се търсят начин за избягване на подобно развитие на събитията. Един от тази начини е използването на алкални добавки в „дизеловото“ масло, чието предназначение е именно да неутрализират получената киселина.

Освен това, по време на работа в дизеловия двигател се генерира повишено количество сажди, които се утаяват върху повърхността на горивната камера. След като попаднат в маслото, те образуват отлагания върху основните детайли вътре в двигателя. За да се избегне това, „дизеловата” смазка е снабдена с повишена доза добавки, които повишават нейните почистващи свойства.


масло двигател


Увеличеното количество на тези добавки в маслото обаче си има и своите недостатъци. При продължително шофиране с обороти на двигателя над 4000 в минута, тази смазка започва да изгаря и образува нови отлагания по вътрешните повърхности на силовия агрегат. Причината е повишеното съдържание на пепел в смазката, тоест голямото количество минерали, съдържащи се в него (добавки).

За дизелов двигател режимите на работа на високи обороти са изключително редки и няма как да се случи нещо лошо с маслото. При бензиновите обаче оборотите скачат до 5000-6000 об/мин, което вече е опасно. Затова използването на „дизелово“ смазка при бензинов мотор може да става от време на време, като с него силовият агрегат да работи до следващата смяна на маслото. Така ще се използват повишените почистващи и алкални свойства на лубриканта, които ще почистят системата за смазване на бензиновия двигател.

В този случай, разбира се, трябва да се придържате към спокоен стил на шофиране, без да се товари силовия агрегат до максимална скорост. Не е лошо също така при използване на „дизелова“ смазка, маслото на автомобила да бъде сменено по-рано от предвиденото.

0 от 500
  • #18
    1 rate up comment 0 rate down comment
    ... ( преди 2 седмици )
    Известно е, че маслата за дизелови и бензинови двигатели НЕ СЕ различават! Само маркетингов трик е това!
  • #17
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Лудият ( преди 3 седмици )
    По тъпо "изказване" по темата не бях виждал
  • #16
    4 rate up comment 4 rate down comment
    До номер 5 ( преди 4 седмици )
    Скоро така ще се излъска ,че ще ходиш на сервиз ,голяма грешка правиш,това Мазда дизел скайактив ли е? Проверяваш си щеката поне два пъти на седмица и ако се вдига над щеката източващ поне литър на студен стоял дълго време мотор ,белким се отървеш от повечко то нафта на дъното и сипваш ново масло,дори най-евтините органични са по-добре от разреденото ти мафтено масло.Другия вариант е дълъг път,дълго загретия мотор ще поизпари повечето нафта вкартера!
  • #15
    4 rate up comment 7 rate down comment
    Много стара информац ( преди 4 седмици )
    Това важи за органичните масла.Съвременноте пълна синтетика масла са пригодени и за дизелово и за бензинови двигатели ,важно е числото.Повечето бензинки днес са с 5W30 , дизеларките с 5W40.Естествено че им разлика в присадките,но не е така фатално описаното!Караш съм години наред с дизелово (и то корабно масло) 5W40 бензинов автомобил и никакъв проблем!Единственото е че се пени повече от оборотите и е важно картери пари отдушника да ти е наред !
  • #14
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Dido ( преди 4 седмици )
    До #4, маслото на Кастрол, за което споменаванте не е за автомобили със старт/стоп система а за тези, които шофират предимно в градски условия. Защото в града е тръгни/спри и се получават тежки условия на експлоатация, на мотора . Поради тази причина е желателно маслото да се сменя м/у 7000км.- 8000км..
  • #13
    4 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Като сипеш грешното масло в грешната кола и после става нещо страшно. От личен опит го казвам. Бензиново масло в бензинов двигател, просто с по-голям вискозитет...
  • #12
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Хм ( преди 1 месец )
    В съвременното дизелово гориво сяра въобще не трябва да има. И сярата не смазва нищо. За това коя съставка на дизела маже помпата и каква е връзката със сярата има публикувани много материали,потърсете ги. Иначе маслата се делят на подходящи и неподходящи за всеки един модел двигател. Като опелист мога да кажа, че например Екотека стана жертва на НЕ подходящите масла наливани от собствениците, свикнали да ползват какви да е масла при старите модели без проблем.
  • #11
    14 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Отново някакъв тюрлюгювеч от руски сайтове.Предполагам става въпрос за т.нар.low SAPS масла - с понижено съдържание на сулфатна пепел, фосфор и сяра които се използват в съвременните мотори(бензин и дизел) с дпф и катализатор и смисълът им е да не се образуват отлагания, които запушват дпф и нищо друго.Някои производители(които имат такива изисквания)указват допуска със съответния свой стандарт-пр.VW504/507.00; МВ229.51;bmwLL-04 или най-общо това са масла отговарящи на стандарта ACEA-C-(1,2,3).
  • #10
    37 rate up comment 2 rate down comment
    Бат Рамбо ( преди 1 месец )
    Интелигентността на шофьорите е паднала толкова ниско, че скоро очаквам да пуснат крушки за дизелови и бензинови коли.
  • #9
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До #7 ( преди 1 месец )
    А ти 'що не наблегна на български, "умнико"? Статията е писана за такива като теб и #2 - торба аканлии ццц