Много хора не знаят за нестандартните начини за използване на определени моторни масла в различните видови двигатели, но има и такива, които не се притесняват правят да го правят. Пример за това е поставяне на масло за дизелов двигател в бензинов, което беше честа практика в миналото, особено при по-старите автомобили. Експерти разкриват ползите и опасностите от тези действия.
Известно е, че двигателните масла за дизелови и бензинови агрегати се различават по своя състав, което е логично. Като цяло, дизеловото гориво се отличава от бензина по повишеното съдържание на сяра.От една страна, тя подобрява смазочните свойства на дизеловото гориво, което е полезно за работата на цялата система. От друга обаче, сярата, изгаряйки в двигателя заедно с дизеловото гориво, се окислява и при контакт с водната пара, която също е един от продуктите на горенето на въглеводороди, се превръща в киселина.
Последното, в крайна сметка, попада в моторното масло. Няма нужда да се обяснява до какви проблеми за частите на двигателя ще доведе попадане на киселина в смазката и затова трябва да се търсят начин за избягване на подобно развитие на събитията. Един от тази начини е използването на алкални добавки в „дизеловото“ масло, чието предназначение е именно да неутрализират получената киселина.
Освен това, по време на работа в дизеловия двигател се генерира повишено количество сажди, които се утаяват върху повърхността на горивната камера. След като попаднат в маслото, те образуват отлагания върху основните детайли вътре в двигателя. За да се избегне това, „дизеловата” смазка е снабдена с повишена доза добавки, които повишават нейните почистващи свойства.
Увеличеното количество на тези добавки в маслото обаче си има и своите недостатъци. При продължително шофиране с обороти на двигателя над 4000 в минута, тази смазка започва да изгаря и образува нови отлагания по вътрешните повърхности на силовия агрегат. Причината е повишеното съдържание на пепел в смазката, тоест голямото количество минерали, съдържащи се в него (добавки).
За дизелов двигател режимите на работа на високи обороти са изключително редки и няма как да се случи нещо лошо с маслото. При бензиновите обаче оборотите скачат до 5000-6000 об/мин, което вече е опасно. Затова използването на „дизелово“ смазка при бензинов мотор може да става от време на време, като с него силовият агрегат да работи до следващата смяна на маслото. Така ще се използват повишените почистващи и алкални свойства на лубриканта, които ще почистят системата за смазване на бензиновия двигател.
В този случай, разбира се, трябва да се придържате към спокоен стил на шофиране, без да се товари силовия агрегат до максимална скорост. Не е лошо също така при използване на „дизелова“ смазка, маслото на автомобила да бъде сменено по-рано от предвиденото.