IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Цената на батериите е спаднала близо 10 пъти за 13 години

Само за последите 24 месеца стойността им е намаляла с 25%

Батериите за електрически автомобили са поевтинели значително за 13 години и тази тенденция ще се се запази. Това твърди в свой доклад Управлението за автомобилни технологии на Министерството на енергетиката на САЩ.


електромобили


В отчета се посочва, че стойността на литиево-йонните батерии е намаляла с 87% през периода 2008-2021 година. В момента средната стойност на акумулаторите е 157 долара за киловат-час (използван капацитет) и 143 долара за киловат-час (общ капацитет). За сравнение, през 2008 година цената е била 1237 долара за киловат-час (използван капацитет).

Анализаторите отбелязват, че тези цифри са действителни при мащабен обем на производство - поне 100 000 бройки на година. Подобно впечатляващо снижение на стойността става възможно благодарение на прогреса в няколко области - химия, физика и технологии за производство на батерии.

Освен това, по данни на Управлението за енергийна ефективност и възобновяеми източници на енергия на Министерството на енергетиката на САЩ цената на батериите е спаднала под 200 долара едва през 2019 година, което означава намаляване на стойността с 25% само за 2 години. Експертите са убедени, че тази тенденция ще се запази и стойността на акумулаторите ще продължи да пада.

General Motors, например, наскоро обяви, че стартира сътрудничество с американската компания SolidEnergy Systems в рамките на проект за разработката на литиево-метални батерии за силовите агрегати Ultium Drive. Новата технология ще позволи постигане на два пъти по-голям капацитет на акумулаторите при 40% по-ниска цена. Съответно, това ще намали и цената на електромобилите.


0 от 500
  • #14
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Спаднали са им таратанците. Литиево йонна батерия за лаптоп преди десетина години беше 60-70$. За тазгодишен лаптоп същия клас(макар и с по-голям капацитет) е... дръжте се: 80-90$. А те ми твърдят че не е вярно, 6-7$ трябва да е. *** не е. Батериите АА по магазините бяха по 80 стотинки, сега са по 1,20? Що не са по 8 стотинки? Още смешки ще си разправяме ли?
  • #13
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Но ще спада много по-бързо в следващите години, защото сега цялата индустрия работи за това, а не само Мъск.
  • #12
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Преди само 10-15 години смартфоните бяха недостъпни за масовия потребител, а сега за по-малко от 200 лв може да се купи смартфон. Същото ще стане и с електромобилите, но в малко по-голям период време. И даже Ванга е предсказала, че ще се спре с масовия добив е на нефт и земята ще си почине.
  • #11
    4 rate up comment 6 rate down comment
    abc ( преди 1 месец )
    Ще поевтинеят, ама друг път. Колкото са поевтинели и оловните акумулатори, нищо, че са измислени преди 100 години. Предполагам е лесно да се досетите защо.
  • #10
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Поразително тъпичко е да сравняваш цените на бензина и батериите.
  • #9
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Оня ( преди 1 месец )
    А през 24-та , когато литър бензин или нафта станат 5 лв , тинтири-минтири си реже вените надълго !
  • #8
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Цените на батериите, ще се сринат точно толкова, колко цените на бензина от зората на ДВГ, когато е бил продаван в аптеките. Както е казано по долу, но зелените оптимисти не искат да си свалят розовите очила - борбата при ел. коли е много (гео)политика и по малко икономика - много от инертните материали се добиват в Китай, и средния изток (Афганистан е сред тях), къцето Китай е доста активн политически. А "зеленият" ЕУ само пишат... декларации и забрани
  • #7
    11 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Важното за момента не е дали батерията поевтинява с долар или два, а че достигнахме преломна точка, след която няма връщане. Има толкова много ресурси, вложени в развитието на батериите - от разработване на мини до експериментиране с нови химикали и технологии - че е въпрос на броени години цените да се сринат, съпроводено с други положителни ефекти като трайост, капацитет и екологичност.
  • #6
    5 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 месец )
    Китай държи над 60% от суровините за електромобили за някои от редкоземните, от които европейските и американски производители даже се отказват и дефакто предлагат заместители с по-ниски качество и ефективност, Китай е фактически монополист с по над 80 и 90%. Китай ще съдира д-то на полудяла Европа!
  • #5
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    В Китай, откъдето идват батериите, отдавна има много електромобили с цени по-ниски от тези на двг-тата. Ясно е че там си имат стимули някакви за електромобилите, но със сигурност нещата отиват към поевтиняване. Оскъпяването на новите коли вече ще идва това че са бъкани с електроника, датчици и разни системи за следене на ленти, аварийно спиране, автономно шофиране и прочее.