Повече от столетие производителите на автомобили бяха госпостващата класа на този толкова могъщ сектор от световната икономика. Те бяха видимата му част, те владееха мечтите на хората, те прибираха лъвския пай от печалбата в него.
Но сега секторът е на път да претърпи тектонична промяна. Причината е в електромобилите. "Около 50% от цената на един съвременен електромобил се пада на батерията... А 80% от цената на батерията се пада на клетките, които я съставят", обясни наскоро Филип Брюне, старши вицепрезидент на Renault Group по задвижването, пред Automedia.bg. Нито един автомобилен производител обаче не произвежда такива клетки в значими количества - дори и Tesla.
В миналото господари на автомобилния свят бяха европейските и американските компании. Сега новите властелини са производителите на батерии - а 10-те най-големи сред тях до един са от Азия. Трите лидера в този сегмент държат почти 70% от световния пазар.
Производителите на автомобили дълго време подценяваха батериите и се задоволяваха да разчитат на външни доставчици. Със засилването на политическия натиск за преминаване към електромобили обаче им се наложи бързо да размислят и днес почти всеки автомобилен гигант има мащабни планове за "собствено" производство на батерии. Кавичките на "собствено" не бива да ви учудват: автомобилните компании нямат необходимото know-how, за да си правят батериите съвсем сами. Когато VW или Renault ви говорят за "собствени батерии", те имат предвид всъщност джойнт-венчъри с вече съществуващи играчи в този сектор.
Ярък пример за нарастналата мощ на производителите на батерии е настоящият световен лидер - китайската Contemporary Amperex Technology, или CATL. За по-малко от десетилетие тя извървя пътя от нулата до пазарна капитализация от 189 милиарда долара - повече от всеки автомобилен производител, освен Tesla и Toyota. Нека видим и кои са останалите девет имета в тази нова автомобилна "аристокрация".
10-те най-големи производители на автомобилни батерии (ГАЛЕРИЯ):
SKI е корейска петролна рафинерия, която навлезе в бизнеса с батерии, като инвестира 3.9 милиарда долара за построяването на заводи за клетки в САЩ, Китай и Унгария. Целта е до 2022 година производственият капацитет да достигне 33 гигавата.
SKI има като клиенти Volkswagen, Daimler, Kia Motors, Jaguar Land Rover и даже Ferrari. В Китай компанията създаде смесено предприятие с Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC), и е на път да сключи подобно с VW. В рамките на последното се строи завод за батерии в американския щат Джорджия, близо до завода на VW в Чатануга.
Преди време LG Chem осъди SK Innovations за кражба на търговски тайни