Повече от столетие производителите на автомобили бяха госпостващата класа на този толкова могъщ сектор от световната икономика. Те бяха видимата му част, те владееха мечтите на хората, те прибираха лъвския пай от печалбата в него.
Но сега секторът е на път да претърпи тектонична промяна. Причината е в електромобилите. "Около 50% от цената на един съвременен електромобил се пада на батерията... А 80% от цената на батерията се пада на клетките, които я съставят", обясни наскоро Филип Брюне, старши вицепрезидент на Renault Group по задвижването, пред Automedia.bg. Нито един автомобилен производител обаче не произвежда такива клетки в значими количества - дори и Tesla.
В миналото господари на автомобилния свят бяха европейските и американските компании. Сега новите властелини са производителите на батерии - а 10-те най-големи сред тях до един са от Азия. Трите лидера в този сегмент държат почти 70% от световния пазар.
Производителите на автомобили дълго време подценяваха батериите и се задоволяваха да разчитат на външни доставчици. Със засилването на политическия натиск за преминаване към електромобили обаче им се наложи бързо да размислят и днес почти всеки автомобилен гигант има мащабни планове за "собствено" производство на батерии. Кавичките на "собствено" не бива да ви учудват: автомобилните компании нямат необходимото know-how, за да си правят батериите съвсем сами. Когато VW или Renault ви говорят за "собствени батерии", те имат предвид всъщност джойнт-венчъри с вече съществуващи играчи в този сектор.
Ярък пример за нарастналата мощ на производителите на батерии е настоящият световен лидер - китайската Contemporary Amperex Technology, или CATL. За по-малко от десетилетие тя извървя пътя от нулата до пазарна капитализация от 189 милиарда долара - повече от всеки автомобилен производител, освен Tesla и Toyota. Нека видим и кои са останалите девет имета в тази нова автомобилна "аристокрация".
10-те най-големи производители на автомобилни батерии (ГАЛЕРИЯ):
CATL е китайска компания, чийто удивителен възход в последните няколко години е резултат основно на бума на електромобилите на местния пазар, но не само.
Активната експанзия по цял свят доведе до партньорства с BMW, Volkswagen, Hyundai, Honda, Toyota, Daimler и Great Wall. CATL е и единият партньор на Tesla в китайската "Гигафабрика" в Шанхай. Догодина трябва да започне производството в първия европейски завод на групат в Арнщад, Германия.
Принос за успеха на Contemporary Amperex Technology Limited има и технологията за производство на батерии от литий и железен фосфат, която намалява нуждата от все по-скъпите никел и кобалт.
CATL обещава скоро да постигне батерия с живот над 1.6 милиона километра, и с цена под 100 долара за кВтч. Компанията изобрети и патентова нова технология за батерии, в които литият се заменя с натрий. Анализатори от китайската банка CICC прогнозират, че производството на CATL ще скочи от 200 гигаватчаса тази година до над 600 ГВтч през 2025.