Норвегия е една от страните, които са си поставили за цел първи да забранят продажбата на автомобили с двигател с вътрешно горене. Замисляният от властите срок за това е 2025 година, но статистиката на продажбите показна, че това може да стане още по-рано - през април 2022 година, прогнозира Автомобилната федерация на Норвегия.
В случая тя се позовава на данните от последните 4,5 години. Ако през периода януари-август 2017 година моделите с двигател с вътрешно горене (бензинов или дизелов) са заемали над 50% от пазара, то през първите 8 месеца на 2020 година техният дял е 21%. А за периода януари-август 2021 година техните продажби са едва 9,66%.
За първите 8 месеца на тази година в Топ 15 по продажби в страната са 14 електромобила и един хибрид. Най-успешният модел само с двигател с вътрешно горене е дизеловият Volkswagen Tiguan, който се нарежда едва на 38-о място.
Изчисленията на експертите, подкрепени със съответната графика, показват, че ако този темп се запази, то продажбите на автомобили с двигател с вътрешно горене ще достигнат до нулата през април 2022 година. Като цяло, до момента над 90% от продажбите в Норвегия се падат на електромобили и хибриди.
По света, разбира се, ситуацията е различна, но и там се отчита тенденция за увеличаване на ръста на продажби не електрифицирани автомобили. По данни на компанията за анализи през първата половина на 2021 година в света са продадени 2,6 млн чисти електромобили и зареждащи се хибриди, което е със 160% от същия период на 2020 година.
Прогнозата е, че за 2021 година електрифицираните автомобили ще достигат 5 млн от общо 71 млн продадени коли. По региони колите на ток (EV+PHEV) са разпределени така: Китай - 47%, Европа - 40%, САЩ - 10% и останалите пазари - 3%. При производителите Tesla заема 15% от пазара, концернът Volkswagen - 13%, китайският SGMW - 11, а по 6% държът групата BMW и концернът Stellantis (общо всички тези компании държат 51% от пазара).