Норвежкият пазар на нови автомобили записа поредния си рекорд през август - дялът на изцяло електрифицираните превозни средства достигна 71,9%, съобщава InsideEVs. Ако към тях се прибавят и хибридите, които се зареждат от мрежата, които са 15,8%, се постига дял от 87,7%.
Високият процент на електрификация се обяснява най-вече с политиката на местните власти. Собствениците на електромобили, например, са освободени от плащането на различни данъци и такси. Освен това, стандартът в Норвегия е сред най-високите в света, а жителите имат висока покупателна способност.
По данни InsideEVs, през август в скандинавската държава са продадени 16 427 нови автомобили, от които 14 110 са електромобили и хибриди PHEV. Така тези два типа задвижване са на път напълно да изхвърлят от пазара както машините с бензинови и дизелови двигатели, така и стандартните хибриди.
Най-продаваният модел в страната за миналия месец е Tesla Model Y (1309 бройки), следван от Ford Mustang Mach-E (907), Volkswagen ID.4 (861), Tesla Model 3 (774) и Volkswagen ID.3 (649).
Освен сериозните субсидии и преференции, които правят покупката на модел с двигател с вътрешно горене неизгодна, важна роля при покупката на електромобили играе и фактът, че цената на електрическата енергия в Норвегия е ниска (използваните възобновяеми източници на енергия имат дял от 98%).
Статистиката показва, че средната цена на електромобил през 2012 година в Европа е била 33 292 евро, като тя се е увеличила до 42 568 евро през 2020 година. Във Великобритания, например, цената на колите на ток за този период е скочила с 52%, а в Нидерландия с 52%. Норвегия обаче се отличава от останалите държави, като разликата между цената на електромобил и кола с двигател с вътрешно горене е едва 8500 евро.