Всички искаме по-зелено бъдеще за децата си, но колко сме готови да платим за това? Според шефа на Skoda - Томас Шефер, минималната цена за нов автомобил е 20 000 британски лири, което прави 23 500 евро. И което ще убие класовете на градските автомобили и на суперминитата.

Причината за това е една - нови екологични стандартни Евро 7, които не са напълно дефинирани, но ще влязат в сила през 2025 година. Те ще направят изключително трудна и дори невъзможна продажбата на малки и евтини коли, тъй като те няма да носят печалба на техните производители. И това е едно от нещата, които в момента най-много притесняват автомобилната индустрия.
Това са модели, които не блестят особено, но затова пък са достъпни за хората. Предстои обаче те да бъдат заменени с по-скъпи електрифицирани автомобили, което се оказва проблем. Достъпните малки коли се радват на огромна популярност не само в Европа, но и по цял свят. И трябва да останат такива, тъй като това са моделите, които потребителите може да си позволи.

Доказателството е в статистиката за продажбите. През юли VW Polo и Toyota Yaris са най-продаваните модели във Великобритания, където лидери от началото на годината по продажби са Ford Fiesta и Vauxhall Corsa. В Европа на първо място е Dacia Sandero, докато големите и луксозни автомобили се продават в малки количества. Именно Sandero показва нуждите на европейските потребители, които са сравнително богата част от света.
Неслучайно моделът на Dacia и и малкият Citroen Ami се произвеждат в Северна Африка, като могат да се похвалят със статут на „най-евтините автомобили на пазара“ и се радват на огромен интерес. Нещо подобно се случва и в Китай, където местните евтини и сравнително добре направени модели на MG се продават като топъл хляб.

Затова и в Skoda са изправени пред сериозно предизвикателство, тъй като трябва да намалят емисиите на своите двигатели с вътрешно горене, за да отговарят на стандартите Евро 7. И ако това не стане, разходите за реинженеринг ще бъдат смъртоносни за малките автомобили на достъпни цени.


1