Депутати от комисията по транспорт в Европейския парламент са съставили по собствена инициатива доклад, с който предлагат въвеждането на максимална скорост от 30 км/ч във всички жилищни зони на територията на общността. Идеята е всички държави членки, включително и България, да бъдат задължени да въведат такова ограничение, обясни пред БНР Петър Витанов, евродепутат от БСП и член на споменатата комисия по транспорта.
Напук на старите вицове в България има немалко способни и съвестни пътни полицаи. Срещали сме ги и го знаем със сигурност. Но те се нуждаят от подкрепа отгоре, за да си вършат работата, вместо да го правят, вървейки срещу системата
От няколко дни подобно ограничение е в сила за по-голямата част от френската столица Париж - мярка, която предизвика масови протести във Франция.
Според Витанов "30% от фаталните случаи стават заради несъобразена висока скорост". Въвеждането на лимит от 30 км/ч в градовете и селата е "една разумна скорост" и на местата, където вече е в действие, е довела до драстично намаляване на злополуките, твърди евродепутатът.
Другата мярка, която ще предложат инициаторите от транспортната комисия, е да се принудят всички членки на ЕС да въведат "нулева толерантност" към употребата на алкохол зад волана, която по думите на Витанов е причина за други 25% от злополуките.
Поредният хитрец елиминира задръстването на "Витиня" през аварийната лента - нарушение, което носи вече 1000 лева глоба. Но колко са глобените? Повишаването на наказанията няма никакъв смисъл, ако все така никой не се опитва да ги прилага
Евродепутатът не пропусна да подчертае, че смъртните случаи на пътя в България и Румъния са "в пъти повече" в сравнение с останалите страни в Европа и затова за тях е особено важно да приемат подобни мерки. Освен това българските власти би трябвало да се стремят да намалят корупцията в контрола върху автомобилния транспорт, и да подобрят пътната инфраструктура, обясни Петър Витанов.
Идеите за подобни промени предизвикаха възторжената подкрепа на няколко неправителствени организации, жадуващи европейско финансиране. Но също така предизвика и доста критики. Към тях ще позволим да добавим и няколко наши бележки.
30 км/ч в градовете - 8 въпроса от Automedia (ГАЛЕРИЯ):
Естествено, това не значи да се примирим със ситуацията и да си подсвиркваме. България дава трагични и напълно излишни жертви по пътищата, които сравнително лесно могат да бъдат избегнати. Това изисква не по-строги закони, по-големи глоби, по-гръмки забрани - изисква само ангажираните с прилагането им да си вършат съвестно работата. България има известен напредък при техническите прегледи и при борбата с корупцията сред пътните полицаи. Но няма никакъв напредък в най-лесните за осъществяване неща: полицията да следи за спазването на всички правила, а не само на две; и освен това да следи за състоянието на пътищата и да съставя актове на общини и държавни структури като АПИ - за което има нужния мандат. Впрочем любопитно е, че много от неправителствените организации, които ламтят да бъдат финансирани от ЕС, за да се влеят във "войната по пътищата", са съставени от бивши служители и дори ръководители на Пътна полиция. Които са имали пълната възможност да предприемат реални, работещи мерки. Но кой знае защо са пропуснали да го направят.