IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Къде в България е най-опасно да се шофира?

Изненада: София и Перник са сред трите области, в които рискът да попаднете в катастрофа е най-нисък

Вероятно сте чували, че България е втората най-опасна за шофиране страна в Европейския съюз след Румъния, с около 9 смъртни случая за 100 000 жители през миналата година. Това е доста под показателите на страни като Германия (4.1 жертви на 100 000) или Швеция (2.2), макар че в световен мащаб се класираме някъде около 50-о място - доста пред САЩ (12.4), Босна (15.7), Китай (18.2), Виетнам (24.5), Саудитска Арабия (27.4), да не говорим за Тайланд (32.7) или Либерия (35.9).


катастрофа, пътна полиция, КАТ

Българските пътища са най-рисковите в ЕС заедно с румънските - макар че в световен мащаб са по-скоро сред безопасните


Но навсякъде ли в България рискът да попаднете в катастрофа е еднакъв? Нека се опитаме да отговорим на базата на статистически данни на МВР и НСИ за миналата година.

Това не е опит да установим къде живеят добри шофьори и къде - лоши. Някои регистрационни номера се ползват с определена репутация в това отношение, но статистика не може да я потвърди.
За целта би трябвало да разделим злополуките на броя на регистрираните автомобили във всяка област, и на интензитета на трафика. Но с това има два проблема. Първо, Пътна полиция не публикува никъде такава статистика. И второ, при отчитането на катастрофите отбелязва само в коя област са се случили, а не автомобили с каква регистрация са участвали. Не е тайна, че в определени моменти от годината (и даже от седмицата) повече коли с регистрация РК се движат в София, отколкото в област Перник. Такива миграции се наблюдават и другаде в страната. Затова няма как да кажем къде като цяло шофьорите са най-опасни.

     

път, България, паничище

Най-опасният месец за шофиране в България логично е август. Най-безопасен е февруари


Можем обаче да преценим какъв е рискът да попаднете в злополука - независимо като шофьор, или като пешеходец - според това в коя от 28-те области на България се намирате. И сме сигурни, че резултатите ще ви изненадат.

Логично би било да предположим, че в столицата, където постоянно живее над една пета от населението на България, катастрофите ще са най-много и рискът ще е най-голям. Но всъщност в Пловдивско стават повече тежки пътни произшествия. А ако разделим злополуките на броя на населението, рискът да попаднете в катастрофа в София е вторият най-нисък измежду всички области. А рискът от смърт на пътя е третият най-нисък.
 

Най-опасните и най-безопасните области за шофиране в България (ГАЛЕРИЯ):


      
От какво зависи мястото на всяка област в тази класация? Факторите са много.
В някои случаи високият брой катастрофи и жертви се дължи на наличието на скоростни и много натоварени пътища в областта - както е с пътя Е79 в Благоевградска област. В други е функция и на големия сезонен приток на приходящи - като например във Варна и Бургас.

Неслучайно всички тези области отчитат рекорден брой ПТП през лятото, сезона на ваканциите. В област Благоевград например месеците с най-много тежки злополуки са юни, август и септември (съответно 34, 37 и 33, или средно над една на ден), докато през март са едва 16. Най-страшните месеци във Варна са юни и август - средно двойно повече катастрофи, отколкото през зимата. През юли и август катастрофите в Ловешка област също са двойно повече, отколкото през януари. В Бургаска са до три пъти повече.

Тази тенденция важи като цяло за страната - най-рисковият месец е август, следван от юли, септември и юни. Най-безопасни са февруари и април, но това зависи и от точните дати на Великденските празници. Има обаче и изключения. В София логично летните месеци са по-спокойни, защото трафикът намалява, а през миналата година най-опасният месец е бил октомври, следван от март. В Ямбол най-много катастрофи са станали през януари, в Търговище - през октомври.


сняг, зимни гуми, зимни условия

Любопитно е, че областта с най-много завои по пътищата и с най-дълги часове снежна покривка през годината - Смолян - има и най-ниския дял жертви на 100 000 жители


Интересно е обаче, че няма пряка връзка между броя на тежките катастрофи и броя на загиналите. Второто зависи от най-различни допълнителни фактори - например дали в областта има скоростни пътища и опасни проходи. Вероятно зависи и от материалното благосъстояние на жителите, тоест от качеството на автомобилите.

Областите с най-ниски доходи имат относително нисък дял на катастрофите - просто защото колите са по-малко и трафикът е по-слаб. Но пък често имат непропорционално повече жертви на пътя, което може да се обясни с по-стар, амортизиран и лишен от системи за безопасност автопарк. Ето пример: Търговище, която има едва 50 тежки катастрофи на 100 000 жители - най-ниският показател изобщо в България, по брой смъртни случаи е сред трите най-лоши области (16.36 жертви на 100 000 жители).

По недотам пресни данни на Института за пазарна икономика областта, която генерира най-нисък сумарен доход в България, е Силистра, следвана от Видин, Търговище, Разград, Ловеч, Кюстендил и Ямбол. Ето какъв е броят на жертвите по пътищата в тези области, сравнен с 5.64 на 100 000 за София град и с 9 на 100 000 средно за страната: Силистра - 15.74 жертви на сто хиляди души, Видин - 8.53, Търговище - 16.36, Разград - 10.00, Ловеч - 21.31, Кюстендил - 14.65, Ямбол - 14.52. От всички единствено Видин е около средното ниво за България, и това вероятно се обяснява с високата степен на обезлюдяване и с големия брой сезонно работещи в чужбина жители.
От областите със средни и високи доходи в дъното са единствено Стара Загора (11.18 жертви на 100 000 души) и Софийска (18.14) - но последният показател се обяснява и с интензивния съботно-неделен трафик на обитателите на София град из областта.


Renault 9, олдтаймер, стара кола

Смъртността като цяло е по-висока в областите с най-ниски доходи, където автопаркът е остарял и зле поддържан
 


Качеството на пътната настилка в по-бедните области като цяло е по-лошо. Но по всичко личи, че метеорологичните условия не играят особена роля - област Смолян, с почти изцяло планински релеф и най-много часове с поледица или снежно покритие на пътищата, всъщност има най-ниския дял на жертви в цяла България - едва 3.8 жертви на 100 000 жители, което е под средните нива за Западна Европа. Другите най-безопасни по този показател са Кърджали (5.06), София град (5.64), Габрово (5.66), Добрич (5.84) и Благоевград (5.96).

Със сигурност има и трети основен фактор за броя на тежките катастрофи и жертвите: консумацията на алкохол и други влошаващи концентрацията вещества. Но тук вече не разполагаме с никаква статистика.


 

 

 

 

0 от 500
  • #17
    0 rate up comment 0 rate down comment
    v-1 ( преди 1 месец )
    Така беше на кръга на изхода за Пловдив, нмо на кръга на Марица, аз от както се помня винаги е било - предимство вътре в кръстовището. Също така водача, не жеше много възрастен, а и как е било едно време и преди какво е имало - няма занчение, има знаци, които указват.
  • #16
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до 10-ти ( преди 1 месец )
    не е чудно че е решил да пропусне влизащия в кръговото, преди 30-40 години , когато имаше 2 в цяла варна -важеше правилото за дясностоящия
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Най-големия паркинг защото винаги има катастрофа и от при разрешени 110км/ч се движат средно с 11.
  • #14
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Всичко е въпрос на 3 фактора: пътища, автопарк и култура на пътя. Като последното е най-важно. Ето Германия имат и 3-те и са с най-малко катастрофи. От друга страна имаш Англия имат пътища и коли но нямат манталитет и за това Лондончани наричат околовръстната магистрала най-големия паркинг в Англия. Ние нямаме ни едно от 3те и за това сме последни
  • #13
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Аз ( преди 1 месец )
    Навсякъде!
  • #12
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Който се чуди ( преди 1 месец )
    какво значат всички тези данни, накратко: Пловдив са на 1-во място с 850 тежки ПТП-та, София е на 2-ро място с 759 (разликата в мащаба да я коментираме ли?). Та да преведа: ако искате да тотализирате колата и да гепнете каското - Майна Сити е вашето място. Връткате един месец там - няма начин да не ви се усмихне късмета. Достатъчно е да направите кръгче в градО събота следобед например и ще стане ясно защо е така. Страхотийка са си шофЕрчетата там, само се чудя как толкова малко са ПТП-тата...
  • #11
    4 rate up comment 1 rate down comment
    356 ( преди 1 месец )
    Крайно време е пътните знаци/указателни табели да бъдат в помощ на водача и да му помагат кога и къде,с каква скорост трябва да се движи, а не както е досега те да са още един повод да го глобят от КАТ, заради лошото им поставяне и от това превишена скорост.Всеки път си има безопасен ритъм на шофиране и органите трябва да го предначертаят за пред водачите със знаците, а не да ги слагат механично-безразборно. Но пак най-важно си остава компетентността на шофьора, състоянието на автомобила и пътя.
  • #10
    4 rate up comment 0 rate down comment
    v-1 ( преди 1 месец )
    Даже сега се сещам за един случай, на кръгово движение - карам вътре в кръга и пред мен се движи друга кола. Не е много натоварен трафика, няма опашки и т.н. И както си караме "тигъра" пред мене, реши да спре и да пусне някакъв да се включи в кръговото :D Не го блъснах, но спирачки, клаксон... и го поздравих на майка 1-2 пъти :) Та така в ПЗ уа уа Уест :))
  • #9
    6 rate up comment 0 rate down comment
    v-1 ( преди 1 месец )
    Аз съм от Пазарджик и живея сега в града, и много им се дразня на шофьорите :))))) И всеки спира и паркира все едно е сам града... :)))
  • #8
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    има и още един фактор: полицията не се стреми да направи пътищата безопасни, да покаже присъствие на рисковите места, да убеди хората да намалят скоростта и да си постегнат автомобилите. Вместо това се крие в храстите, за да те снима и после да пълниш държавната гуша