IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Голямата грешка с предпазните колани

Много хора вярват, че понякога те вредят, вместо да помагат. Всъщност всичко зависи от това как сте ги поставили

В интернет ще намерите хиляди кадри от видеорегистратори, които убедително доказват защо трябва да пътувате със закопчани предпазни колани.
 
 

 
 
Но въпреки това много хора не го правят. А много от онези, които го правят, го правят неправилно. В този епизод на "Визия нула" ще се занимаем с най-досадната, но също така и най-сигурната защита при катастрофи.

Лично познаваме хора, според които въздушните възглавници са напълно достатъчни, и не е нужно да се закопчават.

Но двете неща всъщност се допълват, а не се заместват. Функцията на колана е да обере кинетичната енергия на собственото ви тяло, което при удар заради инерцията продължава да се движи със скоростта, с която преди това се е движил автомобилът.


Визия нула, предпазни колани


При сблъсък с 50 километра в час - скорост, която в наши дни смятаме за пренебрежимо ниска - всяко незакопчано тяло в колата ще продължи напред със сила, между 30 и 60 пъти по-голяма от теглото му. Тоест незакопчаният пътник на задната седалка ще се стовари върху онези отпред със сила от порядъка на три-четири тона.

Разбира се, винаги се намират хора, които твърдят, че самите колани крият допълнителни рискове.

Дори чухме такива коментари след смъртта на югославската естрадна звезда Шабан Шаулич - особено след като лекарите се произнесоха, че фатални са били увреждания в областта на гърлото, причинени от колана.


Визия нула, предпазни колани


Проблемът е, че много от нас закопчават колана съвсем механично, без да обърнат внимание на възможностите за настройка. От огромно значение е къде ще се окаже коланът при евентуален удар. Долната част трябва да легне върху тазовите кости, а не през корема. Горната трябва да минава върху ключицата, а не по шията.

При по-новите автомобили коланите обикновено имат саморегулиращо се рамо и просто трябва да внимавате как го закопчавате. При по-старите има възможност за ръчно регулиране на височина. Използвайте го.


 

 

0 от 500
  • #19
    0 rate up comment 1 rate down comment
    до 18 ( преди 3 месеца )
    Като пресметнеш каква е вероятността да катастрофираш точно така както го описваш - най-вероятно си камикадзе, или си срещнал такова за съжаление :( и все пак вероятността е пренебрежимо малка, сравнена с тази да катастрофираш или да те блъснат по "по-нормален" начин.
  • #18
    0 rate up comment 1 rate down comment
    lz2da@abv.bg ( преди 3 месеца )
    Ами ако катастрофираш и пребръщайки се колата по таван, ти си в несвяст и закопчан, а колата вземе че се възпламени (като на кино), а ти виждайки пламъците в пааниката не успееш да се откопчееш? Ще те намерят овъглен.
  • #17
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 14Тогава на всеки, който си е разбил чутурата в предното стъкло защото се е блъснал с 30, ама е бил без колан, да му я зашиват без упойка белким му дойде акъла.
  • #16
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Георги ( преди 1 година )
    Ако не бяха коланите,аз и съпругата ми щяхме доста пострадали.
  • #15
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Мнение ( преди 1 година )
    Много от законите са измислени по начин *** за тълкуване и прилагане начин.А доста хора имат нужда от такива закони за да ги пазят от самите тях.Щом има хора които си мислят ,че могат да карат пили.Да всички можем да движим коли пили но това не ни прави шофьори! За мен лично колана ми дава допълнителна връзка с автомобила като ме държи за седалката и не виждам от какво толкова се оплакват всички и искат да си карат колата като седнали на табуретка.
  • #14
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Bai ivan ( преди 1 година )
    Според мен слагането на колан във моя собствен автомобил трябва да бъде по желание а не задължително всеки човек трябва да направи избор дали иска да си остане в купето или да си лети през прозореца
  • #13
    12 rate up comment 9 rate down comment
    Кико ( преди 2 години )
    Интересно как може долната част на колана да да легне върху тазовите кости, а не през корема, когато си седнал. Искам някой от журналистите в *** да ми покаже.
  • #12
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Сложи си ролкейдж, корита и 4-точкови колани в семейното комби и тръгни на ексглокзия в Европа. До сръбската граница ще ти се иска нарочно да я забиеш някъде. :D
  • #11
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    До 10 деформационите зони на съвремените автомобили са точно двигателният отсек отпред и задницата на колата,която до пътническият салон също е програмирана за деформиране.Пътническата клетка е достатъчно здрава и е предвидена за удари при ПТП,но до определена скорост,а ролбари и седалки тип корито всеки може да си сложи,а в серийните няма как да стане,защото с ролбарите е неудобно влизането в купето,а и седалките трябва да се отливат персонално,както е в автомобилният спорт.
  • #10
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Зоните на деформация са извън зоните на купето. Естествено че трябва да ги има и да играя ролята на буфери които да поемат кинетичната енергия.Тук става въпрос че деформацията не трябва да достига зоната купето и трябва е ограничена чрез по здрава конструкция от вътрешната страна. Ако се ползват колани с 4 точки и по добри седалки със монокок конструкция като при състезателните автомобили тогава аербеците стават напълно безсмислени.Детските столчета нали са точно такива.