В интернет ще намерите хиляди кадри от видеорегистратори, които убедително доказват защо трябва да пътувате със закопчани предпазни колани.
Но въпреки това много хора не го правят. А много от онези, които го правят, го правят неправилно. В този епизод на "Визия нула" ще се занимаем с най-досадната, но също така и най-сигурната защита при катастрофи.
Лично познаваме хора, според които въздушните възглавници са напълно достатъчни, и не е нужно да се закопчават.
Но двете неща всъщност се допълват, а не се заместват. Функцията на колана е да обере кинетичната енергия на собственото ви тяло, което при удар заради инерцията продължава да се движи със скоростта, с която преди това се е движил автомобилът.
При сблъсък с 50 километра в час - скорост, която в наши дни смятаме за пренебрежимо ниска - всяко незакопчано тяло в колата ще продължи напред със сила, между 30 и 60 пъти по-голяма от теглото му. Тоест незакопчаният пътник на задната седалка ще се стовари върху онези отпред със сила от порядъка на три-четири тона.
Разбира се, винаги се намират хора, които твърдят, че самите колани крият допълнителни рискове.
Дори чухме такива коментари след смъртта на югославската естрадна звезда Шабан Шаулич - особено след като лекарите се произнесоха, че фатални са били увреждания в областта на гърлото, причинени от колана.
Проблемът е, че много от нас закопчават колана съвсем механично, без да обърнат внимание на възможностите за настройка. От огромно значение е къде ще се окаже коланът при евентуален удар. Долната част трябва да легне върху тазовите кости, а не през корема. Горната трябва да минава върху ключицата, а не по шията.
При по-новите автомобили коланите обикновено имат саморегулиращо се рамо и просто трябва да внимавате как го закопчавате. При по-старите има възможност за ръчно регулиране на височина. Използвайте го.