IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Голямата грешка с предпазните колани

Много хора вярват, че понякога те вредят, вместо да полагат. Всъщност всичко зависи от това как сте ги поставили

В интернет ще намерите хиляди кадри от видеорегистратори, които убедително доказват защо трябва да пътувате със закопчани предпазни колани.

Но въпреки това много хора не го правят. А много от онези, които го правят, го правят неправилно. В този епизод на "Визия нула" ще се занимаем с най-досадната, но също така и най-сигурната защита при катастрофи.

Лично познаваме хора, според които въздушните възглавници са напълно достатъчни, и не е нужно да се закопчават.

Но двете неща всъщност се допълват, а не се заместват. Функцията на колана е да обере кинетичната енергия на собственото ви тяло, което при удар заради инерцията продължава да се движи със скоростта, с която преди това се е движил автомобилът.


Визия нула, предпазни колани


При сблъсък с 50 километра в час - скорост, която в наши дни смятаме за пренебрежимо ниска - всяко незакопчано тяло в колата ще продължи напред със сила, между 30 и 60 пъти по-голяма от теглото му. Тоест незакопчаният пътник на задната седалка ще се стовари върху онези отпред със сила от порядъка на три-четири тона.

Разбира се, винаги се намират хора, които твърдят, че самите колани крият допълнителни рискове.

Дори чухме такива коментари след смъртта на югославската естрадна звезда Шабан Шаулич - особено след като лекарите се произнесоха, че фатални са били увреждания в областта на гърлото, причинени от колана.


Визия нула, предпазни колани


Проблемът е, че много от нас закопчават колана съвсем механично, без да обърнат внимание на възможностите за настройка. От огромно значение е къде ще се окаже коланът при евентуален удар. Долната част трябва да легне върху тазовите кости, а не през корема. Горната трябва да минава върху ключицата, а не по шията.

При по-новите автомобили коланите обикновено имат саморегулиращо се рамо и просто трябва да внимавате как го закопчавате. При по-старите има възможност за ръчно регулиране на височина. Използвайте го.


 

 

0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Кико ( преди 2 седмици )
    Интересно как може долната част на колана да да легне върху тазовите кости, а не през корема, когато си седнал. Искам някой от журналистите в *** да ми покаже.
  • #12
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Сложи си ролкейдж, корита и 4-точкови колани в семейното комби и тръгни на ексглокзия в Европа. До сръбската граница ще ти се иска нарочно да я забиеш някъде. :D
  • #11
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    До №10 деформационите зони на съвремените автомобили са точно двигателният отсек отпред и задницата на колата,която до пътническият салон също е програмирана за деформиране.Пътническата клетка е достатъчно здрава и е предвидена за удари при ПТП,но до определена скорост,а ролбари и седалки тип корито всеки може да си сложи,а в серийните няма как да стане,защото с ролбарите е неудобно влизането в купето,а и седалките трябва да се отливат персонално,както е в автомобилният спорт.
  • #10
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Зоните на деформация са извън зоните на купето. Естествено че трябва да ги има и да играя ролята на буфери които да поемат кинетичната енергия. Тук става въпрос че деформацията не трябва да достига зоната купето и трябва е ограничена чрез по здрава конструкция от вътрешната страна. Ако се ползват колани с 4 точки и по добри седалки със монокок конструкция като при състезателните автомобили тогава аербеците стават напълно безсмислени. Детските столчета нали са точно такива.
  • #9
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Гошо ( преди 4 седмици )
    Без да претендирам, че съм прав, но мисля някъде бях чел точно за по-здравите конструкции, че и това не е много добре.. Обясняваха го, че ако няма зони за деформация, един вид омекотяване на удара, купето се запазва, но тогава смъртните случаи са заради огромното натоварване върху вътрешните органи поради много голямото обратно ускорение. Май дваха за пример Смартовете...били много малки и нямало как да се предвидят подобни зони, купето било много здраво, но пък се проявявал горния проблем...
  • #8
    5 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    От аербеците няма голяма полза. Много по ефективно би било колите да се правят със по здрава конструкция която да не позволява деформация в зоната на купето. Също да се въведат колани 4 точки и дълбоки седалки които да обгръщат тялото по добре. На практика всичко което го има във рали автомобилите. Но просто да се пригоди за всекидневна употреба.
  • #7
    19 rate up comment 0 rate down comment
    Гошо ( преди 4 седмици )
    До 6: То да беше само, че си возят децата прави в колата..., без колан... ,на предна седалка без колан..., излезнали до кръста през прозореца....., ами има и индивиди, които си взимат децата с мотори от детската градина и го сложи пред него на резервоара... Да му е забавно на детето.. що да не! Двама такива само в на детето градината съм видял. Ама кво са виновни децата, че майка му и баща му са се родили безмозъчни...
  • #6
    28 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    най-много се дразня когато страдат децата заради слабоумието на родителите си... адски много деца виждам да се возят прави на задните седалки - разбира се коланите са за загубеняци...
  • #5
    18 rate up comment 0 rate down comment
    .. ( преди 4 седмици )
    За жалост, както казва колегата по-долу, ако ти си без колан, затрашаваш тези около теб. При удар излиташ като тапа и премазваш всичко по пътя. Аз лично съм се убедил от ползата от колана. Вярно, боляха ме ребрата 1 мсец и не можех нито да кихам, ното да се мея, но само толкова.
  • #4
    18 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    до 1 - продължавай да не слагаш колан - естественият подбор ще си свърши работата.. дано е преди да се размножиш...