IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Голямата грешка с предпазните колани

Много хора вярват, че понякога те вредят, вместо да полагат. Всъщност всичко зависи от това как сте ги поставили

В интернет ще намерите хиляди кадри от видеорегистратори, които убедително доказват защо трябва да пътувате със закопчани предпазни колани.

Но въпреки това много хора не го правят. А много от онези, които го правят, го правят неправилно. В този епизод на "Визия нула" ще се занимаем с най-досадната, но също така и най-сигурната защита при катастрофи.

Лично познаваме хора, според които въздушните възглавници са напълно достатъчни, и не е нужно да се закопчават.

Но двете неща всъщност се допълват, а не се заместват. Функцията на колана е да обере кинетичната енергия на собственото ви тяло, което при удар заради инерцията продължава да се движи със скоростта, с която преди това се е движил автомобилът.


Визия нула, предпазни колани


При сблъсък с 50 километра в час - скорост, която в наши дни смятаме за пренебрежимо ниска - всяко незакопчано тяло в колата ще продължи напред със сила, между 30 и 60 пъти по-голяма от теглото му. Тоест незакопчаният пътник на задната седалка ще се стовари върху онези отпред със сила от порядъка на три-четири тона.

Разбира се, винаги се намират хора, които твърдят, че самите колани крият допълнителни рискове.

Дори чухме такива коментари след смъртта на югославската естрадна звезда Шабан Шаулич - особено след като лекарите се произнесоха, че фатални са били увреждания в областта на гърлото, причинени от колана.


Визия нула, предпазни колани


Проблемът е, че много от нас закопчават колана съвсем механично, без да обърнат внимание на възможностите за настройка. От огромно значение е къде ще се окаже коланът при евентуален удар. Долната част трябва да легне върху тазовите кости, а не през корема. Горната трябва да минава върху ключицата, а не по шията.

При по-новите автомобили коланите обикновено имат саморегулиращо се рамо и просто трябва да внимавате как го закопчавате. При по-старите има възможност за ръчно регулиране на височина. Използвайте го.


 

 

0 от 500
  • #3
    12 rate up comment 2 rate down comment
    до личния опит ( преди 4 седмици )
    Разбира се, по-добре е да си разбиеш главата в отсрещната врата, или да претрепеш детето до теб с удар от тон и половина
  • #2
    0 rate up comment 5 rate down comment
    някой ( преди 4 седмици )
    Пътувате напредна седалка ( гр. моя )
  • #1
    1 rate up comment 12 rate down comment
    някой ( преди 4 седмици )
    Ако автомобилът не е оборудван със странични възглавници, пътувате на седалка и сте сложили колан, при странични удари коланът ви задържа в зоната на деформация на Б колоната и ребрата и главата Ви страдат много повече спрямо случая без колан. Личен опит.