IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Голямата грешка с предпазните колани

Много хора вярват, че понякога те вредят, вместо да помагат. Всъщност всичко зависи от това как сте ги поставили

В интернет ще намерите хиляди кадри от видеорегистратори, които убедително доказват защо трябва да пътувате със закопчани предпазни колани.
 
 

 
 
Но въпреки това много хора не го правят. А много от онези, които го правят, го правят неправилно. В този епизод на "Визия нула" ще се занимаем с най-досадната, но също така и най-сигурната защита при катастрофи.

Лично познаваме хора, според които въздушните възглавници са напълно достатъчни, и не е нужно да се закопчават.

Но двете неща всъщност се допълват, а не се заместват. Функцията на колана е да обере кинетичната енергия на собственото ви тяло, което при удар заради инерцията продължава да се движи със скоростта, с която преди това се е движил автомобилът.


Визия нула, предпазни колани


При сблъсък с 50 километра в час - скорост, която в наши дни смятаме за пренебрежимо ниска - всяко незакопчано тяло в колата ще продължи напред със сила, между 30 и 60 пъти по-голяма от теглото му. Тоест незакопчаният пътник на задната седалка ще се стовари върху онези отпред със сила от порядъка на три-четири тона.

Разбира се, винаги се намират хора, които твърдят, че самите колани крият допълнителни рискове.

Дори чухме такива коментари след смъртта на югославската естрадна звезда Шабан Шаулич - особено след като лекарите се произнесоха, че фатални са били увреждания в областта на гърлото, причинени от колана.


Визия нула, предпазни колани


Проблемът е, че много от нас закопчават колана съвсем механично, без да обърнат внимание на възможностите за настройка. От огромно значение е къде ще се окаже коланът при евентуален удар. Долната част трябва да легне върху тазовите кости, а не през корема. Горната трябва да минава върху ключицата, а не по шията.

При по-новите автомобили коланите обикновено имат саморегулиращо се рамо и просто трябва да внимавате как го закопчавате. При по-старите има възможност за ръчно регулиране на височина. Използвайте го.


 

 

0 от 500
  • #9
    23 rate up comment 0 rate down comment
    Гошо ( преди 5 години )
    Без да претендирам, че съм прав, но мисля някъде бях чел точно за по-здравите конструкции, че и това не е много добре.. Обясняваха го, че ако няма зони за деформация, един вид омекотяване на удара, купето се запазва, но тогава смъртните случаи са заради огромното натоварване върху вътрешните органи поради много голямото обратно ускорение. Май дваха за пример Смартовете...били много малки и нямало как да се предвидят подобни зони, купето било много здраво, но пък се проявявал горния проблем...
  • #8
    7 rate up comment 19 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    От аербеците няма голяма полза. Много по ефективно би било колите да се правят със по здрава конструкция която да не позволява деформация в зоната на купето.Също да се въведат колани 4 точки и дълбоки седалки които да обгръщат тялото по добре. На практика всичко което го има във рали автомобилите. Но просто да се пригоди за всекидневна употреба.
  • #7
    30 rate up comment 0 rate down comment
    Гошо ( преди 5 години )
    До 6: То да беше само, че си возят децата прави в колата..., без колан... ,на предна седалка без колан..., излезнали до кръста през прозореца....., ами има и индивиди, които си взимат децата с мотори от детската градина и го сложи пред него на резервоара... Да му е забавно на детето.. що да не! Двама такива само в на детето градината съм видял. Ама кво са виновни децата, че майка му и баща му са се родили безмозъчни...
  • #6
    39 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    най-много се дразня когато страдат децата заради слабоумието на родителите си... адски много деца виждам да се возят прави на задните седалки - разбира се коланите са за загубеняци...
  • #5
    28 rate up comment 0 rate down comment
    .. ( преди 5 години )
    За жалост, както казва колегата по-долу, ако ти си без колан, затрашаваш тези около теб. При удар излиташ като тапа и премазваш всичко по пътя.Аз лично съм се убедил от ползата от колана. Вярно, боляха ме ребрата 1 мсец и не можех нито да кихам, ното да се мея, но само толкова.
  • #4
    28 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    до 1 - продължавай да не слагаш колан - естественият подбор ще си свърши работата.. дано е преди да се размножиш...
  • #3
    16 rate up comment 3 rate down comment
    до личния опит ( преди 5 години )
    Разбира се, по-добре е да си разбиеш главата в отсрещната врата, или да претрепеш детето до теб с удар от тон и половина
  • #2
    0 rate up comment 6 rate down comment
    някой ( преди 5 години )
    Пътувате напредна седалка ( гр. моя )
  • #1
    3 rate up comment 17 rate down comment
    някой ( преди 5 години )
    Ако автомобилът не е оборудван със странични възглавници, пътувате на седалка и сте сложили колан, при странични удари коланът ви задържа в зоната на деформация на Б колоната и ребрата и главата Ви страдат много повече спрямо случая без колан. Личен опит.