IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо повече от 6 скорости на автоматика са излишни?

Увеличението на предавките е маркетингов ход, а не необходимост, смятат експерти

Първите автоматични скоростни кутии, на които много хора са се учили да карат, бяха с 3 или 4 предавки и това беше напълно достатъчно. Сега на пазара е пълно с автоматици с 8, 9 и дори 10 скорости, като производителите сякаш се съревновават за увеличаването на техния брой.

Настина ли са нужни трансмисия с толкова много предавки?

Според много експерти – отговорът е „не“, а проблемът в случая е в несъвършенствата на двигателите с вътрешно горене. Те работят в сравнително тесен диапазон – от 650 до 6500 об/мин, тоест имат 10-кратна разлика между крайните показатели. За да отговарят на съвременните екологични стандарти – по-малко вредни емисии и по-нисък разход на гориво, бензиновите мотори трябва да работят в диапазон 2000-3500 об/мин.


скоростна кутия


В същото време скоростта на автомобилите се променя от 0 до 180 км/ч, което е повече от 30 пъти разлика. А задачата за покриване на малкия диапазон на оборотите и големия диапазон на скоростите се изпълнява именно от скоростна кутия. Затова, например, голям дизелов камион с малкооборотен двигател и реален диапазон на работа от 1000 до 2000 об/мин се нуждае повече от скоростна кутия с много предавки, отколкото лека кола. Затова и при такива машини броят на предавките започва от 12 и може да достигне 24.

Леките автомобили с ръчни скорости отлично се справят с 5 или 6 предавки, като това е оптималният брой, от който шофьорът може лесно и удобно да се възползва.

Повече не значи по-добре

В същото време производители се стараят да увеличават броя на предавките в автоматичните скоростни кутии, като те вече са 8, 9 и 10, въпреки че реално напълно достатъчни са 6. Сериозна роля за това играят и маркетолозите на големите компании, които се опитват да убедят хората, че колкото повече скорости има една кола, толкова по-престижна е тя.

Многостепенните автомати имат повече недостатъци, отколкото достойнства, категорични са експерти. На първо място, те са по-скъпи, тъй като разработката, обучението на техните „електронни мозъци“ и производство струват повече пари. Броят на детайлите в автоматика расте пропорционално на броя предавки, а по същия начин се увеличава и стойността му


скоростна кутия


Колко трябва да доплати клиентът?

В крайна сметка всичко това го плаща клиента, който си купува автомобил с повече предавки. Колко точно повече плаща той, е трудно да се пресметне, защото на един и същи модел понякога се слагат различни автоматични скоростни кутии, а и двигателите се отличават един от друг. Оборудването също е различно, така че клиентът доплаща не само за допълнителни предавки в скоростна кутия, но и за различни системи и функции, предлагани от производителя като опции.

Във всички случаи обаче разлика има и тя се плаща именно от купувача. Към това може да се добави и факта, че скоростна кутия с повече предавки и съответно повече компоненти е по-сложна и съответно по-ненадеждна. Съща така, ограничените габарити на самата кутия (особено при автомобилите с предно предаване) означават, че в обем, предвиден за 4 или 5-степенна трансмисия, трябва да се вкара такава с 8 предавки. Съответно, лагерите, зъбните колела и детайлите на съединителя ще бъдат 2 пъти по-малко. Това няма да увеличи надеждността на кутия, дори напротив.

По-бързо износване и по-скъп ремонт

За какво се поставят повече скорости в кутията? За да може навреме да се превключи на оптималната предавка. В условията на сериозен трафик в града електрониката на 9-степенната трансмисия ще превключва на интервал от няколко секунди. Това ще се налага при всяка променя на условията на пътя.


скоростна кутия


Трябва да се добави, че колкото повече предавки има кутия, толкова по-тежка е тя, а това пречи да постигане на оптимално разпределение на теглото. В същото време повечето детайли в тези трансмисии означават и по-скъп ремонт, който в повечето случаи отново ще се плаща от собственика на автомобила.
Заради по-честите превключване, които са неминуеми при повече предавки, част от детайлите в скоростната кутия се износват по-бързо. Затова, например, маслото на автоматиците с повече предавки трябва да се сменя по-често от това на останалите.

За какво са подходящия тези кутии?

Многостепенни автомати са подходящия за малки и за тежкотоварни автомобили. При първите са нужни много предавки, за са може кола със слаб двигател наистина да върви, както трябва. При тежките камиони с мощни двигатели това се налага, за да не съсипят собственика с огромен разход на гориво.


скоростна кутия


Всички други автомобили не се нуждаят от излишни скорости (повече от 6). И желанието на автомобилните производители да увеличат броя на предавките в кутия е най -вече борба за престижа на модела, а не техническа необходимост.

0 от 500
  • #11
    11 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Това може да е валидно за некадърните азиатци, които така и не направиха читав автомат с повече от 6- предавки, които дори са им рядкост и не могат да си ги позволят щото идват скъпи за евтините подобия на коли,които правят. Това е и причината да слагат ЦВТ щото е евтино и за ск а па ните им малки моторчета без нютони може да издържа.Повечето предавки водят до по-оптимално използване на оборотния диапазон, ниски обороти с висока скорост, малко шум и като бонус нисък разход.
  • #10
    5 rate up comment 12 rate down comment
    Дедо ( преди 2 години )
    Дядо ми казваше едно време, че 5-та предавка на mz etz, лада самара и москвич алеко е безмислена. На забележката, че правят коли и мотори с 6 и 7 скорости отговорът му беше "правят ги с по 2-3 излишни предавки".
  • #9
    16 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Това е немска пропагандна партенка от 2008-*** когато японците пуснаха 8-степенен Aisin в Lexus IS-F, а най-добото което немците можеха е 6-степенен ZF. Няколко години по-късно и ZF пуснаха 8-степенен автоматик и оттогава всичко е ок.
  • #8
    5 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    За това все повечето автопроизводители преминават на СВТ!
  • #7
    28 rate up comment 3 rate down comment
    Todo ( преди 2 години )
    Що за експерти има днешно време???!!!???Имах Мерцедес W211 с 5 скорости със 130км.ч3000 оборота и шум естественоСъс седем скоростната на W212 нещата се оправиха130км.ч 2000 оборота при което скоростната кутияне се натоварваше толкова много и беше доста по-бешумна от 5 ск.Купих и W213 с 9 ск. и мога да кажа,че няма нищообщо с седмицата,пък да не говорим за 5та.Колата е тиха,мотора и ск. кутия нямат никакво натоварванеа разхода е почти двойно по малък от колата с 5 ск.Аман от ...
  • #6
    11 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Разликата дали ще има 4 или 10 е само колко са "дълги" скоростите. Друго няма. Аз лично мислия че 7 е оптимално, оттам натаък е безсмилено За какво са ми 10 къси предавки и автомата само да сменя? За камион може би, но.. за кола.. с 90 на 8-*** и ако натисна сваля 4-5 за да ускори?
  • #5
    30 rate up comment 3 rate down comment
    Удивително ( преди 2 години )
    Просто е удивително как всеки ден този "автор" ни поднася поне по една-две статии, пълни с глупости, неверни идеи и правописни и граматични грешки. Жив човек ли е или някакъв компютърен генератор на статии?
  • #4
    24 rate up comment 1 rate down comment
    Георги ( преди 2 години )
    Защо пишете всеки път абсолютни глупости?
  • #3
    26 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Технологиите вече позволяват рентабилно създаване на кутии с повече предавки, както и по-ефективно превключване между тях. От друга страна повече предавки означават повече икономичност. Затова и нараства броят им. В резултат автоматите вече горят колкото механичните кутии.
  • #2
    55 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Статията изобилства от бисери!от 0 до 180 било 30 пъти разлика? От 6 до 180 е 30 пъти разлика, докато от 0 до всяко число разликата в пъти е безкрайност!!! Ако авторът още не е завършил училище, има надежда за него.Повече предавки в кутията означавало два пъти по-малко зъбни колела, лагери и детайли на съединителя. Тук мълча! Май ще взема да изгоря инженерната си диплома.Докога с тези подигравки с читателите? Не можете ли да наемете средно интелигентни и информирани хора да ви пишат статии ...