Навлизането на електрически превозни средства на пазара означава край на механичните скоростни кутии, но то все още е сравнително далеч. Ръчната смяна на предавките обаче е застрашена от появата на други технологии и това със сигурност ще ускори процеса по тяхното изчезване, сочи нов доклад на Automotive News.
Става дума за появата на все повече технологии за безопасност, сред които са функцията за аварийно спиране. Очаква се, именно тя да забие последния гвоздей в ковчега на механичните скоростни кутии, тъй като те просто не се справят добре с новите системи за сигурност.
Експертите посочват, че броят на продажбите на автомобили с ръчни скорости продължава да намалява, при това не само в Северна Америка, където техният процент и без това е много малък. Докато преди купувачите можеха да изберат предимствата на производителността и икономията на гориво, които механичната скоростна кутия дава спрямо автоматика, съвременните системи вече я правят напълно излишна.
Засега все още има производители, които продължават да предлагат механични скорости на своите модели, но през 2022 година стават задължителни редица нови системи за безопасност. А те работят много по-лесно с автоматични трансмисии и това ще играе решаваща роля занапред.
Друг факт за смъртта на ръчните предавки е промяната на енергийните източници. При електромобилите и хибридите автоматикът е неизменна част от задвижващата система. Във втория случай може да се постави и механична скоростна кутия, но това изисква допълнително оборудване, включващо електронен съединител, за да се осигури безпроблемно превключване между вътрешното горене и електрическата мощност. А това допълнително оскъпява съответния модел.
Статистиката на компанията за проучване на автомобилните пазари IHS Markit и на един от най-големите производители на скоростни кутии - ZF Group, показва, че глобалният пазар на ръчни скоростни кутии продължава да намалява. В Северна Америка той вече е 1,7%, като в САЩ и Канада, например, се продават повече електромобили, отколкото коли с механични предавки.