Първите автоматични скоростни кутии, на които много хора са се учили да карат, бяха с 3 или 4 предавки и това беше напълно достатъчно. Сега на пазара е пълно с автоматици с 8, 9 и дори 10 скорости, като производителите сякаш се съревновават за увеличаването на техния брой.
Настина ли са нужни трансмисия с толкова много предавки?
Според много експерти – отговорът е „не“, а проблемът в случая е в несъвършенствата на двигателите с вътрешно горене. Те работят в сравнително тесен диапазон – от 650 до 6500 об/мин, тоест имат 10-кратна разлика между крайните показатели. За да отговарят на съвременните екологични стандарти – по-малко вредни емисии и по-нисък разход на гориво, бензиновите мотори трябва да работят в диапазон 2000-3500 об/мин.
В същото време скоростта на автомобилите се променя от 0 до 180 км/ч, което е повече от 30 пъти разлика. А задачата за покриване на малкия диапазон на оборотите и големия диапазон на скоростите се изпълнява именно от скоростна кутия. Затова, например, голям дизелов камион с малкооборотен двигател и реален диапазон на работа от 1000 до 2000 об/мин се нуждае повече от скоростна кутия с много предавки, отколкото лека кола. Затова и при такива машини броят на предавките започва от 12 и може да достигне 24.
Леките автомобили с ръчни скорости отлично се справят с 5 или 6 предавки, като това е оптималният брой, от който шофьорът може лесно и удобно да се възползва.
Повече не значи по-добре
В същото време производители се стараят да увеличават броя на предавките в автоматичните скоростни кутии, като те вече са 8, 9 и 10, въпреки че реално напълно достатъчни са 6. Сериозна роля за това играят и маркетолозите на големите компании, които се опитват да убедят хората, че колкото повече скорости има една кола, толкова по-престижна е тя.
Многостепенните автомати имат повече недостатъци, отколкото достойнства, категорични са експерти. На първо място, те са по-скъпи, тъй като разработката, обучението на техните „електронни мозъци“ и производство струват повече пари. Броят на детайлите в автоматика расте пропорционално на броя предавки, а по същия начин се увеличава и стойността му
Колко трябва да доплати клиентът?
В крайна сметка всичко това го плаща клиента, който си купува автомобил с повече предавки. Колко точно повече плаща той, е трудно да се пресметне, защото на един и същи модел понякога се слагат различни автоматични скоростни кутии, а и двигателите се отличават един от друг. Оборудването също е различно, така че клиентът доплаща не само за допълнителни предавки в скоростна кутия, но и за различни системи и функции, предлагани от производителя като опции.
Във всички случаи обаче разлика има и тя се плаща именно от купувача. Към това може да се добави и факта, че скоростна кутия с повече предавки и съответно повече компоненти е по-сложна и съответно по-ненадеждна. Съща така, ограничените габарити на самата кутия (особено при автомобилите с предно предаване) означават, че в обем, предвиден за 4 или 5-степенна трансмисия, трябва да се вкара такава с 8 предавки. Съответно, лагерите, зъбните колела и детайлите на съединителя ще бъдат 2 пъти по-малко. Това няма да увеличи надеждността на кутия, дори напротив.
По-бързо износване и по-скъп ремонт
За какво се поставят повече скорости в кутията? За да може навреме да се превключи на оптималната предавка. В условията на сериозен трафик в града електрониката на 9-степенната трансмисия ще превключва на интервал от няколко секунди. Това ще се налага при всяка променя на условията на пътя.
Трябва да се добави, че колкото повече предавки има кутия, толкова по-тежка е тя, а това пречи да постигане на оптимално разпределение на теглото. В същото време повечето детайли в тези трансмисии означават и по-скъп ремонт, който в повечето случаи отново ще се плаща от собственика на автомобила.
Заради по-честите превключване, които са неминуеми при повече предавки, част от детайлите в скоростната кутия се износват по-бързо. Затова, например, маслото на автоматиците с повече предавки трябва да се сменя по-често от това на останалите.
За какво са подходящия тези кутии?
Многостепенни автомати са подходящия за малки и за тежкотоварни автомобили. При първите са нужни много предавки, за са може кола със слаб двигател наистина да върви, както трябва. При тежките камиони с мощни двигатели това се налага, за да не съсипят собственика с огромен разход на гориво.
Всички други автомобили не се нуждаят от излишни скорости (повече от 6). И желанието на автомобилните производители да увеличат броя на предавките в кутия е най -вече борба за престижа на модела, а не техническа необходимост.