IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо повече от 6 скорости на автоматика са излишни?

Увеличението на предавките е маркетингов ход, а не необходимост, смятат експерти

Първите автоматични скоростни кутии, на които много хора са се учили да карат, бяха с 3 или 4 предавки и това беше напълно достатъчно. Сега на пазара е пълно с автоматици с 8, 9 и дори 10 скорости, като производителите сякаш се съревновават за увеличаването на техния брой.

Настина ли са нужни трансмисия с толкова много предавки?

Според много експерти – отговорът е „не“, а проблемът в случая е в несъвършенствата на двигателите с вътрешно горене. Те работят в сравнително тесен диапазон – от 650 до 6500 об/мин, тоест имат 10-кратна разлика между крайните показатели. За да отговарят на съвременните екологични стандарти – по-малко вредни емисии и по-нисък разход на гориво, бензиновите мотори трябва да работят в диапазон 2000-3500 об/мин.


скоростна кутия


В същото време скоростта на автомобилите се променя от 0 до 180 км/ч, което е повече от 30 пъти разлика. А задачата за покриване на малкия диапазон на оборотите и големия диапазон на скоростите се изпълнява именно от скоростна кутия. Затова, например, голям дизелов камион с малкооборотен двигател и реален диапазон на работа от 1000 до 2000 об/мин се нуждае повече от скоростна кутия с много предавки, отколкото лека кола. Затова и при такива машини броят на предавките започва от 12 и може да достигне 24.

Леките автомобили с ръчни скорости отлично се справят с 5 или 6 предавки, като това е оптималният брой, от който шофьорът може лесно и удобно да се възползва.

Повече не значи по-добре

В същото време производители се стараят да увеличават броя на предавките в автоматичните скоростни кутии, като те вече са 8, 9 и 10, въпреки че реално напълно достатъчни са 6. Сериозна роля за това играят и маркетолозите на големите компании, които се опитват да убедят хората, че колкото повече скорости има една кола, толкова по-престижна е тя.

Многостепенните автомати имат повече недостатъци, отколкото достойнства, категорични са експерти. На първо място, те са по-скъпи, тъй като разработката, обучението на техните „електронни мозъци“ и производство струват повече пари. Броят на детайлите в автоматика расте пропорционално на броя предавки, а по същия начин се увеличава и стойността му


скоростна кутия


Колко трябва да доплати клиентът?

В крайна сметка всичко това го плаща клиента, който си купува автомобил с повече предавки. Колко точно повече плаща той, е трудно да се пресметне, защото на един и същи модел понякога се слагат различни автоматични скоростни кутии, а и двигателите се отличават един от друг. Оборудването също е различно, така че клиентът доплаща не само за допълнителни предавки в скоростна кутия, но и за различни системи и функции, предлагани от производителя като опции.

Във всички случаи обаче разлика има и тя се плаща именно от купувача. Към това може да се добави и факта, че скоростна кутия с повече предавки и съответно повече компоненти е по-сложна и съответно по-ненадеждна. Съща така, ограничените габарити на самата кутия (особено при автомобилите с предно предаване) означават, че в обем, предвиден за 4 или 5-степенна трансмисия, трябва да се вкара такава с 8 предавки. Съответно, лагерите, зъбните колела и детайлите на съединителя ще бъдат 2 пъти по-малко. Това няма да увеличи надеждността на кутия, дори напротив.

По-бързо износване и по-скъп ремонт

За какво се поставят повече скорости в кутията? За да може навреме да се превключи на оптималната предавка. В условията на сериозен трафик в града електрониката на 9-степенната трансмисия ще превключва на интервал от няколко секунди. Това ще се налага при всяка променя на условията на пътя.


скоростна кутия


Трябва да се добави, че колкото повече предавки има кутия, толкова по-тежка е тя, а това пречи да постигане на оптимално разпределение на теглото. В същото време повечето детайли в тези трансмисии означават и по-скъп ремонт, който в повечето случаи отново ще се плаща от собственика на автомобила.
Заради по-честите превключване, които са неминуеми при повече предавки, част от детайлите в скоростната кутия се износват по-бързо. Затова, например, маслото на автоматиците с повече предавки трябва да се сменя по-често от това на останалите.

За какво са подходящия тези кутии?

Многостепенни автомати са подходящия за малки и за тежкотоварни автомобили. При първите са нужни много предавки, за са може кола със слаб двигател наистина да върви, както трябва. При тежките камиони с мощни двигатели това се налага, за да не съсипят собственика с огромен разход на гориво.


скоростна кутия


Всички други автомобили не се нуждаят от излишни скорости (повече от 6). И желанието на автомобилните производители да увеличат броя на предавките в кутия е най -вече борба за престижа на модела, а не техническа необходимост.

0 от 500
  • #21
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Bob ( преди 2 години )
    Статиите стават все по-*** и безмислени, без никакво професионално мнение.
  • #20
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Просто фен ( преди 2 години )
    Но съответно колкото са повече скоростите , толкова кутията е по крехка , не случайно при драг състезанията кутиите на найстина мощните коли са 3-4 степенни защото натоварването е наистина огромно , но това не и пречи на въпросните коли в рамките на 402м и порядъка на 7-8 сек от място да развиват над 300км/ч . Вижте как процедират в мерцедес с върховите версии на АМГ поне така беше за модели от преди 10г имат 7g tronic на базови модели а на най-мощните са с 5g случайност не мисля
  • #19
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Просто фен ( преди 2 години )
    Реално погледнато повече от 6-7 ск найстина не са нужни на , който и да е автомобил , без значение от мощността му... Пример ако е маломощен , плюса ще му е при ускорение и съответно да може да поддържа оптимални обороти при изкачване .. при мощен двигател ако не ползваш колата за състезание от Иво са достатъпни , защото може да се направят последните 1-2 предавки достатъчно дълги за да "разтоварят" мотора и съответно да се ходи икономия .. но колкото са повече скоростите ....
  • #18
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Nope ( преди 2 години )
    Защо са ни повече скорости?Защо на камионите са им трябвали 10,12 или даже 18 скорости?Не разбирам много от автомобили, но повечето предавки повишават ефикасността на колата - повече предавки водят до по-малка разлика в съотношението им и съответно от 4 на 5 колата няма да умре на някой по-голям наклон или да спре да ускорява.
  • #17
    5 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    2 скорости са напълно достатъчни. Една за напред и една за назад стига инженерите да знаят какво правят. А когато не знаят или имат ограничен бюджет почват да ръгат много скорости за да компенсират. За сравнение вижте новия модел на Koenigsegg които има само е една скорост. Върви си идеално, ускорява като ракета и развива 400 км/ч. Значи може да се направи всяка кола така. Просто не им се занимава. инженерите ги мързи и гледат да минат тънко.
  • #16
    28 rate up comment 14 rate down comment
    111 ( преди 2 години )
    Вижда се, че автора на статията е написал нещо колкото да вземе 20лв.А за скоростите ще споделя друго мнение - взел съм си мощна кола,разхода явно не ми е важен . Но пък превключването на скоростите е уникално. С 3, 4 или 5 скорости е умряла работа, за синхронизирането трябва време,иначе доста ще подскача двигателя. Колкото повече скорости, толкова по-бързо и плавно превключване ще има. Оценка на статията - две на релси. Не пишете повече глупости.
  • #15
    25 rate up comment 2 rate down comment
    Карам е90 ( преди 2 години )
    Наистина, замислете се не трябва ли статиите Ви да се преписват и превеждат от хора, които са учили/работили нещо свързано с ДВГ?? Почти на всеки абзац има по няколко грешки. А и като не знаеш какво превеждаш и за какво пишеш е още по-зле.
  • #14
    11 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    уволнете Петърчо!!!
  • #13
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    до номер 5: аз фейсбука му търсих на Петърчо олимпиеца, да видя как аджеба изглежда ама не открих :д
  • #12
    18 rate up comment 8 rate down comment
    До Дедо ( преди 2 години )
    Е, да. Мосела наистина издъхваше на пета. Вървеше на нея по равно и с попътен вятър. После не вярвахме, че западните коли вървят дори и нагоре на пета, както сега Петърчо не вярва в 8 и 10 степенните кутии и живее в илюзиите на детството си и разказите на баща му, който вероятно е бивш селски автомонтьор.