В последните две десетилетия Европейският съюз с нарастващо темпо повишава стандартите си за вредни емисии и за безопасност. Което само по себе си е чудесно, разбира се. Но има и една негативна страна: нуждата от нови двигатели, от все повече допълнителни системи за справяне с емисиите и все повече задължително оборудване за безопасност тласка и цените на колите нагоре. В определен момент тази тенденция всъщност обезсмисля усилията за по-чист въздух и по-малко злополуки - просто защото цените на новите автомобили са вече толкова високи, че все повече хора предпочитат покупка на старо. През 2020 дори на заможните пазари в Западна Европа бе отчетен двуцифрен ръст в покупките втора ръка.
Колко точно се оскъпяват автомобилите от изискванията на ЕС? Никой не може да каже с точност, разбира се, защото себестойността на колите е фанатично пазена търговска тайна. Но една съпоставка с пазар като руския - където се продават същите модели, но без особени изисквания - може да подскаже отговора. Ето цените на пет от най-популярните кросоувъри в България и Русия.
Колко струват автомобилите в България и в Русия (ГАЛЕРИЯ):
В България второто поколение на Duster се предлага вече от няколко години, и очаква фейслифт тази есен. В Русия обаче това е чисто нов модел, лансиран на пазара едва тази зима.
Руският Duster се продава под марката Renault и има малко по-различна предна решетка. Базовата версия с предно предаване, 1.6-литров атмосферен мотор и 115 коня мощност струва 1.004 милиона рубли - 22 377 лева.