Пробегът на електромобилите вече няма да плаши дори „професионалистите”, пътуващи на дълги дистанции. Според проучване на компанията за анализи и статистики DTechEx, до 2025 година ще има много модели с нулеви емисии, които ще са способни да изминават до 600 мили (965 км) с едно зареждане на батериите.
В доклада, наречен „Пътят към 1000 мили (1600 км) за електромобилите 2021 – 2041” се посочва, че след 4 години много автомобили с батерии, предлагани на пазара, ще са способни да отведат семейство на ваканция или работещите до целта им, без нуждата от прекалено много междинни спирания.
Според изпълнителния директор на IDTechEx Рагу Дас, за подобряване на пробега значителен прогрес ще бъде направен по отношение на термалния контрол. Който ще позволи увеличение на автономността с поне 10%. Точно както Tesla извърши революция с начина по който прави купетата на колите си – с цял панел на места, където по принцип трябват дузина, същото ще стане и с електромоторите, които ще бъдат капсуловани в един корпус, вместо да се използват десетки различни компоненти.
В допълнение на това, в следващите години все по-важна роля ще играят и новите архитектури за електромобилите. Така например, вкарването на електромоторите в главините ще направи диференциалите и мостовете излишни, а някои компоненти от силовата електроника ще споделят задачите си. Това, плюс преминаването на високоволтови системи, ще доведе до значително намаляване на теглото на задвижващите трактове и окабеляването, като съответно ще направи и автомобилите по-леки. Примери от този тип може да видим в машини като Lucid Air, Mercedes EQS и новите модели на Hyundai.
Всичко това, комбинирано с прогреса при разработката на батерии, ще позволи да имаме разнообразни електромобили, способни да изминат поне по 1000 километра, още в близките години. Но това ще доведе и до други ползи:
По-висока остатъчна стойност: Никой не иска батерия, която губи капацитета си с времето. Но ако нов електромобил гарантира пробег от 1000 км, дори и при намалял на 90 или 85% капацитет на батериите с времето, той ще е по-атрактивен от машина с настоящите акумулатори. В резултат, електромобилите ще държат по-добри цени на вторичния пазар.
По-дълъг живот на батериите: акумулаторите губят капацитет според броя цикли на зареждания и разреждания. Ясно е, че ако по-рядко държите колата си на станцията заради по-големия пробег, живота на батериите ще е по-дълъг.
Разпространение на V2G системата: Предимствата на така наречената система „vehicle-to-grid”, включително икономическите са известни – през деня електромобилът служи като акумулатор, използвайки възобновяеми източници, а после отдава част от енергията към битовата мрежа през нощта. Тази практика ще бъде по-разпространена с по-големите батерии, като водачите ще са склонни да пожертват малка част от енергията, след като после ще имат предостатъчно.
Ускоряване на прехода към електромобили: Според изследвания на IDTechEx, настоящото производство на електроенергия и зарядната инфраструктура все още са най-големите препятствия за много водачи за преминаване към електромобил. Особено за тези, които живеят извън града и в рядко населени области. Но батерия, която гарантира 1000 км пробег ще накара мнозина да се сдобият с електромобил, който би им вършил работа.