fallback

2000 или 5000 об/мин - кое е по-добре за двигателя?

Моторът трябва да бъде натоварван сериозно от време на време, категорични са експерти

Мненията по въпроса за натоварванията, на които трябва да бъде подлаган двигателя на автомобила, са силно поляризирани. В интернет-форумите често може да се прочетат препоръки, според които оборотите на мотора не трябва да надхвърлят 2000-3000 в минута, за да може той да изкара възможно най-много, без да създава проблеми.

Какво обаче казват експертите? Повечето са категорични, че „пенсионерският“ стил на шофиране не удължава живота на задвижващия агрегат, тъй като коляново-мотовилковият механизъм е натоварен, налягането на буталото върху стената на цилиндъра е голямо, а маслената помпа има малък капацитет.

Това заплашва да премахне бързо антифрикционния слой върху покритието на коляновия вал, както и върху буталата. В резултат на това буталата ще започнат да „висят“ в цилиндрите, ефективността на пръстените на буталата ще намалее и в крайна сметка ще се стигне до основен ремонт на двигателя.

По тези причини има много привърженици на алтернативна гледна точка. Те съветват двигателя да бъде натоварван по-често до 5000-6000 об/мин, тъй като при подобни стойности от двигателя с вътрешно горене се отстраняват въглеродни отлагания, изпарения и кокс. Както винаги, истината е някъде по средата. Затова е важно да се чуе и експертно мнение, каквото дава Алекс Ревин, собственик на автосервиз.

„Препоръките за продухване на двигателя са напълно разумни. Ако искате двигателят да се движи значително повече от посочения в гаранцията срок, трябва да го загреете хубаво. Моторът се нуждае от периодично увеличаване на скоростта, за да почисти горивните камери и свещите от въглеродни отлагания. Голямо количество отработени газове, което се появява само при високи скорости, също е полезно за почистване на елементите на турбокомпресора“, категоричен е Ревин.

Той допълва, че байпасният клапан или контролираната дюза на турбината (в зависимост от нейния дизайн) не работи в целия диапазон на скоростта. Така те започват да губят подвижност, ако постоянно се карат „пенсионерски“. При студено време двигателят често работи, без да е загрял достатъчно и това води до кондензация на влага в картера на двигателя, която се смесва с моторното масло, като по този начин нарушава неговите смазващи свойства. Затова и моторът се нуждае от сериозно натоварване, за да може влагата ще се изпари от маслото почти без следа.

Как обаче трябва да се направи подобно продухване на мотора? Намира се права и суха отсечка (в никакъв случай не паркинг), като шофирането с висока скорост (около 100 км/ч) трябва да продължи минимум 30 минути (ако е възможно – поне час). При автомобил с механични скорости се използва четвърта предавка, а при автоматик се преминава на ръчно управление и се превключва с една или две скорости надолу.

Двигателят трябва да работи най-малко на 5000 об/мин, което със сигурност означава по-висок разход на гориво, но почистването и продухването си заслужават. Този съвет обаче не е за безразсъдни шофьори, които и без това претоварват колите си. Това е за спокойни водачи, които просто искат да удължат живота на мотора на автомобила си.

fallback
  • #4
    Дърта Мутра ( преди 3 години )
    Баварец 735i как се кара
  • #3
    do 2 ( преди 3 години )
    Тъкмо мислех да пиша за какъв тип двигател се отнася - дизелов или бензинов? С дизелов при 6000 оборота дали някое бутало няма да изскочи през капака??!?
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Като ги пишете тези обороти, сещате ли се, че има двигатели с максимален въртящ момент още на 1200 оборота, а други на 4000 оборота, първите проектирани да работят съвсем нормално под 1500 оборота, вторите не ги бива под 2500. Освен това дизел и бензин са със съвсем различен максимум на оборотите, така че да карате някой с дизела си да вдига 6000 оборота си е пращане директно към автоморгата. За пореден път се внушава, че инженерите ядат доматите с колците.
  • #1
    Анонимен ( преди 3 години )
    Оборотите се подбират според ситуацията, оборотния диапазон на колата и кривата на въртящия момент. Превключмването на точно определени обороти, без оглед на това какво се случва на пътя е характерино за хора с не много добри шофьорски умения.
fallback
Последни