fallback

2000 или 5000 об/мин - кое е по-добре за двигателя?

Моторът трябва да бъде натоварван сериозно от време на време, категорични са експерти

Мненията по въпроса за натоварванията, на които трябва да бъде подлаган двигателя на автомобила, са силно поляризирани. В интернет-форумите често може да се прочетат препоръки, според които оборотите на мотора не трябва да надхвърлят 2000-3000 в минута, за да може той да изкара възможно най-много, без да създава проблеми.

Какво обаче казват експертите? Повечето са категорични, че „пенсионерският“ стил на шофиране не удължава живота на задвижващия агрегат, тъй като коляново-мотовилковият механизъм е натоварен, налягането на буталото върху стената на цилиндъра е голямо, а маслената помпа има малък капацитет.

Това заплашва да премахне бързо антифрикционния слой върху покритието на коляновия вал, както и върху буталата. В резултат на това буталата ще започнат да „висят“ в цилиндрите, ефективността на пръстените на буталата ще намалее и в крайна сметка ще се стигне до основен ремонт на двигателя.

По тези причини има много привърженици на алтернативна гледна точка. Те съветват двигателя да бъде натоварван по-често до 5000-6000 об/мин, тъй като при подобни стойности от двигателя с вътрешно горене се отстраняват въглеродни отлагания, изпарения и кокс. Както винаги, истината е някъде по средата. Затова е важно да се чуе и експертно мнение, каквото дава Алекс Ревин, собственик на автосервиз.

„Препоръките за продухване на двигателя са напълно разумни. Ако искате двигателят да се движи значително повече от посочения в гаранцията срок, трябва да го загреете хубаво. Моторът се нуждае от периодично увеличаване на скоростта, за да почисти горивните камери и свещите от въглеродни отлагания. Голямо количество отработени газове, което се появява само при високи скорости, също е полезно за почистване на елементите на турбокомпресора“, категоричен е Ревин.

Той допълва, че байпасният клапан или контролираната дюза на турбината (в зависимост от нейния дизайн) не работи в целия диапазон на скоростта. Така те започват да губят подвижност, ако постоянно се карат „пенсионерски“. При студено време двигателят често работи, без да е загрял достатъчно и това води до кондензация на влага в картера на двигателя, която се смесва с моторното масло, като по този начин нарушава неговите смазващи свойства. Затова и моторът се нуждае от сериозно натоварване, за да може влагата ще се изпари от маслото почти без следа.

Как обаче трябва да се направи подобно продухване на мотора? Намира се права и суха отсечка (в никакъв случай не паркинг), като шофирането с висока скорост (около 100 км/ч) трябва да продължи минимум 30 минути (ако е възможно – поне час). При автомобил с механични скорости се използва четвърта предавка, а при автоматик се преминава на ръчно управление и се превключва с една или две скорости надолу.

Двигателят трябва да работи най-малко на 5000 об/мин, което със сигурност означава по-висок разход на гориво, но почистването и продухването си заслужават. Този съвет обаче не е за безразсъдни шофьори, които и без това претоварват колите си. Това е за спокойни водачи, които просто искат да удължат живота на мотора на автомобила си.

fallback
  • #24
    гешев ( преди 3 години )
    Що за техническа неграмотност?Да не говорим за интелектуален провинциализъм. "Пенсионерско каране"?
  • #23
    Анонимен ( преди 3 години )
    Разходът основно зависи от въздушното съпротивление, до 80 няма голямо значение, но нагоре съпротивлението се увеличава на квадрат с удвояването на скоростта. Аз на 4 хил съм с 140, това горе-долу е тавана за продължително каране-70 от макс. мощност.
  • #22
    Станимир Иванов ( преди 3 години )
    Аз карам Lexus is 200 6 цилиндъра редови и мога да кажа че на 4000 оборота ми гори по-малко отколкото на на 2000 извън града. Общо взето зависи от съвкупност от много неща.
  • #21
    Mitsubishi ( преди 3 години )
    Тази статия е майтап, нали? Кажете, че е майтап! :D xaxaxaxax, е, добре ви се получи! :D
  • #20
    анонимен ( преди 3 години )
    Съвременните мАтори с теа къси бутала са цирк, бързо свалят хонинга.
  • #19
    анонимен ( преди 3 години )
    Баща ми едно време така продуха карборатора на вартбурга и така му се зарадваха катаджийте... добре, че извади документите с червен конец
  • #18
    Гост ( преди 3 години )
    Според мен трябва да се кара на оборотите при които има максимален вътящ момент - тогава двигателят би трябвало да рабори оптимално. Да не се бърка с оборотите на максималната мощност
  • #17
    Банан ( преди 3 години )
    5000об/мин на четвърта и в резервоара на пасатора ми се образува водовъртеж. Как пък няма да си съсипя двигателя като го "издухам" така за 1час. Да не говорим че с тези обороти на четвърта ще летя с 150 - 160 на магистралата а на мене не ми се ходи до морето все още.
  • #16
    Емил ( преди 3 години )
    19-та година управлявам по така посоченият в статията "пенсионерски тип" автомобил.Който е закупен втора употреба , не е правен ремонт на двигателя и съпътстващите го агрегати.Не съм експерт, но моят опит говори друго....
  • #15
    Петко ( преди 3 години )
    Разбира се, че на 2000 обороти, като се зацапа геометрията на турбината и да се продухва няма да мине номера. Най-много, като караш с 5000 оборота в продължение на един час за бензинов мотор - да продухаш гарнитура, а на дизелов ( не, че е възможно, защото повече от 5000 оборота не вдигат ), да продухаш мотора и колата за железа. Стига измишльотини.
fallback
Последни