Трафикът в градовете, където всекидневно се използват голяма част от автомобилите, не позволява бързо придвижване. И ограничението на скоростта заедно с желанието на повечето шофьори да спестят гориво допълнително влошава ситуацията. В този случай двигателят се изхабява, тъй като не може да достигне високи обороти.
Всички (или почти всички) шофьори знаят, че от оборотите зависят мощността и въртящият момент на двигателя. По правило, бензиновият мотор достига максималните си характеристики в средния диапазон на оборотите. Постоянното движение на високи обороти не води до нищо хубаво, тъй като ресурсът на агрегата бързо се съкращава.
Обратното - движение на ниски обороти, обаче също е пагубно за мотора. А много шофьори смятат, че ако не натоварват двигателя на автомобила си, не само удължават неговия живот, но и пестят гориво. Това обаче не отговаря на истината, категорични са експертите.
На ниски обороти се увеличава температурата на двигателя. При неизправност в системата за охлаждане това води до прегряване и съответно да скъп ремонт. В тези случаи се деформира главата на блока на цилиндрите, в буталата може да влезе антифриз, а в системата за охлаждане да попадне масло. Последствията от подобно смесване са кошмарни - често двигателят блокира.
При моторите с малък обем, но с високи показатели на мощност и въртящ момент, при движение на малки обороти се стига до детонация, което шофьорът може и да не усети, тъй като е много кратка. Тя обаче е достатъчна, за да натовари значително основните детайли на задвижващия агрегат. От често излагане на подобно въздействие страдат коляновият механизъм и главата на блока на цилиндрите. Температурата се покачва, което води до прегряване на уплътнението на главата и дори до поява на корозия по долната част на буталата и по стените на цилиндрите.
Ниските обороти може да доведат и до неправилно образуване на въздушно-горивна смес, което означава, че тя не изгаря правилно и равномерно. Следователно се увеличава и разходът на гориво. Най-икономичният скоростен режим за всеки мотор е от 80 до 120 км/ч, което няма как да бъде постигнато в градския трафик.
Работата на двигателя на малки обороти води и до замърсяване на горивната камера и на катализатора. Затова и съвременните двигатели понякога се нуждаят от форсиране и работа на високи обороти. Те трябва да изминат стотина километра на висока скорост, която, разбира се, да бъде съобразено с ограниченията и условията на пътя.
Всъщност, не бива да се преиграва и в двете посоки. От една страна да се щади мотора, като не му се дава много газ и от друга - непрекъснато да се настъпва педала на газта до ламарината. Трябва да се редуват режимите на работа и да се избират такива маршрути, че двигателят да може да работи в широк диапазон на оборотите.