След старта всеки студен двигател има нужда от време за постигане на работната си температура. Ако ведна след потегляне натиснете газта докрай, ще натоварите интензивно машината. Тъй като маслото е гъсто в студено състояние, то не осъществява достатъчно смазване на важни части, а високите обороти могат да доведат до разкъсване на мазителния слой. Последиците: скъп ремонт.
Ако автомобилът ви е дизелов, турбокомпресорът и лагерните валове също могат да бъдат повредени.
Недостатъчно смазване при прекалено високи обороти може да доведе до триене на сухо между цилиндъра и буталото. В най-лошия случай рискувате да повредите буталото за кратко време.
През зимата кондензирали вода и бензин в ауспуха остават по-дълго в течен вид. Това води до повреди в катализатора и ръжда в изпускателната система.
Окачването и спирачките също могат да пострадат от студен старт и висока скорост. Освен това, в зависимост от околната температура и мощността на двигателя, разходът може да се качи двойно. Едва при нормална работна температура може да се разчита и на нормален разход на гориво.
Ако използвате автомобила си за бързо придвижване от едно място на друго, е добре това да се прави по умерен начин. Добре е след старта първите десет километра да бъдат изминати на ниски обороти. При всички положения избягвайте двигателят да работи на празни обороти. Не превишавайте 3 хиляди оборота, а честото превключване на по-висока предавка помага за това.
След около 20 минути може да натоварвате двигателя с високи обороти. Тогава маслото е загряло и достатъчно течно, за да достигне всички важни части.
Високите обороти и бързата скорост не са препоръчителни и за загрял двигател. В комбинация двете водят до бързо износване на всички механични части. И не забравяйте, че температурният показател на таблото е индикатор за температурата на охладителната течност, а не на маслото.
Снимки: Autoscout24