Сравняването на автомобилите и техните двигатели не е запазено само за детска възраст. Мнозина от нас продължават да изтъкват предимствата на своите любими марки или притежаваните от тях модели. Разбира се, основен параметър за сравнение е мощността. Но тя не е всичко.
Да вземем за пример въртящия момент. Той е ротационния еквивалент на силата. Силата ускорява нещата по права линия, а въртящият момент ги вкарва във въртене. Той се измерва в нютонметри и още името показва, че той е продукт на сила (зададена в нютони) и отстоянието й до въртящата се ос в метри. Сила от 50 нютона, предавана през дълъг 2 м лост се равнява на въртящ момент от 100 Нм. Същото важи и за 100 нютона сила върху лост с дължина един метър.
Един двигател – независимо дали с вътрешно горене или електромотор – предава на задвижването си своя въртящ момент. Размерът на въртящия момент винаги е зависим в по-голяма или по-малка степен от оборотите. Поради тази причина с максималния въртящ момент се задават и оборотите, при които той е наличен.
Мощността е продукт на силата и на скоростта, с която тази сила действа. Ако изхождаме от натоварване с определена тежест, необходимата мощност за по-бързото повдигане на товара е по-голяма, отколкото за по-бавното.
При въртящия се задвижващ вал на един двигател наличната при определени обороти мощност се получава от умножението на тези обороти с наличния при тях въртящ момент. Формулата гласи:
Въртящ момент х обороти = мощност
Задаваните в обичайните диаграми стойности не винаги съвпадат една с друга. За да се стигне до мощността в киловати, резултатът от оборотите в минута и въртящия момент в нютонметри трябва да бъде разделен на 9550.
Снимки: Autorevue