fallback

2000 или 5000 об/мин - кое е по-добре за двигателя?

Моторът трябва да бъде натоварван сериозно от време на време, категорични са експерти

Мненията по въпроса за натоварванията, на които трябва да бъде подлаган двигателя на автомобила, са силно поляризирани. В интернет-форумите често може да се прочетат препоръки, според които оборотите на мотора не трябва да надхвърлят 2000-3000 в минута, за да може той да изкара възможно най-много, без да създава проблеми.

Какво обаче казват експертите? Повечето са категорични, че „пенсионерският“ стил на шофиране не удължава живота на задвижващия агрегат, тъй като коляново-мотовилковият механизъм е натоварен, налягането на буталото върху стената на цилиндъра е голямо, а маслената помпа има малък капацитет.

Това заплашва да премахне бързо антифрикционния слой върху покритието на коляновия вал, както и върху буталата. В резултат на това буталата ще започнат да „висят“ в цилиндрите, ефективността на пръстените на буталата ще намалее и в крайна сметка ще се стигне до основен ремонт на двигателя.

По тези причини има много привърженици на алтернативна гледна точка. Те съветват двигателя да бъде натоварван по-често до 5000-6000 об/мин, тъй като при подобни стойности от двигателя с вътрешно горене се отстраняват въглеродни отлагания, изпарения и кокс. Както винаги, истината е някъде по средата. Затова е важно да се чуе и експертно мнение, каквото дава Алекс Ревин, собственик на автосервиз.

„Препоръките за продухване на двигателя са напълно разумни. Ако искате двигателят да се движи значително повече от посочения в гаранцията срок, трябва да го загреете хубаво. Моторът се нуждае от периодично увеличаване на скоростта, за да почисти горивните камери и свещите от въглеродни отлагания. Голямо количество отработени газове, което се появява само при високи скорости, също е полезно за почистване на елементите на турбокомпресора“, категоричен е Ревин.

Той допълва, че байпасният клапан или контролираната дюза на турбината (в зависимост от нейния дизайн) не работи в целия диапазон на скоростта. Така те започват да губят подвижност, ако постоянно се карат „пенсионерски“. При студено време двигателят често работи, без да е загрял достатъчно и това води до кондензация на влага в картера на двигателя, която се смесва с моторното масло, като по този начин нарушава неговите смазващи свойства. Затова и моторът се нуждае от сериозно натоварване, за да може влагата ще се изпари от маслото почти без следа.

Как обаче трябва да се направи подобно продухване на мотора? Намира се права и суха отсечка (в никакъв случай не паркинг), като шофирането с висока скорост (около 100 км/ч) трябва да продължи минимум 30 минути (ако е възможно – поне час). При автомобил с механични скорости се използва четвърта предавка, а при автоматик се преминава на ръчно управление и се превключва с една или две скорости надолу.

Двигателят трябва да работи най-малко на 5000 об/мин, което със сигурност означава по-висок разход на гориво, но почистването и продухването си заслужават. Този съвет обаче не е за безразсъдни шофьори, които и без това претоварват колите си. Това е за спокойни водачи, които просто искат да удължат живота на мотора на автомобила си.

fallback
  • #14
    Читател ( преди 2 години )
    Кара се на каквито обороти ти трябва, трябва да имаш мощнист и двигателя да реагира, ако караш дълго с постоянна скирост, може и на по-ниски обороти. Това с карането в червената зона, според мен не е редно, иначе ямаше да е червена, чак половин час пък даже час да караш на високи обороти, ако нямаш охлаждане на маслото, ще истанеш без масло, аз съм вдигал маслото до 160гр за 15 мин каране в червена зона, тива е все едно си с вода в картера особенно с някое масло 0, 5 w30, еле пък с 20-ка.
  • #13
    Миро ( преди 2 години )
    Експертите трябва да знаят че има ниско и високо обороти двигатели и това определя на какви обороти ще се кара колата !
  • #12
    Анонимен ( преди 2 години )
    Много интересна тема, която често ме занимава. Чудя се дали е скъсявам живота на двигателя при продължително шофиране, 5-6 часа на около 3500 об/мин с кратки спирания за тол такси и тоалетна. И не е ли по щадящо каране с 2500 по първокласна мрежа с 90, но пък по продъжително. Колата е малолитражна 1.2л.
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    не е важно какъв е двигателя важно е задкормилното устройство 1.4 70 к.с. и си клуб 200
  • #10
    Батко ( преди 2 години )
    На моята бензинка момента е на 3200 . Карам си я между 2 и 4 хиляди с голям кеф .
  • #9
    Ники Силистра ( преди 2 години )
    Много Ви моля уточнете за какъв двигател става въпрос. Дизел на 6000 оборот ще гръмне.
  • #8
    До 4 ( преди 2 години )
    Както и да се кара винаги свършва преждевременно в сервиза...
  • #7
    Бих казал АМАН с кое ( преди 2 години )
    Ох , на мама коментаторчетата!
  • #6
    Давайте газ ( преди 2 години )
    Давайте газ докато сте млади. Аз на вашите години никога не падах под 5000 оборота и през повечето време държах над 7000. Да гърми и да трещи. Ама минаха годините и това оказва влияние та бях принуден да мина на по ниски обороти. Сега нормално си карам около 4000-5000 и мисля да намаля скоро до към 3000 пенсионер. Но да знаете че трябва да се дава газ. Щом има възможност давайте повече газ. Тя машината затова е направена. Ако не беше хубаво щяха всички коли да имат прекъсвач на 3000 оборота.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Естествено, че става дума за бензин. Печките изобщо не трябва да се слагат на леки автомобили. Те са идеални за товарна техника.
fallback
Последни