Само преди дни от Toyota обявиха, че нямат намерение да насочват всичките си ресурси към разработка на електрически превозни средства, а сега и друг голям производител – BMW, излиза с подобна позиция. Според баварския концерн, отказът от двигателите с вътрешно горене е прибързан и може да намали наполовина продажбите на автомобили.
Изявлението на BMW ясно показва разделението на световната автомобилна индустрия на две основни фракции. От една страна са компаниите, които искат изцяло да се концентрират върху електрически превозни средства, а от друга са тези производители, които признават, че енергийният преход е необходим, но той носи сериозни рискове и не бива да се бърза.
В първата група попаднаха Audi и Mercedes, които са все по-близо до пълен отказ от двигателите с вътрешно горене, докато във втората попадат Toyota и BMW, чийто главен изпълнителен директор Оливер Ципсе подчертава колко опасно е пълно фокусиране върху електрически автомобили.
Всъщност, BMW работи върху модели на ток, като вече пусна на пазара кросоувърите си iX3 и iX, които разполагат с най-модерни технологии. От друга страна обаче бензинът и дизелът все още представляват важна част от работата на отдела за научноизследователска и развойна дейност и се очаква бъде така за дълго време напред.
„Тези, които наистина решават какво ще се случи в нашия сектор, са клиентите. И никога не трябва да ги изпускате от поглед. Ако производителят вече не предлага двигатели с вътрешно горене, той губи половината от обема на пазара и трябва да се свие сериозно“, коментира Ципсе, цитиран от германските вестници Passauer Neue Presse и Donaukurier.
Същата концепция само преди дни беше изразена от Масахо Маеда, главен технологичен директор на Toyota, според когото пазарът диктува времето и методите на енергийния преход в автомобилния свят. Самият Ципсе признава, че през следващите 15 години със сигурност ще има градове или цели държави, в които ще се движат само електрическите автомобили. Той обаче допълва, че за BMW, което присъства на 140 пазара по света, в момента това си е чист хазарт.
Вече е известно, че BMW планира през 2030 година 50% от продажбите да бъдат на електрифицирани превозни средства. Останалите обаче ще се падат на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Тази стратегия напълно противоречи на избраната от Audi, където обявиха, че от 2026 година спират разработката на конвенционални задвижващи агрегати.
Снимка: BMW